2010-03-22, 09:15
  #313
Medlem
En grafräknare kan ju vara trevligt för att ibland få lite hintar om möjliga lösningar när funktionerna blir jobbiga. Men jag skulle rekommendera att du lägger hundralapparna på några glas öl istället.
Citera
2010-03-22, 09:29
  #314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demiigod
Hej! Sökte efter liknande trådar men hittade bara väldigt gamla. Är dessutom osöker på om placeringen av tråden är korrekt, men det torde vara mest som kan svara på frågan här inne!

Är lite sugen på en ny miniräknare då min inte riktigt håller längre. Har kollat lite på Texas Instruments TI-89 titanium, och den verkar väldigt trevlig! Vad är största skillnaden mellan den och t ex ti-83 plus? Den klarar ju roterande 3d-grafik vilket kan vara väldigt praktiskt, detta gör inte 83an?

Får man använda ti-89 på tentor? Den har ju symbolhanterare, men detta borde inte spela så stor roll om det inte är rena matematikkurser?

Vad finns det annars får bra miniräknare? Att den kan räkna komplexa tal och 3d-grafik tycker jag nästan är måsten, och då kanske bara 89 duger? För- och nackdelar med olika ti-räknare uppskattas!


MVH

Du behöver ingen avancerad räknare. På fysiktentor handlar det om att knappa in lite konstanter o grejer men inget mer avancerat är +/-* och diverse trigonometriska uttryck. Jag har tagit mig igenom F med en TI-80 utan att sakna någon funktion.
Citera
2010-03-22, 16:18
  #315
Medlem
pausonKhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demiigod
Är lite sugen på en ny miniräknare då min inte riktigt håller längre. Har kollat lite på Texas Instruments TI-89 titanium, och den verkar väldigt trevlig! Vad är största skillnaden mellan den och t ex ti-83 plus? Den klarar ju roterande 3d-grafik vilket kan vara väldigt praktiskt, detta gör inte 83an?

3D-funktionen på en Ti-89 är mer en kul leksak än något du behöver på riktigt. Däremot är den symbolhanterande biten och pretty print väldigt bra att ha i kombination. Jag kan lova dig att alla fysikerna här inne, hur många gånger de än säger att de klarade sig igenom sina fem år med en påse kulor och en korg sand, åtminstone har skrivit en underkänd tenta vardera där det avgörande felet var en glömd parentes, med påföljd att bli vräkta från hus och hem av CSN och ett elände utan like.

Alla har också haft stunder av tvivel hur man löser en differentialekvation av typen u'=ku+m när det är 5 minuter kvar av tentan, när fourierserierna inte går ut och du sitter med enorma uttryck som ska partialintegreras för att få bort den förhatliga tredjegradstermen, eller när du har gjort en partialbråksuppdelning och undrar om du verkligen har gjort rätt. Det är enkla uppgifter som alla kan, men som ingen riktigt vill ta ansvar för.

Ti-84 är egentligen bara en glorifierad Ti-83. De är knapptryck-för-knapptryck-kompatibla. Man kan dock spela fler och bättre spel på en 84 än en 89.
__________________
Senast redigerad av pausonKhand 2010-03-22 kl. 16:29.
Citera
2010-03-22, 16:30
  #316
Medlem
lehrbuchs avatar
När jag skrev en tenta en gång skulle man ansätta någon funktion, derivera två gånger med avseende på någon variabel (blev kluddigt eftersom ansatsen var en produkt av två funktioner) och integrera med avseende på någon annan och sätta in integrationsgränser. Detta tog mig kanske 30 sekunder med min 89:a medan kursarna med 83or satt och räknade så svetten rann. Jag ångrar inte för en sekund att jag la ut pengarna på min 89:a eftersom den har varit väldigt hjälpsam vid väldigt många tentor.
Citera
2010-03-22, 16:45
  #317
Medlem
pausonKhands avatar
Tjaa, bara att kunna tjoffa ANOVA på kors och tvärs och fiffla med F-fördelningar är värt mellanskillnaden. Se bara till att stanna kvar på utbildningen, ty på alla andra ställen anses en Ti-89 helt omöjlig att ragga med. "Döö, ja har en 89:a, ska vi hem te mej å se på den" går inte hem.

