• 1
  • 2
2008-08-26, 13:24
Medlem
Moffins avatar
Ja. Någon som har något tips på om det finns någon god rätt man kan laga till med hjälp av vitt vin och kycklingfilé?
Citera
2008-08-26, 14:42
Medlem
man_över_bords avatar
Coq au vin.
Citera
2008-08-26, 15:19
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av man_över_bord
Coq au vin.

Coq au vin görs på rödtjut.
Citera
2008-08-26, 15:21
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Ja. Någon som har något tips på om det finns någon god rätt man kan laga till med hjälp av vitt vin och kycklingfilé?

Är det en sjyst kyckling?
Citera
2008-08-26, 16:38
Medlem
dePauls avatar
En klassiker är ju dragonkyckling. Receptet finns överallt och då utan vitt vin i. Men med vin blir skillnaden i smak monumental. Glöm heller inte lite dijonsenap!

~Paul~
Citera
2008-08-26, 18:04
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Är det en sjyst kyckling?

Beror på vart i samhället man står antar jag. Är frysta filéer från ICA eller så. Helt okej

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En klassiker är ju dragonkyckling. Receptet finns överallt och då utan vitt vin i. Men med vin blir skillnaden i smak monumental. Glöm heller inte lite dijonsenap!

~Paul~

Jag tänkte att det kanske skulle gå bra ihop med dijonsenap så jag chansade på det. Det blev bra iaf, hade i lite rödlök, vitlök och gräslök med. Och en röd chili så jag blev av med den. Spädde ut med grädde och mjölk, och för nyttighetens skull i med lite skivade morötter. Det blev kanon
Citera
2008-08-26, 19:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Beror på vart i samhället man står antar jag. Är frysta filéer från ICA eller så. Helt okej

Jag tänkte att det kanske skulle gå bra ihop med dijonsenap så jag chansade på det. Det blev bra iaf, hade i lite rödlök, vitlök och gräslök med. Och en röd chili så jag blev av med den. Spädde ut med grädde och mjölk, och för nyttighetens skull i med lite skivade morötter. Det blev kanon
OK, kul. Grattis!

~Paul~
Citera
2008-08-27, 02:40
Medlem
kyckling marengo.
detta recept är med en liten twist , jag tycker det blir godare så.

8portioner

2 kilo kycklinglår
3st röda paprikor strimlade
2st vitlöksklyftor
30 skalade smålökar
5dl vitt vin (Kör gärna en hel flaska fast då blir kocken utan)
5dl kycklingfond eller sky.
8st skållade och skalade tomater.
1-2 påsar saffran
1 röd chili
vetemjöl till panering
kryddpåse med timjan,lagerblad och persiljestjälkar

brödskivor till krutonger

Gör så här.

1. Dela låren på mitten längs benet låt dock detta sitta kvar för smakens skull. Salta,peppra och vänd bitarna i vetemjöl ,

2. Bryn dessa i matolja.

3. Ta upp kycklingbitarna från pannan och bryn smålökarna,paprikastrimlorna och vitlöken.

4. Lägg tillbaka kycklingbitarna , tillsätt vinet och låt det koka ihop i några minuter. Tillsätt sedan skyn,tomatköttet,saffran,chili och kryddpåsen.

5. Täck grytan med lock och brässera sakta på låg värme i ca 25-30minuter tills köttet är mört. Smaka av och tillsätt eventuellt mer salt och peppar.

6. Servera grytan med små stekta eller rostade brödkrutonger ovanpå och avsluta med hackad persilja. serveras med ris eller pasta.
Citera
2008-08-27, 10:37
Medlem
Moffins avatar
Tack. Det receptet spar jag

Var kan man köpa kryddpåsar?
Citera
2008-08-27, 10:56
Medlem
Citat:
Tack. Det receptet spar jag

Var kan man köpa kryddpåsar?

använd en tekula , billligare i längden
Citera
2008-08-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
kyckling marengo.
detta recept är med en liten twist , jag tycker det blir godare så.

8portioner

2 kilo kycklinglår
3st röda paprikor strimlade
2st vitlöksklyftor
30 skalade smålökar
5dl vitt vin (Kör gärna en hel flaska fast då blir kocken utan)
5dl kycklingfond eller sky.
8st skållade och skalade tomater.
1-2 påsar saffran
1 röd chili
vetemjöl till panering
kryddpåse med timjan,lagerblad och persiljestjälkar

brödskivor till krutonger

Gör så här.

1. Dela låren på mitten längs benet låt dock detta sitta kvar för smakens skull. Salta,peppra och vänd bitarna i vetemjöl ,

2. Bryn dessa i matolja.

3. Ta upp kycklingbitarna från pannan och bryn smålökarna,paprikastrimlorna och vitlöken.

4. Lägg tillbaka kycklingbitarna , tillsätt vinet och låt det koka ihop i några minuter. Tillsätt sedan skyn,tomatköttet,saffran,chili och kryddpåsen.

5. Täck grytan med lock och brässera sakta på låg värme i ca 25-30minuter tills köttet är mört. Smaka av och tillsätt eventuellt mer salt och peppar.

6. Servera grytan med små stekta eller rostade brödkrutonger ovanpå och avsluta med hackad persilja. serveras med ris eller pasta.

vill inte vara dum men gryta? på 1 liter ren vätska utan redning? jag vet att du har mjöl på men utan ordentligt med smör blir det inte vidare grytigt?
annars lät det som ett riktigt gott recept
Citera
2008-08-27, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djungelpojken
vill inte vara dum men gryta? på 1 liter ren vätska utan redning? jag vet att du har mjöl på men utan ordentligt med smör blir det inte vidare grytigt?
annars lät det som ett riktigt gott recept

Mjölet på kycklingen räcker mer än väl till att reda av vätskan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in