2008-08-27, 00:42
Medlem
SexyBeasts avatar
God kväll allesammans, ska laga till något extra imorgon men eftersom att min mat ofta tenderar att smaka likadant, recept hämtat från någon receptsida ofta visat sig vara en besvikelse och jag inte kommer att ha möjlighet att handla under morgondagen undrar jag om någon här har någon idé av vad man kan göra av följande ingredienser (tillagningstidtid är oväsentligt):

Fläskkarré, kycklingbröstfilé, fläskotlett, kassler, nötfärs, lövbiff, fryst bläckfisk (tveksam på hur det smakar).

Färsk potatis, basmatiris, bulgur, pasta, någon form av gnocchi.

Cremé Fraiche, grädde, mjölk, kokosmjölk, kalv-, ostron-, kyckling- och grönsaksfond, buljonger av alla dess slag, soja, tabasco, färsk salvia, basilika, spenat och persilja, grön currypasta, chilisås, skogschampinjoner, kantareller, rödlök, schalottenlök, vitlök, fetaost, chevré, äpple, chilifrukt, vit paprika, parmesan, broccoli, oliv- och rapsolja, pestovinäger, apelsinvinäger(?).

Timjan, oregano, dragon, rosmarin, körvel (alla torkade), saffran, svart/vitpeppar, hela muskotnötter, curry, paprikapulver, chilipulver, kanel och sesamfrön.

Öl, vitt/rött vin, whisky och vodka finns även att tillgå.
Citera
2008-08-27, 01:22
Medlem
OrDieTryings avatar
Vad kan du inte göra med de ingredienserna?
Citera
2008-08-27, 07:54
Medlem
foshoos avatar
Har du inga oliver?
Citera
2008-08-27, 09:26
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foshoo
Har du inga oliver?
jo naturligtvis
Citera
2008-08-27, 10:07
Medlem
dePauls avatar
Krångla inte till det. Ta ut karrén, bena, ansa och skär den i stora bitar. Salta och peppra samt pressa mängder med vitlöksklyftor över den. Lägg alltsammans i en tättslutande plastpåse och massera köttet inuti påsen. Sug ut luften och gör en knut på påsen. Stoppa påsen i kyl i minst 4 h.

Sätt ugnen på 225 g. Ta fram en ugnssäker form, lägg i en smörklick och lite olja samt fördela i köttet. Grädda i ugn tills köttet har fått fin färg runtom. Sänk därefter värmen till endast 125 grader och häll i bara såpass mycket vatten att det täcker till hälften. Fortsätt i ca 1½ h till och skvätt i vatten hela tiden. Det får absolut inte försvinna. Du blir tvungen att testa köttet om det är färdigt. Det skall ramla sönder i lameller när du petar på det med en gaffel.

Servera med potatismos eller pressad potatis, samt färskklippt persilja. Görna en öl till .

~Paul~
Citera
2008-08-27, 13:12
Medlem
foshoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
jo naturligtvis

Då ska du fylla kycklingfiléerna med hackade oliver, marinerade vitlöksklyftor och soltorkad tomat, sen serverar du det till bandspagetti med krämig persiljesås och riven parmesan. Mumma. Jag brukar göra det med quornfiléer men originalreceptet är med kyckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in