2008-08-27, 15:53
Medlem
Kryininkass avatar
Om jag i Excel spelar in ett makro som ska gra ett diagram utifrn siffror i ngra celler, t.ex. G5, G8 och G11, s fr jag fljande kod i makrot:

Range("G5,G8,G11").Select
ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("Blad1!$G$5;Blad1!$G$8;Blad1!$G$11")
ActiveChart.ChartType = xlLine

Men nr jag sedan prvar att kra/stega makrot fr jag ett felmeddelande vid andra raden (ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select), som lyder "Krfel 1004: Program- eller objektdefinierat fel"

Ngon som kan frklara fr en programmeringsokunnig?

Edit: Flyttar jag om siffrorna s att de str i rad i G5-7 och ndrar makrot till fljande funkar det:

Range("G5:G7").Select
ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("Blad1!$G$5:Blad1!$G$7")

Men det r ju inte s jag vill ha det. Mste jag lgga in en flyttning av siffrorna i makrot fr att det ska funka?
Senast redigerad av Kryininkas 2008-08-27 kl. 15:57.
Citera
2008-08-29, 20:11
Medlem
macka-prs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryininkas
Om jag i Excel spelar in ett makro som ska gra ett diagram utifrn siffror i ngra celler, t.ex. G5, G8 och G11, s fr jag fljande kod i makrot:

Range("G5,G8,G11").Select
ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("Blad1!$G$5;Blad1!$G$8;Blad1!$G$11")

Fel 1: Att skapa ett objekt och sedan vlja det fungerar inte, Microsoft har klantat till det nr de skapar den makrokoden. Erstt hela raden ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select med Charts.Add.

Fel 2: Ytterligare ett klanteri av Microsoft i koddelen Range("Blad1!$G$5;Blad1!$G$8;Blad1!$G$11"), erstt samtliga semikolon med kommatecken till Range("Blad1!$G$5,Blad1!$G$8,Blad1!$G$11"). Semikolon anvnds ofta i cellreferenser men i makrokod s skall det vara kommatecken. Som sagt, klantigt av Microsoft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in