2008-08-27, 16:26
Medlem
Ace Venturas avatar
Hej p er!

Tnker inte g in p det djupare p det men jag kr sedan ett r tillbaka Vista Ultimate 64-bit, och det med blandat resultat. verlag r jag njd fr det mesta funkar bra.... men ...trots att datorspecen r grymt bra och faktiskt rcker till med hstlngder - och trots att jag jagar mig blodig efter de senaste drivrutinerna - s har jag likt frbannat problem med laggande grafikhantering, totalt uteblivet std fr t.ex videoredigering, inget std fr DV-videokameran, ingen fungerande (Hauppage) TV-lsning osv osv. Allts massor av multimediahantering (det som 64-bits Vista skulle vara s jvla bra p) funkar inte ver huvudtaget!?

Datorn funkar inte helt ut helt enkelt. Inte med det jag vill gra. Har inte heller tlamod att sitta fast nnu ett r i "det kommer nog fungerande drivrutiner snart" resonemanget. Det brjar bli trttsamt och jag misstnker starkt att det kommer att ta mer n ett r innan alla 64 bitar faller p plats.

Nvl, jag har verkligen ingen lust att g tillbaka till XP men dremot funderar jag nu starkt p att byta till Vista Ultimate 32-bit. Eftersom detta lilla gldjeskutt s a s "bakt i tiden" dock nd kommer att kosta mig 2-3.000 pix s tnkte jag, innan jag bestmmer mig, pitcha ut frgan hr om det r ngon annan hr som gjort s eller funderat p det, och i s fall varfr? Det vore bara intressant att hra.
Citera
2008-08-27, 16:35
Medlem
Ace Venturas avatar
Moderatorn: Sg att ngon hann posta en liknande trd medan jag satt och klurade/jobbade men den hr kan vl nd vara kvar eftersom frgestllningen r lite annorlunda tack.
Citera
2008-08-27, 16:40
Bannlyst
Jag kr Vista 64 och r helnjd. Videoredigeringen fungerar utmrkt (adobe premiere), FireWire-anslutningen till min DV-kamera fungerar t.o.m. bttre n vad den gjorde p XP.

Det r inte mnga gamla applikationer som jag inte har kunnat kra, typ 2 tror. Min dotter kan t.o.m. spela Barbie-spel (DirectX 7) frn 2000, och andra spel frn frn slutet av 90-talet.

Jag har tv andra arbetsmaskiner hr med Vista 32, och XP. Men jag kr ju mycket hellre p Vista 64. Stabilare, jmnare och snabbare i sin multitasking.
Citera
2008-08-27, 19:34
Medlem
Lensflares avatar
Nr jag installerade 64-bit trodde jag att problemen skulle hopa sig.
Man har ju lst skrckhistorier om att inte ett skit fungerar med 64-bit, men fr mig har allt fungerat ofrskmt bra.

Precis som fr Forth83 s fungerar min firewire-anslutning med en Sony-kamera perfekt, likas adobe premiere.
Mitt tv-kort Hauppauge HVR-1300 fungerar mycket bra med senaste drivrutinerna, det knns till och med som att bilden r en aning bttre nu men det kanske bara r inbillning.
Inspelningarna knns ocks mycket stabilare, men det kanske beror p att jag har mer ram-minne nu.

Hittills har allt jag hade p Xp-32bit fungerat klockrent frutom en sak, O&O Defrag klagar p att man mste ha windows 2000 eller senare!?
Eventuellt s kanske det finns en 64-bits lsning ute, jag har bara inte orkat att se efter nnu.

Nu har jag i och fr sig bara haft Vista 64-bit i ett par dagar, men jag blev helt klart frvnad ver att allt har gtt s smidigt. Och uppstr inga stora problem s ser jag ingen anledning till att byta tillbaka till 32-bit.

Min dator om det kan hjlpa p nt vis.
Asus P5B-V
Intel Core 2 Duo E6600
NVIDIA GeForce 8800 GTS
Citera
2008-08-27, 19:56
Medlem
luddekluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Hej p er!