Skaffa i så fall en traditionell Ti-89 icketitanium, lika diskret som en 1994 Audi RS6 utan modellbeteckningar på hackbrädet, lika kul som densamma på landsväg bland skandiadirektörers slalomkörande tjänstebilar. Lite mindre och betydligt mer elegant. De flesta från tiden runt 1997 har tjänat in fler grades åt sin ägare än på en termometer. En stylad 89:a finns i blått och silver för den europeiska marknaden. En Ti-89 titanium med svart front (och knappar med bättre läsbarhet) har också siktats på senare tid.

Värt priset.
__________________
Senast redigerad av pausonKhand 2010-03-22 kl. 16:52.
Citera
2010-03-22, 17:23
  #318
Medlem
Jag har aldrig varit begränsad av min Ti-83+.
Talen är aldrig så avancerade att det behövs en bättre miniräknare än så.
Skall du leka med 3D och annat kommer du vilja göra det i Matlab eller liknande ändå.
Håll kvar din Ti-83 och var glad. Eventuellt får du lägga en hundralapp på en enklare räknare också då grafritare inte alltid är godkända att ha med på tentor.
Citera
2010-03-22, 18:02
  #319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pausonKhand
Tjaa, bara att kunna tjoffa ANOVA på kors och tvärs och fiffla med F-fördelningar är värt mellanskillnaden. Se bara till att stanna kvar på utbildningen, ty på alla andra ställen anses en Ti-89 helt omöjlig att ragga med. "Döö, ja har en 89:a, ska vi hem te mej å se på den" går inte hem.

Skaffa i så fall en traditionell Ti-89 icketitanium, lika diskret som en 1994 Audi RS6 utan modellbeteckningar på hackbrädet, lika kul som densamma på landsväg bland skandiadirektörers slalomkörande tjänstebilar. Lite mindre och betydligt mer elegant. De flesta från tiden runt 1997 har tjänat in fler grades åt sin ägare än på en termometer. En stylad 89:a finns i blått och silver för den europeiska marknaden. En Ti-89 titanium med svart front (och knappar med bättre läsbarhet) har också siktats på senare tid.

Värt priset.
vad är det för skillnader mellan ti-89 och titanium, har lite svårt att hitta något vettigt om vanliga 89an. det verkar ju onekligen trevligt med allt som titanium har att erbjuda.

har någon varit med om att inte få använda en 89a på tentor där t ex 83 plus är okej att ha med?
Citera
2010-03-22, 18:27
  #320
Medlem
pausonKhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demiigod
vad är det för skillnader mellan ti-89 och titanium, har lite svårt att hitta något vettigt om vanliga 89an. det verkar ju onekligen trevligt med allt som titanium har att erbjuda.

har någon varit med om att inte få använda en 89a på tentor där t ex 83 plus är okej att ha med?

Skillnaden är att Ti-89 titanium har lite mer minne (om du vill programmera), USB-port för programöverföringar och en klocka, men i gengäld är större och tyngre och har ett mer särspäglat utseende, samt att den med grå framsida har otydliga knappar (silver på grått).

Jag, och många på nätet, anser Ti-89 titanium inte vara en uppgradering från Ti-89. Tyvärr säljs inte Ti-89, men ett andrahandsexemplar i gott skick kan du få för en ringa penning. De lever också betydligt längre än sina Ti-83-motparter.

En Ti-89 kan du också få ner i skalet på en Ti-83 av rätt årgång (och tvärtom). Det finns tentor som förbjuder symbolhanterande miniräknare.
Citera
2010-03-22, 19:01
  #321
Medlem
okej där ser man, tack! ska kolla upp 89an då, men jag har inga planer att fuska ner den i ett annat skal
även om det var lite smart!
Citera
2010-03-22, 19:46
  #322
Medlem
Offsures avatar
Det är ingen som har en åsikt om HP-50g? Den har lite underläge i branschen men det verkar som om de som har den säger att den är bra. Dess RPN låter intressant, kanske en bra tidssparare?
Citera
2010-03-22, 20:39
  #323
Medlem
pausonKhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Det är ingen som har en åsikt om HP-50g? Den har lite underläge i branschen men det verkar som om de som har den säger att den är bra. Dess RPN låter intressant, kanske en bra tidssparare?

