2008-08-27, 15:53
Medlem
Kryžininkass avatar
Om jag i Excel spelar in ett makro som ska göra ett diagram utifrån siffror i några celler, t.ex. G5, G8 och G11, så får jag följande kod i makrot:

Range("G5,G8,G11").Select
ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("Blad1!$G$5;Blad1!$G$8;Blad1!$G$11")
ActiveChart.ChartType = xlLine

Men när jag sedan prövar att köra/stega makrot får jag ett felmeddelande vid andra raden (ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select), som lyder "Körfel 1004: Program- eller objektdefinierat fel"

Någon som kan förklara för en programmeringsokunnig?

Edit: Flyttar jag om siffrorna så att de står i rad i G5-7 och ändrar makrot till följande funkar det:

Range("G5:G7").Select
ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("Blad1!$G$5:Blad1!$G$7")

Men det är ju inte så jag vill ha det. Måste jag lägga in en flyttning av siffrorna i makrot för att det ska funka?
Senast redigerad av Kryžininkas 2008-08-27 kl. 15:57.
Citera
2008-08-29, 20:11
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Om jag i Excel spelar in ett makro som ska göra ett diagram utifrån siffror i några celler, t.ex. G5, G8 och G11, så får jag följande kod i makrot:

Range("G5,G8,G11").Select
ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("Blad1!$G$5;Blad1!$G$8;Blad1!$G$11")

Fel 1: Att skapa ett objekt och sedan välja det fungerar inte, Microsoft har klantat till det när de skapar den makrokoden. Ersätt hela raden ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select med Charts.Add.

Fel 2: Ytterligare ett klanteri av Microsoft i koddelen Range("Blad1!$G$5;Blad1!$G$8;Blad1!$G$11"), ersätt samtliga semikolon med kommatecken till Range("Blad1!$G$5,Blad1!$G$8,Blad1!$G$11"). Semikolon används ofta i cellreferenser men i makrokod så skall det vara kommatecken. Som sagt, klantigt av Microsoft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in