• 1
  • 2
2008-08-25, 22:35
Medlem
Senators avatar
Tja
Jag börjar inse att jag måste göra nått åt mitt bilval:

-Jag kör sen ett halvår tillbaka Volvo S80 2,4i 170 hk: Den är toppen på alla sätt förutom motorn som är som att piska 170 döda hästar. En i taget.
-Bilen innan var en Saab 9000 2,3T 200hk: Fantastisk motor, men över 7000:- i försäkring/helår, samt att jag hade kört den ganska långt när jag sålde den.

En S80 med Saab-turbospis vore ju fint.

Jag har nånting sånt här i min lista:

-Bra inner o lastutrymmen för fyra.
-Smidig o snål motor som är vridmomentstark i omkörningsintervall. (turbo-spis?)
-Erkänt bra kvalité.
-Ska kunna dra 1400-1500 kg på B-kort.

Dessa har jag funderat på, primärt:
-9-5 kombi
-Toyota Camry
-Subaru
-BMW 5-serie touring (vet ej vad som kan vara lämpligt)

Dessa är ej aktuella:
-Volvos turbo-motorer oavsett om det sitter ett eller två turboaggregat.

Mvh
Citera
2008-08-26, 00:35
Medlem
En 9-5a förespråkar jag. Trevliga vagnar.

Annars tycker jag du kan se över alternativet diesel Passat TDi?
Citera
2008-08-26, 00:45
Medlem
tzjs avatar
Honda Accord
Citera
2008-08-26, 01:32
Medlem
bimmer206s avatar
bmw 5serie är jävligt bra bilar. dock ska du inte ha nån under 528 då dom är jävligt trötta då det är en tung bil. e39 karossen ligger helt rätt i pris nu. mycket bil för lite pengar...
Citera
2008-08-26, 10:23
Medlem
kingcools avatar
Jag är bara nyfiken nu. Vad är det du ogillar med Volvos turbomotorer?
Citera
2008-08-26, 10:44
Medlem
DoubleWoods avatar
Saab 9-5 Aero ser jag som en optimal bil på många sätt, men jag skulle föredra den som bakhjulsdriven..

Saab vill jag minnas hade problem med olja/smörjning i motorn, oljan blev för varm och degade ihop sig...kan någon utveckla/korrigera det och kanske berätta mer? Vilka årsmodeller gällde detta?
Citera
2008-08-26, 17:27
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Saab 9-5 Aero ser jag som en optimal bil på många sätt, men jag skulle föredra den som bakhjulsdriven..

Saab vill jag minnas hade problem med olja/smörjning i motorn, oljan blev för varm och degade ihop sig...kan någon utveckla/korrigera det och kanske berätta mer? Vilka årsmodeller gällde detta?

Det gäller Saab 9-5 tom 2003 o 9-3 från runt -00, kan missminna.
Här http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml är info om det hela...
Citera
2008-08-26, 18:00
Medlem
volvo 240s avatar
jg förstår inte, om du är nöjd med bilen i övrigt. Titta på en S80 T6.

Förstår itne hur 170 höstar inte kan räcka men men.
Citera
2008-08-26, 19:16
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingcool
Jag är bara nyfiken nu. Vad är det du ogillar med Volvos turbomotorer?
Jag tycker de drar för mkt soppa o inte känns flexibla. Nu har jag bara testat 2,4T, och Saaben ligger ju dryga dl/milen lägre.
Och S80 T6 tror jag du anar vad jag anser om den modellens hushållande med bränsledropparna.
Citera
2008-08-26, 19:30
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
jg förstår inte, om du är nöjd med bilen i övrigt. Titta på en S80 T6.

Förstår itne hur 170 höstar inte kan räcka men men.

Jovisst, kupéutrymmen, komfort, detaljlösningar, stolar mm mm är vi himla nöjd med. 170 hk räcker o-så, men tunna 220Nm som man hittar på 4500rpm, duger inte för vettiga omkörningar. Frun vill inte köra om med den här bilen. T6 drar ju sjukt med soppa, med sina dubbla turbosnurror, så därför är inte den aktuell.

MEN, vår bil är alltså ingen katastrof, jag kan lugnt åka i den här ett tag till, tills jag hittar rätt annan bil.
Citera
2008-08-26, 19:30
Medlem
kingcools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senator
Jag tycker de drar för mkt soppa o inte känns flexibla. Nu har jag bara testat 2,4T, och Saaben ligger ju dryga dl/milen lägre.
Och S80 T6 tror jag du anar vad jag anser om den modellens hushållande med bränsledropparna.

Då är jag med på notorna.. Att S80 T6 sörplar i sig sås är väl inte direkt konstigt, nästan tre liter, två turboaggregat, en 4-stegad automatlåda på en tung bil.

En nyare V70 2.4T / 2.5T (Med ETM och ME7) dricker inte så våldsamt mycket soppa, klarar sig på 0.74 landsväg, runt 1.1-1.2 i stad med mina erfarenheter från en 03a (2.5T). Ett chip hade säkert sänkt bränsleförbrukningen lite till. Nu vet jag inte vad Saabarna dricker men jag tror inte det är mycket mindre om ens något?

Passat 1.8 T kanske hade vart något annars? De är ju ändå hyggliga bilar, inte riktigt i samma klass som V70 och 9-5 men nästan. Finns även med en hel del olika dieselvarianter, om bränsleförbrukning är väldigt viktig.. Dock har du ju skatten.

Det enklaste är väl egentligen att åka till några olika bilhandlare och provköra, mät förbrukningen själv genom att be säljaren tanka bilen fullt, kör en liknande rutt och tanka sedan upp till full tank igen. Att gå efter färddatorns uppgivna förbrukning är inget jag rekommenderar, då de flesta är väldigt oprecisa.
Citera
2008-08-26, 19:58
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingcool
Då är jag med på notorna.. Att S80 T6 sörplar i sig sås är väl inte direkt konstigt, nästan tre liter, två turboaggregat, en 4-stegad automatlåda på en tung bil.

En nyare V70 2.4T / 2.5T (Med ETM och ME7) dricker inte så våldsamt mycket soppa, klarar sig på 0.74 landsväg, runt 1.1-1.2 i stad med mina erfarenheter från en 03a (2.5T). Ett chip hade säkert sänkt bränsleförbrukningen lite till. Nu vet jag inte vad Saabarna dricker men jag tror inte det är mycket mindre om ens något?

Nä, jag förstår o-så orsaken till att T6 drar det den gör... Virvel i tanken.

ETM... Vad är det? Det enda ETM jag känner till är gasspjälleländet som strular på Volvos mellan 99-01.
ME7... Vad är det?

0,74 tycker jag är en ok förbrukning när man kör klokt, men det är väl svårt att få ner 2.4T/2.5T till det? Min granne har inte lyckats iaf.

Just mellan 0,7-0,75 på landsväg och 1,1 i stan är min målbild.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in