Jag har en sista årgångens 49G+ som kan vara bra att ha ibland, dess enorma beräkningsstyrka gör den rätt attraktiv även för lite större problem. Tyvärr kräver den fler klick än Ti-89 och använder inte skärmen lika bra (det gör förvisso inte Ti-89 heller, inte ens under grafritning, det är kanske det enda som är irriterande med den).

Personligen tycker jag att 49G+ sticker ut för mycket, 50-serien är i diskret svart som jag tycker mera om. De tre batterierna gör att ett uppladdningsbart batteri dör en otäck död i en byrålåda eftersom det används så lite

Men när du hamnar bland ingenjörer från mellanperioden, så nickar de igenkännande när du drar upp den guldglänsande räknaren ur sitt svarta skinnfodral. Ungefär samma känsla som när du hamnar hos lite äldre ingenjörer och drar fram räknestickan av trä. Eller ploppar upp räknesnurran på bordet.

Så även en HP 49/50 är värd sitt pris, trots att den kostar som 3-4 stycken Ti-83. Jag saknar dock en bättre programmeringsmiljö, och gillar inte att programmera i RPN.

För att vara helt rättvis tänkte jag även lyfta fram Casios 9750, 9850 och 9970, de tre som jag har använt. 9750 är helt klart bättre än Ti-83, den har fler funktioner och är lättare att använda, är lättare att programmera, har inga dolda menyer och i mitt tycke hanterar stora mängder experimentella data bättre. Ute på fältet är det helt klart uppskattat att utföra regressioner allteftersom mätpunkterna görs. Är dessutom bättre på att lösa grafer numeriskt. 9750 har kommit i en grönvit variant som är hemsk. Den äldre svarta är betydligt snyggare och har skönare knappar.

9850 i svart design är rätt sällsynt idag. Den har färgskärm som mest är en kul grej. En ny lila/vit 9850 har kommit och är lika hemsk. 9970 är en 9850 med symbolhantering som tyvärr inte funkar så bra. Den är dubbelt så tjock och har en konstig design som jag inte gillar. Knapparna är okej att programmera på.

Två nya Casio-räknare som är riktigt bra är Algebra FX 2.0 och 9860, den senare lämplig för nattprogrammering. Köp till uppladdningsbara batterier. Algebra FX 2.0 är symbolhanterande men rätt lite känd. Fördelen är uppenbar. Fungerar som en Ti-89, känns något kantigare dock.
Citera
2010-04-20, 12:40
  #324
Medlem
Grafiskräknaren TI-NSpire CAS

Sitter och kollar på denna grafräknare som ska funka i matematik C-E och Fysik minst A-B, så såg jag att denna räknare för ca 1900kr ex.frakt.

Någon som har en sådan här räknare och vet om den är värd pengarna och om den är tillåten på nationella prov. Även om den har en "press to test" funktion kanske den inte är tillåten? Vet inte om det finns någon officiell lista för detta någonstans eller om det är upp till skolan?

Om någon vet någon bättre räknare så får ni gärna rekommendera den, dock ska priset ligga under 2500 ex.frakt.

Några saker jag önskar av min räknare:
Den ska vara lätt att använda
Den ska kunna programmeras/scriptas
Den ska kunna kopplas till datorn (och även om möjligt överföra uträkningar m.m. till och från datorn)
Den ska vara tillåten på nationella prov
Har även kollat in TI-89 Titanium är det någon större skillnad på NSpire och TI-89:an? isåfall vilken om man bortser från priset är den bättre?
TI-NSpire, TI-89 Titanium

Ja, det finns säkert trådar om detta. Men de trådar jag hittade om grafräknare var om dem generellt och frågor om vilken var den bättre/mer passande oberoende av tillverkare och modell. Jag är ganska inställd på att det ska bli någon av just dessa två!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in