Citat:
Ursprungligen postat av nevad
Va!? Vad r skillnaden om du belnar med korv eller kampleksak? Frstr inte varfr en kampleksak skulle vara bttre...
Vilket som r bst beror givetvis p vilken effekt man r ute efter.
Har man en nipprig hund som har svrt att koncentrera sig och blir alldeles fr upphetsad, s r det inte srskilt bra att belna med vilda kamplekar.
Har du en sl hund som behver peppas r det sjlvklart inte bra att bara sticka till den en korvbit.
Det beror ocks p vilket moment du trnar. Vill du till exempel trna p att f en snabb inkallning, s r det inte s lyckat att belna med ett lugnt "braaaa" och lugnande klappar. Utan dr sliter du fram vrldens roligaste leksak och leker jrnet.
Gr inte misstaget att tnka "belning som belning". Hur man belnar sin hund r det ABSOLUT viktigaste - i ALL trning. Och alla hundar gr igng p olika belningar. Det spelar ingen roll om du tycker att du belnar hunden nr du ger den en korvbit. r hunden inte sdr srskilt matglad s kommer inlrningen inte att vara effektiv om du anvnder mat som belning.
Min egen hund tar grna mat som belning om det inte r fr mycket strningar runt omkring. Men r det andra hundar och folk i nrheten, s r han inte ett dugg intresserad av godis. Drfr fr jag d anvnda andra belningar.
Fr honom r den absolut ultimata belningen, ett "varsgod" frn mig. Som allts innebr att han fr springa fram till den dr hunden, den dr personen, spurta loss ver den dr stora ngen, etc.
Fr den belningen, r han beredd att gra vad som helst. r sker p att jag skulle kunna f honom att typ dansa hela macarenadansen p nolltid, om jag anvnde mitt "varsgod" som belning nr jag lrde in det.