2008-08-27, 21:47
Medlem
Ska köpa en ny antenn till min handburna scanner och undrar lite saker, det är en sma anslutning där man stoppar på antennen, men sådana antenner antar jag inte är så vanliga så hur mycket tappar i mottagning man om man köper en adapter sma - bnc?

Ska jag köpa en SMA Hane till BNC Hona eller SMA Hona till BNC Hane?

Har en Icom IC-R5, vad har orginalantennen för specifikationer, är i princip dom flesta andra antenner man köper bättre? Funderar på att köpa i en butik i stan, Kjell & Kompani, vill inte beställa från internet.

//KH
Citera
2008-08-27, 23:45
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klicka här
Ska köpa en ny antenn till min handburna scanner och undrar lite saker, det är en sma anslutning där man stoppar på antennen, men sådana antenner antar jag inte är så vanliga så hur mycket tappar i mottagning man om man köper en adapter sma - bnc?

Ska jag köpa en SMA Hane till BNC Hona eller SMA Hona till BNC Hane?

Har en Icom IC-R5, vad har orginalantennen för specifikationer, är i princip dom flesta andra antenner man köper bättre?

Ta reda på om du har hane eller hona i radion först? Det finns ganska många antenner med SMA, både hane och hona. Många scanners har hona på radion och ahane på antennen, men motorola har många radio med SMA-hane i apparaten.

Adaptern köper du naturligtvius så den passar. Köpta antenner har alltid BNC-hane, så du skall ha BNC-hona i adaptern. Troligen BNC-hona till SMA-hane.

Förlusten är försumbar. Problemet är istället att man belastar radions chassiekontakt och det är lätt att bryta av den, eller med tiden orsaka glapp i lödningen med en adapter & antenn som inte får stöd mot radions skal utan sitter enbart i en liten SMA-kontakt.

Det finns många bra antenner för ett visst band, om du kan begränsa dig till 79 MHz, 155 MHz eller UHF. Det finns ingan antenner som är bra på¨alla frekvenser, så där kan man säga att alla är ungefär lika dåliga. Skräpfirmorna brukar ha väldig dålig koll på antenner...

/capmac
Citera
2008-09-01, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Ta reda på om du har hane eller hona i radion först? Det finns ganska många antenner med SMA, både hane och hona. Många scanners har hona på radion och ahane på antennen, men motorola har många radio med SMA-hane i apparaten.

Adaptern köper du naturligtvius så den passar. Köpta antenner har alltid BNC-hane, så du skall ha BNC-hona i adaptern. Troligen BNC-hona till SMA-hane.

Förlusten är försumbar. Problemet är istället att man belastar radions chassiekontakt och det är lätt att bryta av den, eller med tiden orsaka glapp i lödningen med en adapter & antenn som inte får stöd mot radions skal utan sitter enbart i en liten SMA-kontakt.

Det finns många bra antenner för ett visst band, om du kan begränsa dig till 79 MHz, 155 MHz eller UHF. Det finns ingan antenner som är bra på¨alla frekvenser, så där kan man säga att alla är ungefär lika dåliga. Skräpfirmorna brukar ha väldig dålig koll på antenner...

/capmac

Alright, så om vi säger att jag köper en antenn specificerad för 79mhz,
http://www.alfakom.se/scanner4.htm#M...C3%B6r_scanner ,
kan jag höra vad dom säger i polisbilarna typ 5 km bort då?
Det är klart att många faktorer spelar in men vilken av dom jag länkade tycker du är bäst, jag ska ha antennen på bilen.
Du kanske till och med kan tipsa på en annan bättre sida som man kan lita på som har antenner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in