Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2020-11-09, 15:27
  #109
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenTomtenisse
Själv har jag alltid undrat varför det alltid varit sån hajp kring detta årtionde? Visst gjordes det mycket bra hårdrock/metal på den tiden - Iron Maiden, Helix, Kiss, Ozzy Osbourne, Megadeth, Guns N Roses, Metallica, Def Leppard, mfl släppte bra grejer. Många hyllar 80-talet som musikens bästa årtionde men majoriteten av den tidens mainstreammusik är antingen cringe, gay eller bådadelarna. Och då syftar jag främst på skit i stil med Madonna, Wham/George Michael, Pet Shop Boys, Limahl, Eurythmics, Ultravox, etc. I min bok är mainstreamtänk att lyssna på sånt. När till och med omusikaliska töntar som Benjamin Ingrosso (som inte ens var född och knappast ens var påtänkt än) hyllar 80-talet och älskar nostalgin från den tiden så känner åtminstone jag inget annat än avsmak. Jag klassar inte ner 80-talets popkultur helt för som sagt gjordes det ju mycket bra när det gäller både musik, film, etc men mainstreammusiken som jag nämnde är som sagt cringe och/eller gay. Musiken var som allra bäst under 50, 60 och 70-talen. 80-talet däremot innebar en rejäl nedgradering och även om det blev en viss förbättring under 90-talet så har musiken aldrig lyckats återhämta sig helt och dagens datorgjorda musik är inte ett dugg bättre än 80-talets synthskit.

Det är inne att gilla 80 talet och han är nog medveten om det, själv anser jag att den musikaliska palett som fanns då existerar inte idag då allt för det mesta låter väldigt slätstruket idag och lika medans på den tiden så var det alla möjliga genrer som låg på listorna
Citera
2020-12-06, 07:10
  #110
Avstängd
Mertillens avatar
Jag kom undan med att lyssna på Herreys -84 samtidigt som en kompis blev i det närmste bög-anklagad när han lyssnade på Wham istället för på hårdrock. Så det var tufft för vissa redan när det begav sig.
Citera
2020-12-09, 20:27
  #111
Medlem
HasseBanans avatar
Folk som föraktar och/eller hånar oss som gillar musik från 70- och 80-talet är väldigt sällan några genuina musikfantaster. Redan på 90-talet kunde man bli hånad för det av vad jag brukade kalla "moderna parasiter" som tycker att allt ska vara så nytt och fräscht hela tiden och att allt som är 5-10 år gammalt eller mer är skräp. Ofta människor som inte förstår (de är för unga) eller minns (finns även äldre som föraktar nostalgi eller inte med glädje minns hur det var när de växte upp) hur tidsandan var då och nostalgiskt kan se dess skönhet eller häftighet i nutid.

Vad jag kan se har både 70- och 80-talsmusiken fått en renässans nu på 2000-talet, inte minst hos unga. Sedan kan det vara svårt för en del att hitta människor med samma musikintresse och känsla för nostalgi. Kan bero på var man bor också. Här i Småland är det många unga som gillar 70- och 80-talsmusik. Men vet när jag bodde i Halland att det inte var lika vanligt hos unga där.

Det går inte att förklara nostalgi för de som inte begriper. Så jag råder dig att bryta med dem om de inte kan acceptera din musiksmak.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback