Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Det är ingen som har en åsikt om HP-50g? Den har lite underläge i branschen men det verkar som om de som har den säger att den är bra. Dess RPN låter intressant, kanske en bra tidssparare?
Jag har en sista årgångens 49G+ som kan vara bra att ha ibland, dess enorma beräkningsstyrka gör den rätt attraktiv även för lite större problem. Tyvärr kräver den fler klick än Ti-89 och använder inte skärmen lika bra (det gör förvisso inte Ti-89 heller, inte ens under grafritning, det är kanske det enda som är irriterande med den).
Personligen tycker jag att 49G+ sticker ut för mycket, 50-serien är i diskret svart som jag tycker mera om. De tre batterierna gör att ett uppladdningsbart batteri dör en otäck död i en byrålåda eftersom det används så lite
Men när du hamnar bland ingenjörer från mellanperioden, så nickar de igenkännande när du drar upp den guldglänsande räknaren ur sitt svarta skinnfodral. Ungefär samma känsla som när du hamnar hos lite äldre ingenjörer och drar fram räknestickan av trä. Eller ploppar upp räknesnurran på bordet.
Så även en HP 49/50 är värd sitt pris, trots att den kostar som 3-4 stycken Ti-83. Jag saknar dock en bättre programmeringsmiljö, och gillar inte att programmera i RPN.
För att vara helt rättvis tänkte jag även lyfta fram Casios 9750, 9850 och 9970, de tre som jag har använt. 9750 är helt klart bättre än Ti-83, den har fler funktioner och är lättare att använda, är lättare att programmera, har inga dolda menyer och i mitt tycke hanterar stora mängder experimentella data bättre. Ute på fältet är det helt klart uppskattat att utföra regressioner allteftersom mätpunkterna görs. Är dessutom bättre på att lösa grafer numeriskt. 9750 har kommit i en grönvit variant som är hemsk. Den äldre svarta är betydligt snyggare och har skönare knappar.
9850 i svart design är rätt sällsynt idag. Den har färgskärm som mest är en kul grej. En ny lila/vit 9850 har kommit och är lika hemsk. 9970 är en 9850 med symbolhantering som tyvärr inte funkar så bra. Den är dubbelt så tjock och har en konstig design som jag inte gillar. Knapparna är okej att programmera på.
Två nya Casio-räknare som är riktigt bra är Algebra FX 2.0 och 9860, den senare lämplig för nattprogrammering. Köp till uppladdningsbara batterier. Algebra FX 2.0 är symbolhanterande men rätt lite känd. Fördelen är uppenbar. Fungerar som en Ti-89, känns något kantigare dock.