2008-08-20, 18:54
Medlem
Jag rekommenderar TI-84 plus då jag använde den själv under gymnasietiden. Det finns många program, bra minne och en kraftfull grafritare. En ska jag blev förvånad över var dock att inte skolan erbjöd miniräknaren till ett lägre pris. Så var det för oss.

En rolig anekdot: Under mitt första år på natur så erbjöds TI-84 för sexhundra riksdaler (Halva priset på den tiden) och alla blev glada över att få den så pass billigt. När jag sedan började andra år så hade skolan hittat en ny distributör och våran matematiklärare hade varit i kontakt med dom för att försöka förhandla ett bra pris på TI 84:an. Han fick en offert att dom fick köpa räknaren för 200 kr styck och skolan nappade på en gång och beställde in ett par hundra miniräknare(t.om samhällsprogrammet fick TI räknare det året). efter ett par veckor ringde företaget upp och sa att dom hade sålt miniräknarna till fel pris och skulle egentligen kosta 600 kr pga denna miss så hade dom gått i konkurs. Så då satt skolan på massvis med miniräknare som kunde säljas till det ursprungliga priset och skolan gick med vinst, själv så köpte jag två till och sålde sedan vidare.
Citera
2008-08-20, 18:55
Medlem
<gnäll>Med tanke på att de där grafritarna gör mer skada än nytta så borde man få betalt för att använda dem. Vad skall man med grafritare till i matte D? Lägg pengarna på ett PSP istället, mycket mer spel för pengarna och säkert mer nyttigt också.</gnäll>
Citera
2008-08-20, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NaturalSelector
Kör på 84:an, nästan alla gymnasium använder dessa. Det är värt att betala det extra. Är det förresten något speciellt med silver edition förrutom färgen?
Utbytbar front och mer minne.
Citera
2008-08-20, 19:40
Medlem
nollie3flips avatar
Klarade mig utmärkt med 82:an.
Alla andra i klassen körde på 84 Silver edition, men eftersom jag var mycket bättre på matte så spelade det ingen roll.
Citera
2008-08-20, 19:50
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Brorsan började just gymnasiet, eftersom han brås på mig tog han naturligtvis naturvetenskapliga programet. Nu är det såhär, han ska köpa en grafräknare och skolan tipsar om tre olika Texas modeller. Han undrar vilken han ska köpa, jag har aldrig ägt just en texas, så jag vet inte.

Tänkte att ni här kanske vet vilken han bör ta. Anledningen till att jag postar det här och inte på "hårdvara" är för att det är här vi har mattesnillen med lite erfarenhet av just grafräknare. Det vi vill veta är ju inte vilken som har bäst processor och mest minne (det är ju naturlgitvis den dyraste) det vi vill veta är vilken som är mest prisvärd och vad det är för skillnad mellan modellerna.

Modellerna är följande:

Texas 82 Stats 540kr
Texas TI 84 Plus med USB-kabel 990kr
Texas TI 84 Plus Silver Edition 1150kr

Brorsan går natur, så den måste klara matte D nivå bra, vet inte om han kommer gå Matte E.

Den absolut bästa är ju givetvis TI89, men den är dels svindyr och dels får man inte använda den på gymnasiet. Under min gymnasietid (för 4 år sedan) körde jag med en TI83+ och det fungerade alldeles utmärkt. Den är snabb och kan allt och lite till som behövs för att klara gymnasiet. Jag har jämfört med TI84 och den har ingenting som jag kände att jag saknade med min TI83+
Citera
2008-08-20, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anencefali
<gnäll>Med tanke på att de där grafritarna gör mer skada än nytta så borde man få betalt för att använda dem. Vad skall man med grafritare till i matte D? Lägg pengarna på ett PSP istället, mycket mer spel för pengarna och säkert mer nyttigt också.</gnäll>
När jag gick på gymnasiset hade jag nog sagt emot men nu i efterhand hade det nog varit bättre med en mycket enklare miniräknare. Enda vitsen med grafritande är att man grafiskt kan se hur funktionerna beter sig men det går att lösa på annat sätt lika bra. Det enda man behöver rent tekniskt är ju en räknare som klarar lite rötter, exponenter och trigonometriska funktioner. Sen skulle man tjäna på att räkan mycket mer trigonometri i huvudet också.
Ett tipps till alla som tänker läsa tekniskt i framtiden är att använda miniräknarna så lite som möjligt. Jag förstörde min huvudräkning totalt och det slutade med att jag till och med utförde enkla additioner med räknaren. Man gör sig själv en stor björntjänst om man använder räknaren till allt.
Citera
2008-08-26, 07:09
Medlem
Köp av miniräknare - samlingstråden

Hej! jag skall börja studera matematik på gymnasial nivå Matte B och C för att vara korrekt.. jag har lite problem med val av miniräknare. någon som vet vad jag skall välja för en.. tack på förhand
Citera
2008-08-26, 07:29
Avslutad
En sådan med sifferknappar kanske?

Nej, men kolla på Texas Instruments. Hade en sådan under min tid i gymnasiet, det är bra grejer.
Citera
2008-08-26, 07:34
Medlem
Kör på texas instrument. De flesta gör nog det. Ska du endast ha det för B och C så skaffa bara en billig variant.
Citera
2008-08-26, 07:45
Medlem
DownInIts avatar
Berättar inte läraren vilken miniräknare ni skall köpa? En grafritande skall det vara på gymnasiet och på en studentbokhandel vet de säkerligen vilken du skall ha i gymnasiet.
Citera
2008-08-26, 13:19
Medlem
Forzos avatar
Som sagt innan en grafritande Texas Instruments är din bästa vän, även om det kanske är lite overkill med tex en TI-83 eller 84 för matte c så du kanske skulle kolla upp någon billigare modell även om jag hade satsat på någon av de nämnda .

Får väl erkänna att jag är väldigt partisk i frågan eftersom jag själv haft en TI-83a sen ettan på gymnasiet, använder den dagligen.
Citera
2008-08-26, 14:42
Medlem
Ti-82 borde räcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här