Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-27, 23:15
Medlem
Blackstars avatar
Nu är det så här att jag har en kompis (klassiskt va) som är fastställd som
schitzofren med psykoser (styckade människor o dylikt). Han får haldol mot detta och det gick bra fram tills att han skulle ta ett jobb där arbetsgivaren krävde att han skulle ta antabus om han skulle få jobbet. När han började ta antabusen blev han genast mycket sämre och fick psykoser igen. Läkaren säger att de olika medecinerna inte påverkar varandra men jag är mer tveksam. Är det någon som har några erfarenheter av detta eller kanske bara en teori om de möjligtvis skulle kunna påverka varandra.
Citera
2008-08-28, 17:12
Jag har gått på Haldol (4 mg/dag) & Antabus (200 mg/dag) o jag märkte inget särskilt. Tar Haldol emot paranoia. Men så här står det om Antabus i FASS (har klippt ut det som kan vara av intresse):

Kontraindikationer:
Manifesta psykoser.

Biverkningar:
Vanliga (1/10 - 1/100): Psyk.: Mani. Depressivitet.
Sällsynta (1/1000 - 1/10000): Psyk.: Psykotiska reaktioner av schizofreniform karaktär eller i form av akut hjärnsyndrom.

Psykotiska symtom är delvis dosberoende men ses huvudsakligen hos patienter med anamnes av depressiv eller schizofren sjukdom. Symtomen utlöses sannolikt av ökad dopaminaktivitet till följd av inhibering av dopamin-beta-hydroxylas. Oftast ses akut organiskt hjärnsyndrom med konfusion, minnesstörningar, mutism, stupor etcetera, men även schizofreniforma episoder förekommer. (Se Kontraindikationer.)

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...87&DocTypeID=3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in