• 1
  • 2
2008-08-25, 02:04
Medlem
Har nu en Valp som brjar komma in p sin 11:e vecka. Hur snll som hellst, bits lite. Men det brjar frsvinna. Men, det kliar ju i tnderna p valpar ocks. Men inte ltit hon bitas.

Men, nu fr tiden nr man r ute med henne s kan hon flippa ur totalt. Springer runt som en tok. Hoppar runt, gr nstan volter. Hugger, morrar visar tnder mot allt alla. ven husse och matte. Fast det bara r vi dr ungefr. S inget som distraherar.

Hon kan ven gra utfall ibland nr man precis vaknat. Typ hoppar upp mot ansiktet p en och gr ett hugg med kften en bit ifrn en.

Vad kan detta psyko betende bero p? Hon fr g ut och utforska vrlden med lite ltta vningar flera gnger / dag. Lite ltta vningar inne, fr ju sjlvklart springa runt lite sjlv. Fr rtt mycket mys snt ocks, vilket sm valpar ska ha fr att bli trygg?

Nn med n tips?
Citera
2008-08-25, 02:12
Medlem
skumrasks avatar
Ras?
Har du kpt frn auktoriserad kennel?
Citera
2008-08-25, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask
Ras?
Har du kpt frn auktoriserad kennel?

Hehe, visste ju att den frgan skulle komma. Men det r en blandras, kanske inte s ovntat nr snt hr dyker upp.

Mamma: Staffordshire Bull Terrier
Pappa: Norrbotten Spets
Citera
2008-08-25, 02:52
Medlem
Hon kanske har ont ngonstans? be en veterinr kika p henne.. en hund som har ont kan f vldigt mrkliga beteenden...
Citera
2008-08-25, 07:16
Medlem
sparv3ns avatar
Motion kanske? Lter som att hunden behver ut och springa lite. Min hund blir lite knpp om den inte fr motionera riktigt d och d, inte lika knpp som din men nd.
Citera
2008-08-25, 08:38
Medlem
nevads avatar
Lter som vanligt valpbeteende. Nr hon morrar s leker hon troligtvis och det r inte ovanligt att valpar fr "tokfnatt" dr de bara rusar runt.
Citera
2008-08-25, 09:05
Medlem
karinparins avatar
Jag har varit med och uppfostrat flera valpar/unghundar. Det du beskriver r helt normalt. Man tror att det r ngot fel i huvudet p hunden. Det r det troligen inte. Min senaste valp brukade under sina "crazyruns" springa som en galning fr att sedan totalkrasha in i en lyktstolpe, mina ben, en vgg eller dylikt. Hon hade liksom inte koll p omgivningen i dessa lgen. Om hon gr utfall eller upptrder aggressivt mot mnniskor nr hon r sn ska hon naturligtvis ha en tillsgning. Frdelen nr de fortfande r s liten r att du troligen r starkare, du kan ta tag i henne och hlla ihop kftarna samtidigt som du sger "nej" tex. Nr en fullvuxen hund gra samma utfall r det betydligt besvrligare om det inte r en liten ras.
Citera
2008-08-25, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Motion kanske? Lter som att hunden behver ut och springa lite. Min hund blir lite knpp om den inte fr motionera riktigt d och d, inte lika knpp som din men nd.

Ge en valp motion? Valpar ska inte ha motion ju. Dom ska ju bara f komma ut och upptcka saker lite sjlv samt lite lttare vningar. Vilken hon gott och vl fr.

Citat:
Ursprungligen postat av nevad
Lter som vanligt valpbeteende. Nr hon morrar s leker hon troligtvis och det r inte ovanligt att valpar fr "tokfnatt" dr de bara rusar runt.

Citat:
Ursprungligen postat av karinparin
Jag har varit med och uppfostrat flera valpar/unghundar. Det du beskriver r helt normalt. Man tror att det r ngot fel i huvudet p hunden. Det r det troligen inte. Min senaste valp brukade under sina "crazyruns" springa som en galning fr att sedan totalkrasha in i en lyktstolpe, mina ben, en vgg eller dylikt. Hon hade liksom inte koll p omgivningen i dessa lgen. Om hon gr utfall eller upptrder aggressivt mot mnniskor nr hon r sn ska hon naturligtvis ha en tillsgning. Frdelen nr de fortfande r s liten r att du troligen r starkare, du kan ta tag i henne och hlla ihop kftarna samtidigt som du sger "nej" tex. Nr en fullvuxen hund gra samma utfall r det betydligt besvrligare om det inte r en liten ras.

Okej, har ju hrt lite snt jag ocks att dom kan f fnatt och snt. Men man blir ju nstan lite orolig nr dom verkar helt sjuk.

Sen kopplar man det lite mer negativt som gare ocks, nr en av raserna i henne. S som hon ocks ser ut. Kopplar folk till s kallad hundkampsras. Vilket gr att man r rdd att ngon ska se hur hon beter sig nr hon r ute och tro att hon kommer bli en s farlig hund.
Citera
2008-08-25, 09:36
Medlem
MTDs avatar
Kallas valprus, ngot de flesta valpar fr
Vran kan f det n idag och han r snart 8 mnader.
Citera
2008-08-25, 15:08
Medlem
Eliza CTs avatar
Tipsen ovan r bra!
Och har du inte leksaker den kan f gnaga och bita p? S nr den brjar med snt - stoppa fram ngot annat att bita i. Lt den inte f vana p hnder och mnniskor. Lyd rdet att ta tag och hlla ihop munnen och sg bestmt nej! (ALLTID!)
Motioneras ska inte valpar. Utan f rasta sej i egen takt och ork. Tycker du ska vara konsekvent vad gller om den rusar p andra och gr utfall - umgs socialt - men inte f bita vare sej andra hundar eller mnniskor. r nog fr liten fr att frst att de sm tnderna r vassa s en vuxen hund kan kanske frsvara sej hrdhnt. Den r ju faktiskt vldigt ung nu. Den ska ju trnas fr att bli rumsren ofta s det br vl rcka om den fr busa av sej d.
Fr mej lter det som en frisk hundvalp.
Ha det bra ihop!
Citera
2008-08-25, 15:58
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevad

Tycker ocks det lter fullt normalt. I stort sett alla valpar jag trffat har haft varianter p det dr. Man fr se det som en verslagshandling, det r mycket som hnder i en liten valps stackars hjrna, inte konstigt att det slr slint ibland.
Min egen gjorde likadant nr han var mindre. Det gick bort av sig sjlvt. Jag gjorde inget srskilt utan ignorerade honom bara nr han flippade ur. Det beror lite p hur "attackerna" ser ut. Min hund siktade bara in sig p hnder och liknande, s det var inte svrt att hlla undan hnderna och ignorera bort beteendet. Valpar som ven biter i byxben och liknande r ju lite svrare att ignorera.
Om man r utomhus nr det hnder, s fr man nog rikta in sig mer p att avleda hunden. r man hemma s skulle jag stta in hunden i hage eller bur tills den lugnat ner sig.
Citera
2008-08-25, 16:32
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonajme_
Ge en valp motion? Valpar ska inte ha motion ju. Dom ska ju bara f komma ut och upptcka saker lite sjlv samt lite lttare vningar. Vilken hon gott och vl fr.

Det r jag som r fr dum fr att frst att det handlar om en valp, ven fast det str att det handlar om en valp. My bad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in