2008-08-26, 13:36
Medlem
Tenses avatar
Hej,

Min fråga är kort och finns i fetstil nedan.

Jag är en nybörjarkock som än så länge inte kan göra mer avancerade saker än en mycket god köttfärssås.

Något jag dock funderar över är när min mor säger till mig att lägga på locket på köttfärssåsgrytan (när alla ingredienser är i) och låta det koka.

Jag förstår att detta göra att inget vatten försvinner - men känner man något annat på det? Blir saker och ting godare om det får koka riktigt länge (med lock)? (vad jag förstår så finns det väl en gräns?)

Jag brukar - istället för att lägga på lock - köra i onödigt mycket vätska (färska tomater t ex) och låta vattnet koka bort och erhålla en inte så rinnig köttfärssås.

Era tips, råd samt kommentarer mottages tacksamt!
Citera
2008-08-26, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tense
Hej,

Min fråga är kort och finns i fetstil nedan.

Jag är en nybörjarkock som än så länge inte kan göra mer avancerade saker än en mycket god köttfärssås.

Något jag dock funderar över är när min mor säger till mig att lägga på locket på köttfärssåsgrytan (när alla ingredienser är i) och låta det koka.

Jag förstår att detta göra att inget vatten försvinner - men känner man något annat på det? Blir saker och ting godare om det får koka riktigt länge (med lock)? (vad jag förstår så finns det väl en gräns?)

Jag brukar - istället för att lägga på lock - köra i onödigt mycket vätska (färska tomater t ex) och låta vattnet koka bort och erhålla en inte så rinnig köttfärssås.

Era tips, råd samt kommentarer mottages tacksamt!

Hej jo din mor har delvis rätt just locket på spelar inte så stor roll men juh längre du små kokar körtfärsen juh mer suger köttet up smakerna. men va försiktig om du använder färsk chili i köttfärsen eftersom chili kan bli besk om du kokar den för länge.

jag brukar göra färdig köttfärssåsen sen sätt på lägsta med lock på i 10min i sen dra av den från plattan och låta den så ca 10-15min till det brukar bli riktigt bra.

det är inge smart att ta för mycket vatten eftersom vatten späder ut smaken och det betyder att du måste använda mycket mer salt och peppar än nödväntigt för att få samma smak. och för mycket salt är inte bra för kroppen.
Citera
2008-08-26, 14:02
Medlem
Det gör en del skillnad på elförbrukningen om du kokar med eller utan lock.
Även om elen ingår i din hyra, så ska vi väl alla dra vårt strå till stacken i Klimathotets namn http://www.aftonbladet.se/klimathotet/
Citera
2008-08-26, 14:49
Medlem
Tjohildas avatar
Det är därför det är sååå najs att ha gasspis med fast kostnad...
Citera
2008-08-26, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tense

Det du gör kallas att reducera. Du koncentrerar smakerna genom att koka bort vatten (som är smaklöst). Nackdelen är att lite smakämnen kan försvinna med vattenångan. Oftast märker man inte det då smaken blir mer koncentrerad pga reduceringen, men om du endast kokar för koktidens skull och har konsistensen som du vill ha kan du istället lägga på locket så att inget vatten försvinner (och därmed inga smakämnen). Om man inte gör långkok behöver man nog inte bry sig, dock blir det ju mycket mer ekonomiskt med lock (och eventuellt bättre köksluft).
Citera
2008-08-28, 12:10
Medlem
Tenses avatar
Tack. Det där med ekonomin hade jag inte ens tänkt på. Nästa gång ska jag nog inte kräma på så mycket med spisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in