2008-08-28, 13:13
Medlem
LéKrisss avatar
Jag köpte igår en billig Compaq laptop med Vista, som jag naturligtvis blåste ur det första jag gjorde.
Problemet är att det har visat sig svårt som fan att hitta hårdvaruspecifikationerna så jag har med mycket möda lyckats installera en del drivrutiner. Fortfarande återstår att få grafikkortet att funka, och WLAN och ljud.
De sparsamma specifikationer jag fått fram är dessa: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport...ctID=c01509130
Det säger ju inte skitmycket.
Jag har lyckats få in lite drivrutiner för moderkortet, ASUS mcp78 hare jag för mig, men datorn vägrar installera nVidias drivisar för GeForce 8200M. Får bara upp ett felmeddelande att drivrutinerna inte passar för hårdvaran.
Så, vad behöver jag göra?
Har installerat XP Pro med SP3, om det spelar någon roll, och inte uppdaterat eller installerat någon BIOS.

Mycket tacksam för snabba svar/hjälp.

[edit]
Lyckades googla fram rätt drivrutin till grafikkortet, som av någon anledning var omöjlig att hitta på nVidias egna sida.
Det här går ju bra, fast sakta. Återstår att se om jag kan trolla fram resten också (de var inte tillmötesgående överhuvudtaget på HP-support om man valt att rensa allt deras skitinnehåll. "Jaha, men har ni ingen hårdvarusupport då, så man kan få veta vad datorn innehåller och var man kan hitta drivrutinerna till det"... nix.
Senast redigerad av LéKriss 2008-08-28 kl. 13:38. Anledning: Hittade grafikdrivrutinen.
Citera
2008-08-28, 15:40
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LéKriss
Jag köpte igår en billig Compaq laptop med Vista, som jag naturligtvis blåste ur det första jag gjorde.
Problemet är att det har visat sig svårt som fan att hitta hårdvaruspecifikationerna så jag har med mycket möda lyckats installera en del drivrutiner. Fortfarande återstår att få grafikkortet att funka, och WLAN och ljud.
De sparsamma specifikationer jag fått fram är dessa: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport...ctID=c01509130
Det säger ju inte skitmycket.
Jag har lyckats få in lite drivrutiner för moderkortet, ASUS mcp78 hare jag för mig, men datorn vägrar installera nVidias drivisar för GeForce 8200M. Får bara upp ett felmeddelande att drivrutinerna inte passar för hårdvaran.
Så, vad behöver jag göra?
Har installerat XP Pro med SP3, om det spelar någon roll, och inte uppdaterat eller installerat någon BIOS.

Mycket tacksam för snabba svar/hjälp.

[edit]
Lyckades googla fram rätt drivrutin till grafikkortet, som av någon anledning var omöjlig att hitta på nVidias egna sida.
Det här går ju bra, fast sakta. Återstår att se om jag kan trolla fram resten också (de var inte tillmötesgående överhuvudtaget på HP-support om man valt att rensa allt deras skitinnehåll. "Jaha, men har ni ingen hårdvarusupport då, så man kan få veta vad datorn innehåller och var man kan hitta drivrutinerna till det"... nix.

Om du har problem att ta reda på vilken hårdvara du har i datorn så kan du tanka ner "Scisoft Sandra" i det programmet så kan man lista alla chipset vendor id mm vilket gör det ganska lätt att ta reda på vilken hårdvara du har.

obs.. gällandes grafikkortet så kommer du troligen inte hitta en drivrutin som funkar alls utan du måste dra ner en "dylik" version av drivern med rätt directx compatiblitet och sen patcha den för att den ska kunna upptäckas av windows o funka. för mera info se guru3d.com där både drivers och tools för detta finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in