Tjenis !

Ja vilka regler som gäller i Sverige vet jag inte, men är det för eget bruk så är det ganska ointressant alla dessa regler.
Är grisen frisk och kan gå, så behövs inga tester eller andra konstigheter.
Folk har ätit hemma slaktat och även jagat djur i 1000 tals år, så det duger i dag också mycke bra
Jag slaktar flera hundra grisar, tjurar getter och hästar om året, så lite om att slakta skall jag nog kunna hjälpa dig med.
För det första bor du på landet eller i en lägenhet?
Hur många Kg. är grisen på, ja ca.
För mig är en spädgris upp till 30 kg och en gödgris ca. 90 kg.
Till väga gång!
En spädgris binder du ett rep om halsen sätter fast repet i något som inte kan röra sig. Ja samma sätt med en gödgris.
Slår den i huvodet mellan öronen med en slägga, så domnar den av direkt, ja ett riktigt rejält slag.
Skär upp halsen på undersidan, ja på längden så blodet börjar rinna ut.
Slå snaror om bak benen eller använd slakt krokar som sedan hängs på en galge. Så den hänger när blodet rinner ut och spola med vatten.
Sedan är det dags för att skrubba grisen, då måste du ha skåll hett vatten som slåss i ett skålletråg eller i ett gammalt badkar. Med en gång tar du en grov länk eller en speciell kedja för ändamålet. En man på varsida om karet och så drar ni länken fram och tillbaka mellan er under grisen ända från svansen till huvodet i det skållheta vattnet, då lossnar det mesta håret.
Sedan får man skrapa med ett slakt horn eller en kniv så allt hår åker av, Naglarna drar man av med en krok eller med kniven, det är bara att sticka kniven in från ovansidan och bryta av naglarna.
Häng sedan upp grisen i taket så den hänger i arbetshöjd, sprätta upp magen från hals till svansen, drag ut innannätet och liksom fläk upp den så den helt öppnar sig, spola med vatten noggrant på insidan och var noga med så att allt kommer ut ända upp i halsen till själva rövhålet.
Låt den hänga en liten stund så vattnet rinner av, sedan tar man en blåslampa eller någon annan brännare och sver bort dom finaste håren och det man missade vid skrubbningen.
Spola noga med vatten så den blir riktigt ren.
Är det en större gris så skär man av huvodet , sedan klyver man ryggraden med en stor köttyxa som väger mycke, och är man amatör så kan man använda elektrisk svärdsåg.
Mindre grisar behöver inte klyvas.
Sedan hänger man in grisen i en stor kyl eller annat kalt utrymme och den skall hänga i bakbenen.
Låt grisen hänga i en dag så köttet blir fast.
Under allt arbeta när grisen hänger så är det i bakbenen den skall hänga.
När den hängt klart så är det dags för styckning, och då är det viktigt att den är nerkyld rejält och fast i köttet.
Sedan skär man av skinkor, filé, delar fläsket från revbenen, skär av späcket som blir utmärkt till korv.
Resten som kotletter och annat kör man i en bandsåg i lagom bitar. Köttbitar från framdelen och annat som blir mindre och sämre, maler man.
Skall den grillas hel så hoppa över styckningen. Lägg den gärna i ett badkar med vatten och koksalt, men inte för mycke salt, en blandning som havs vatten. Låt den ligga högst en dag och dra.. Mycke bättre än att spruta in salt med en salt spruta i köttet. Ja samma gör man med skinkor och andra bitar man vill röka.
Häng den sedan i röken och elda med enspån eller annat trevligt träslag för ända målet. Det skall bara glöda, inga lågor för då brinner köttet upp. Låt den hänga några timmar så blir den lättrökt och längre den hänger ju hårdare rökt blir den. Låt det rökade svalna och fett rinna av i en dag.
Sedan är det bara att grilla grisen!
Det går bra att hoppa över saltningen och rökningen också och grilla direkt, det är vilken smak man gillar.
Tycker man det är brotalt att slå ihjäl grisen med en slägga, så använd slakt mask eller ett salongsgevär och skjut den mellan öronen. För min del använder jag slägga även till stora grisar. Inget att ödsla skott på. Och det blir bättre avrinning av blodet när den fåt ett slag än blivit skjuten.