• 1
  • 2
2008-08-26, 15:43
Medlem
jag har ca ett 15 tal bilar som jag skrotat genom åren, killen som tagit bilarna har en bilskrot men han har inte fört över några papper. nu är problemet som så att han gick bort för nångon månad sedan så nu står jag här med mina papper. någon som vet hur man ska gå till väga?
Citera
2008-08-26, 18:29
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreas_ea
jag har ca ett 15 tal bilar som jag skrotat genom åren, killen som tagit bilarna har en bilskrot men han har inte fört över några papper. nu är problemet som så att han gick bort för nångon månad sedan så nu står jag här med mina papper. någon som vet hur man ska gå till väga?

Står du fortfarande som ägare menar du? Är de inte borta ur bilregistret?

På en "riktig" skrot gör de ju avregistreringen direkt med utbetalning av skatt mm..

Mer info: Vägverket
Senast redigerad av Barbafetto 2008-08-26 kl. 18:38.
Citera
2008-08-26, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto
Står du fortfarande som ägare menar du? Är de inte borta ur bilregistret?

På en "riktig" skrot gör de ju avregistreringen direkt med utbetalning av skatt mm..

Mer info: Vägverket

japp jag står fortfarande som ägare för bilarna så dom är inte borta ur bilregistret.
jo jag vet att dom brukar göra det men den här killen hade inte skött det ordentligt. jag hörde att han hade skickat iväg bilarna utomlands för skrot och då skulle han tydligen inte behöva ägarbevisen, vet inte om det kan stämma.
men i vilket fall som hellst så står jag med dom papperna nu.
Citera
2008-08-26, 19:38
Medlem
rückblendes avatar
lägg dom i pappersåtervinningen och hoppas på det bästa
Citera
2008-08-26, 20:04
Medlem
Wzzys avatar
Polis anmäl det och säg att du har blivit bestulen på 15 bilar
Citera
2008-08-26, 20:07
Medlem
Mulas avatar
Det är ju lite jobbigt att stå kvar som ägare, du kommer ju att bli tvungen att betala registerhållningsavgiften. Visst, du kan strunta i det så avregistreras fordonet efter ett antal år men annars är nog det bästa att kontakta vägverket och förklara läget. De kan göra en utredning och avregistrera fordonet. Men de vill ha något slags bevis eller åtminstone förklaring för att de ska vara säkra på att bilen inte existerar. Dyker chassinumret upp igen någonstans senare tar det hus i helvete...
Citera
2008-08-26, 22:35
Medlem
Barbafettos avatar
Håller med Mula!

Varför lämnade du bilarna till honom? Bra betalt eller?

Registerhållningsavgiften är 43 kr/bil/år

De är avställda iaf hoppas jag?
Citera
2008-08-26, 23:27
Medlem
polisanmäl det berätta vad som har hänt och när du nu skrotade bilarna
du kan bli betalskyldig på Registerhållningsavgiften om han inte då har betalat dom så kommer du ta över skulderna som finns på alla bilar
dom paprena kan komma månader eller år effter

så om jag skulle vara du så hade jag sprungit till polisen
Citera
2008-08-27, 11:13
Medlem
Megaforces avatar
Ta först kontakt med bouppteckningsmannen och beskriv läget. Eftersom bilarna formellt inte tillhör dödsboet så måste de återlämnas. Om bilarna inte kan återfinnas (dvs redan är skrotade) så stöldanmäl dem så kan de som småningom avregistereras.
Citera
2008-08-27, 13:16
Medlem
kräv tillbaka dom 15 bilarna du "lånade" ut
Citera
2008-08-27, 13:17
Medlem
oskar_ericsons avatar
du kan kryssa i skrotning utan intyg på papprena... så sårare än så är det inte..
Citera
2008-08-28, 17:00
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskar_ericson
du kan kryssa i skrotning utan intyg på papprena... så sårare än så är det inte..

VV

SBR

Jag tillåter mig att tvivla på att det är så enkelt att du själv kan skrota din bil/ta bort den ur registret! Särkilt med alla regler som handlar om miljö för en bilskrot i dag..

Har du provat och VET att det är så?

Jag skulle tro att du får papperet i retur..
Senast redigerad av Barbafetto 2008-08-28 kl. 17:02. Anledning: Ny länk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in