2008-08-26, 20:06
Bannlyst
Hej fick hem min acer aspire one med windows xp home edition. Jag kopplar in allt och startar datorn. Datorn fråga vilket språk jag vill ha på "xp home edition" Jag väljer svenska sen dör den. När jag nu startar datorn igen kommer svart skärm och text "Testing mediasoundcheck failure" "Can´t finde any bootababel devic? Put in a Boot cd and press any key"

Så vad ska jag göra finns ju ingen Cd läsare på acer one? Är det ett vanligt home edition så jag kan koppla in extern cdläsare eller är det nått special te dom här små datorerna? Blir så upprörd att saker aldrig kan funka. tacksam för hjälp!
Citera
2008-08-26, 20:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Dog den när du hade nätsladden i ? låter konstigt...

Finns det ingen recovery partition på datorn ?? Läs manualen hur man startar på den...
Citera
2008-08-26, 20:22
Bannlyst
Ja!

Ja nätverkssladden var i. och ja det finns recovery står tryck alt + F10 men det händer fortfarande inte bara Mediasoundchekc failure check cable typ
Citera
2008-08-26, 20:28
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaaav
Ja nätverkssladden var i. och ja det finns recovery står tryck alt + F10 men det händer fortfarande inte bara Mediasoundchekc failure check cable typ
Inte nätverkssladden utan strömsladden till vägguttaget...

"Mediasoundchekc failure check cable" det låter som om hårddisken har lossnat eller gått sönder, testa att ta ur den och sätt tillbaka den igen...
Citera
2008-08-26, 20:32
Bannlyst
..

Jo men känns fel att skruva upp en ny bärbar för mig som inte är så super på sånna saker. Blir väl att gå te on off imorgon och skicka iväg den . kul när man väntat veckor på den!
Citera
2008-08-26, 20:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jo men känns fel att skruva upp en ny bärbar för mig som inte är så super på sånna saker. Blir väl att gå te on off imorgon och skicka iväg den . kul när man väntat veckor på den!
Nej det är ju klart...

Står det något om "Realtek" eller "PXE" på sidan med felmeddelandet ??
Senast redigerad av kimdah2002 2008-08-26 kl. 20:57.
Citera
2008-08-26, 20:56
Bannlyst
Ja det står nått med Realteksoundcheck som sagt ?
Citera
2008-08-26, 20:58
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ja det står nått med Realteksoundcheck som sagt ?

Realtek är nätverkskortet... kolla i bios så att inte bootordningen är ändrad och ta bort boota från nätverket (eller lägg den sist) o försök igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in