2006-08-27, 21:30
Medlem
sadfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Skall du plugga vidare efter Komvux?

Finns det någon annan vettig anledning till att läsa på Komvux?
Citera
2006-08-28, 10:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SNIFF2
Min kemilärare i USA kom in med en 2 meter lång sticka.

Det hängde en sådan i mattesalen på gymnasiet när jag gick där. Slapp med nöd och näppe räknestickan eftersom vi läste enligt nya läroplanen där miniräknarna just tagit över efter räknestickan. Minimikravet på räknarna var då Ti-25 vilket kostade runt 800 kr då..
Citera
2006-08-29, 00:07
Medlem
Arseniks avatar
Citat:
Skall du plugga vidare efter Komvux? Köp en grym miniräknare med en gång!

Jag beställde en TI-89 Titanium för ca. 800 SEK inkl. frakt, en mycket bra investering!

Läser Teknisk Fysik Civ-ing och har klarat mig utmärkt i tre år med en TI-83.

Och för att svara på trådskaparens inlägg, ja, du kan köpa en gammal. Men inte för 500.
Citera
2006-08-29, 21:41
Medlem
Citat:

Jag beställde en TI-89 Titanium för ca. 800 SEK inkl. frakt, en mycket bra investering!

Totalt onödig investering om du ska läsa på KTH. Där är alla former av miniräknare är bannlysta på all teoretiska mattekurser. När det väl är dags att använda miniräknare så använder man matlab istället som är ett mattekalkyleringsprogram till PC.

mitt råd är att använda sig av en så enkel räknare så möjligt utan grafritare. Bättre att fatta på riktigt än att knappa in grafen på räknaren och få allt serverat på ett fat och missa "pointen".
Citera
2006-09-08, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinisterslut
Totalt onödig investering om du ska läsa på KTH. Där är alla former av miniräknare är bannlysta på all teoretiska mattekurser. När det väl är dags att använda miniräknare så använder man matlab istället som är ett mattekalkyleringsprogram till PC.

mitt råd är att använda sig av en så enkel räknare så möjligt utan grafritare. Bättre att fatta på riktigt än att knappa in grafen på räknaren och få allt serverat på ett fat och missa "pointen".

Det finns andra ämnen också... TI89 vet jag är en kanontrevlig räknare, eftersom jag har en själv. Ja, jag skulle ha klarat mig med en enklare räknare, men med den här finns alla funktioner jag vill ha (om jag bara hitter dem).

Och för att svara på originalfrågan. Du kan gott köpa en begagnad räknare i stället för en ny. 500kr för en gammal TI83 känns dock lite dyrt...
Citera
2006-09-08, 23:12
Medlem
Citat:
Får man fråga var du beställde den?
Citera
2006-09-09, 18:58
Medlem
Kingfishers avatar
Citat:

Hoppas att du är medveten om att symbolhanterande räknare inte är tillåtna i några gymnasiala kurser.
Citera
2006-09-09, 20:11
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingfisher
Hoppas att du är medveten om att symbolhanterande räknare inte är tillåtna i några gymnasiala kurser.

På universitetet har det inte varit några problem dock!
Citera
2006-09-18, 17:11
Avslutad
Köp & Sälj är strikt förbjudet på forumet
Catclaw erhåller en tillsägelse för detta!
Citera
2006-09-19, 13:02
Medlem
dallassallads avatar
Marknaden på begagnade TI-83:or måste ju vara enorm, eftersom majoriteten av alla som läser teknik- eller naturvetenskapliga programmet köper dem. Det är ju en sån sak nästan alla föräldrar betalar för, liksom. Jag tror inte jag rört min sen jag gick ut gymnasiet.

Så leta noggrant bland begagnatsidor innan du köper.
Citera
2006-09-19, 13:16
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Köpte en Ti-89 titanium MKT bra! Anser att texas instruments krossar KASSio!
Citera
2006-09-19, 16:30
Medlem
Hur lyder bestämmelserna ang. räknare på tekniska högskolor och universitet? Är det olika från kurs till kurs och från skola till skola eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in