2008-08-27, 18:36
Medlem
Korvabengts avatar
Hej de är så att jag sitter här med två datorer, den ena med Vista
Problemet är att jag inte kan få någon Internet uppkoppling på denna dator.
sitter via ett Zyxel modem via en Switch...

Datorn med Xp funkar helt felfritt och även min xbox360 och digitalbox genom denna men när det kommer till Vista så får jag endast upp att det är ett oidentifierat nätverk och att någon uppkoppling inte går att hitta.
Så vet inte riktigt vad jag skall testa med...

Kan det vara så att Vista inte har stöd för Switchen? Tycker det låter konstigt isåfall iofs.
Sen om man går ut på msn på Vista datorn så får man upp ett meddelande att det är fel på Standard Gateway inställningarna men vet inte riktigt vad jag skall ändra till där isåfall. Den står på Dynamsik ip.

Kan även säga att enligt switchen så har datorn perfekt uppkoppling med den.

Uppdatering:
Har nu uteslutit detta med switchen för att Vista datorn funkar inte heller om jag direktansluter denna till modemet.
Det jobbiga är att den har funkat innan jag tidigare idag bytte från min Router med inbyggt modem till modemet och switchen... Detta för att kunna ha digital TV inkopplat...
Någon som har något förslag hur fan jag kan ställa in denna djävul till operativsystem att inte ge mig begränsad åtkomst...
Har nu iallfall fått den att hitta switchen men därifrån verkar det vara stopp...
Senast redigerad av Korvabengt 2008-08-27 kl. 19:14.
Citera
2008-08-27, 19:11
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvabengt
Hej de är så att jag sitter här med två datorer, den ena med Vista
Problemet är att jag inte kan få någon Internet uppkoppling på denna dator.
sitter via ett Zyxel modem via en Switch...

Datorn med Xp funkar helt felfritt och även min xbox360 och digitalbox genom denna men när det kommer till Vista så får jag endast upp att det är ett oidentifierat nätverk och att någon uppkoppling inte går att hitta.
Så vet inte riktigt vad jag skall testa med...

Kan det vara så att Vista inte har stöd för Switchen? Tycker det låter konstigt isåfall iofs.
Sen om man går ut på msn på Vista datorn så får man upp ett meddelande att det är fel på Standard Gateway inställningarna men vet inte riktigt vad jag skall ändra till där isåfall. Den står på Dynamsik ip.

Kan även säga att enligt switchen så har datorn perfekt uppkoppling med den.

Denna ska nog ligga i nätverk och internet. Sen skulle jag kunna tro att det är brandväggen på datorn som ställer till det, om nu routern/switchen säger att den har en okej kontakt med datorn.
Citera
2008-08-27, 19:16
Medlem
Korvabengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Denna ska nog ligga i nätverk och internet. Sen skulle jag kunna tro att det är brandväggen på datorn som ställer till det, om nu routern/switchen säger att den har en okej kontakt med datorn.

Oj förlåt angånde fel forumsdel ny här, måste ha missat den... sektionen
Hoppas någon snäll mod kan flytta tråden.. Skall gå och kolla med det angånde brandväggen

Uppdatering...
Ingen skillnad alls vid avstängning av brandväggen

Uppdatering 2:
Måste vara något med inställningarna... Mellan modemet (standard Zyxel modemet till Telia 24mbit)
och datorn för testade även min bärbara dator och det var samma problem där.
Får att det är begränsad anslutning...
Har ett svagt minne att man hade någon speciell Standard Gateway när jag använde mig av detta modem tidigare med Telia och att man få fick ställa in detta... Minns dock inte vad det var?
Senast redigerad av Korvabengt 2008-08-27 kl. 19:57.
Citera
2008-08-27, 20:00
Medlem
luddekluddes avatar
Jag kanske är helt ute och cyklar men en switch har väl inte stöd för att "dela upp" (heter det DHCP?)den inkommande ip-adressen från din internet provider. Därför bör bara en dator få en fungerande IP ut mot nätet. De andra bör vara kopplade till nätverket men bara inte få en IP. Om så är fallet, skaffa en router så bör problemet lösas kvickt
Citera
2008-08-27, 20:07
Medlem
Korvabengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddekludde
Jag kanske är helt ute och cyklar men en switch har väl inte stöd för att "dela upp" (heter det DHCP?)den inkommande ip-adressen från din internet provider. Därför bör bara en dator få en fungerande IP ut mot nätet. De andra bör vara kopplade till nätverket men bara inte få en IP. Om så är fallet, skaffa en router så bör problemet lösas kvickt

Jo tänkte mig att det kunde vara något sådant men sen har jag ju en inbyggd router men problemet ligger i att jag även har telia digitaltv och då verkar det som att jag måste ha modemet ikopplat och digitalboxen kopplad till port 2 för att få detta o fungera.. Detta verkar inte funka med modem/routen som jag tidigare använt...
Så då måste jag alltså köpa en router eller för den routern med inbyggt modem vill inte dela ut några nyckar och verkar inte få nån dns uppkoppling...

För det går inte typ avaktivera modemet i routern eller något så den tar dns från det vanliga modemet?
Senast redigerad av Korvabengt 2008-08-27 kl. 20:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in