2008-08-24, 22:50
Medlem
kvadds avatar
Jag sitter och kollar på om jag ska köpa en MC. Men jag har inte hittat en enda hoj för tex under 10.000kr. Om man inte vill betala för en trasig och obesiktad värdelös mc. Hur kommer detta sig egentligen? Är så många MC övervärderade eller finns det någon anledningn jag verkligen inte kan se?

När det gäller bilar så brukar priset vara lite mer realistiskt, har man en 240 från -94 så är den inte värd mer än säg 10.000 men har man en MC i samma klass från -94 så sätter man en prislapp på 28.000. Det verkar helt enkelt inte som MC sjunker i värde.

Varför?
Senast redigerad av kvadd 2008-08-24 kl. 22:52.
Citera
2008-08-24, 22:55
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvadd
Jag sitter och kollar på om jag ska köpa en MC. Men jag har inte hittat en enda hoj för tex under 10.000kr. Om man inte vill betala för en trasig och obesiktad värdelös mc. Hur kommer detta sig egentligen? Är så många MC övervärderade eller finns det någon anledningn jag verkligen inte kan se?
Ja, många beggade hojar är övervärderade av säljarna, men faktum är att även om man är nere och letar bland de äldsta och billigaste hojarna så kommer man få svårt att hitta en i körbart skick för under 10-12 000. Hojar är inte som bilar, det finns liksom en undre gräns under vilken priset egentligen aldrig faller.

Du får en helt ok offroad-sexhundra med 10 år på nacken, eller en äldre men fungerande gathoj för 15 000 om du letar lite, där någonstans ligger den nedra gränsen skulle jag säga. Gamla hojar kostar inte så mycket att ha stående, bl.a så är ju vägskatten i princip obefintlig jämfört med bilskatten och är hojen gammal så är försäkringen låg. Därför har folk inte samma behov av att kränga dom som man har med en gammal bil som står och tar plats.

Men ett tips är att PRUTA! Det är köparens marknad just nu. Vad är det för typ av hoj du letar efter?
Citera
2008-08-24, 23:02
Medlem
kvadds avatar
Det är sant det du skriver. Jag har ännu inte körkortet så jag är ute efter en enkel och nybörjarvänlig hoj, jag har inte blivit effekt-galen ännu så jag håller mig till de lägre lagen. Jag har kollat på blocket efter tuoring-hojar men som sagt blir typ irriterad över priserna när man kollar på dom när dom vill ha 30.000 för en hoj med ett däck.
Citera
2008-08-24, 23:30
Medlem
MrOsbournes avatar
Med tanke på att säkerhetsmarginalerna är bra mycket mindre på en MC mot en bil så skulle jag nog undvika att köpa en gammal skithoj, helst om du är en ovan förare...
Citera
2008-08-24, 23:44
Medlem
Tritecs avatar
Ja du ska pruta just nu svämmar det på Blocket.se,men jag håller med jag ägde en Kawa zx7r ny 1997 tror att jag gav 115 papp för den då,nu hittar man en sådan för ca 37 papp men som sagt om dom inte är sönder körda och oftast har dom gått hyfsat lite till antal år.
Citera
2008-08-25, 07:39
Medlem
Schnyggves avatar
På tal om nybörjarcykel vad skulle ni säga är en bra sådan? gärna då i de nedre prissegmenten som ts efterfrågar! förlåt om jag halvsnor tråden lite men detta borde ju ligga i ditt intresse med!?
Citera
2008-08-25, 08:57
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
På tal om nybörjarcykel vad skulle ni säga är en bra sådan? gärna då i de nedre prissegmenten som ts efterfrågar! förlåt om jag halvsnor tråden lite men detta borde ju ligga i ditt intresse med!?
Det beror ju på vad du är intresserad av för typ av hoj och om du ska använda den till uppkörningen.

Kör du upp för obegränsat A-kort så måste hojen nämligen ha en volym på minst 700 kubik och minst 35kW (kolla upp det för säkerhetsskull, tog det ur minnet).

Men bortsett från det så skulle jag säga att en bra nybörjarhoj är t.ex någon av de nyare nakna japanska sexhundrorna som kommit på senare år, förhållandevis billiga i inköp och försäkring, rätt balla och med bra vägegenskaper, som t.ex Kawasaki ER-6n. Nya Triumph Street Triplen är också ett bra val, lillebror till Speed Triplen, grym motor.

Sen finns ju "klassiska" nybörjarhojar som t.ex Suzuki GSX750 (klassisk körskolehoj).

Men som sagt, vad är du intresserad av för typ av hoj? Sporthoj, glidare, naken streetfighter, klassisk, offroad, osv.
Citera
2008-08-25, 12:08
Medlem
Tammers avatar
Det finns gott om gamla 250-400cc från tidigt 80-tal för runt 10.000 om man kan nöja sej med nåt sånt. Kolla blocket t ex. Suzuki GSX 250/400, Yamaha XS 400, Honda cb 250/400 och Kawa z400 för att nämna några. Inte världens roligaste hojar kanske, men full körbara. Att priserna inte blir ännu lägre beror framför allt på att hojar inte åldras på samma sätt som bilar. En mc körs bara under sommarmånaderna, och mest som nöjeskörning i vackert väder. Se på körsträckorna, de flesta hojarna i den här kategorin har gått runt 3-4 tusen mil trots att de är 25 år gamla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in