Tnker inte g in p det djupare p det men jag kr sedan ett r tillbaka Vista Ultimate 64-bit, och det med blandat resultat. verlag r jag njd fr det mesta funkar bra.... men ...trots att datorspecen r grymt bra och faktiskt rcker till med hstlngder - och trots att jag jagar mig blodig efter de senaste drivrutinerna - s har jag likt frbannat problem med laggande grafikhantering, totalt uteblivet std fr t.ex videoredigering, inget std fr DV-videokameran, ingen fungerande (Hauppage) TV-lsning osv osv. Allts massor av multimediahantering (det som 64-bits Vista skulle vara s jvla bra p) funkar inte ver huvudtaget!?

Datorn funkar inte helt ut helt enkelt. Inte med det jag vill gra. Har inte heller tlamod att sitta fast nnu ett r i "det kommer nog fungerande drivrutiner snart" resonemanget. Det brjar bli trttsamt och jag misstnker starkt att det kommer att ta mer n ett r innan alla 64 bitar faller p plats.

Nvl, jag har verkligen ingen lust att g tillbaka till XP men dremot funderar jag nu starkt p att byta till Vista Ultimate 32-bit. Eftersom detta lilla gldjeskutt s a s "bakt i tiden" dock nd kommer att kosta mig 2-3.000 pix s tnkte jag, innan jag bestmmer mig, pitcha ut frgan hr om det r ngon annan hr som gjort s eller funderat p det, och i s fall varfr? Det vore bara intressant att hra.

Det knns lite hrdcore att punga ut 2-3000 fr en ny licens. Kan du inte bara "lna" ett crackat xp frn piratbukten och sedan byta tillbaks senare till din gamla licens nr du knner att det r lge att byta tillbaks. Drivrutiner kommer i sinom tid och nr den tiden vl r inne kanske det knns lite surt att du pungade 3000kr mer n vad du hade behvt.
Citera
2008-08-27, 20:09
Medlem
Germanias avatar
ganska meningslst raljerande om du inte specifierar hrdvara du saknar drivrutiner fr. men rent generellt s r gammal hrdvara ett problem drivrutinsmssigt d tillverkarna inte bryr sig om att fixa drivrutiner till dem.(det r inte MS uppgift faktiskt). finns ingen anledning att kra vista om du inte har en hyfsat ny dator

"totalt uteblivet std fr t.ex videoredigering" tyder p ett allvarligt fall av SBS
Citera
2008-08-30, 10:41
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
"totalt uteblivet std fr t.ex videoredigering" tyder p ett allvarligt fall av SBS

Jag uttryckte mig lite svepande i rena ilskan. Det r naturligtvist inte ett t o t a l t uteblivet std fr videoredigering, dock tycker jag inte att just mina program och tillbehr funkade bra, om ens alls. Har dessutom bara nyare (och laglig) mjuk-/hrdvara i/till min nuvarande burk.

Jag kan dremot hlla med om att en del skert beror p SBS. Jag har varit med och pulat datorer ganska lnge men med ren s fr man mindre och mindre tlamod att leta efter lsningar om saker och ting inte funkar direkt. Fast just hr knns det som jag nd gjort en rejl insats utan att f det att funka?

Gjorde faktistk som s att jag inhandlade en 32-bits Vista Ultimate och slngde in den i datorn igr... och se! Allt funkar nu som det ska! T.o.m. min relativt nya Zyxel brandvgg vaknade till liv. Min DV-kamera fr helt pltsligt kontakt med datorn igen och mitt Hauppauge TV-kort funkar klockrent. Win-TV lirar osv osv.

Nackdelen r att eftersom jag krt 64-bitars Vista s knns det ibland lite lngsammare. Inte mycket utan bara en liten liiiiiten frdrjning, oftast nr jag startar program, som egentligen inte gr ngot mer n retar mig eftersom jag vet att i 64-bitarsversionen hade tgrden ifrga redan varit igng.
Senast redigerad av Ace Ventura 2008-08-30 kl. 10:56.
Citera
2008-08-30, 11:29
Medlem
FL10s avatar
64 Bit fungerar riktigt bra fr mig. Det som jag inte gillar r att mit Ati 2400 crashar datorn nr jag stter den i "sleep" eller hibernation mode. Ganska jobbigt med tanke p att det r en laptop. Fr vl hoppas p en fix snart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in