2008-08-25, 15:32
Bannlyst
Yugo Koral GTI -05
Citera
2008-08-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OXAR
Peugeot 505!

Jajamen, diffbroms som standard, kompetent väghållning och mycket fin balans. Spöar Volvo så det står härliga till, dessutom mycket god komfort, bra värme och mer välutrustad om du undviker GL.
Citera
2008-08-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Mercedes 560 SEL. 1989 kom den med ASR (Acceleration Skid Control). Detta tvåtons muskelvidunder är nästan omöjligt att få sladd med. Jag ägde en dylik pjäs och körde många turer i snöigt Norrland. Med riktiga vinterdäck (dubbar) är detta den förnämligaste och säkraste vinterbil jag ägt.

Acceleration Slip Control. På engelska i alla fall.
Citera
2008-08-25, 21:11
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Acceleration Slip Control. På engelska i alla fall.
Regulation i så fall om vi ska vara ordagranna.
Citera
2008-08-25, 22:07
Medlem
Citat:
Regulation i så fall om vi ska vara ordagranna.

Jamenvisst, att jag missade det. Men det är en tysk förkortning från början.
Citera
2008-08-26, 10:49
Medlem
Crilles avatar
Skaffa dig en Subaru Trendy, en liten smidig bil med fyrhjulsdrift. Grymt bra på vintern.
Citera
2008-08-26, 10:49
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Mercedes 560 SEL. 1989 kom den med ASR (Acceleration Skid Control). Detta tvåtons muskelvidunder är nästan omöjligt att få sladd med. Jag ägde en dylik pjäs och körde många turer i snöigt Norrland. Med riktiga vinterdäck (dubbar) är detta den förnämligaste och säkraste vinterbil jag ägt.
Jag instämmer att detta är ett otroligt förnämligt åkdon!
Men helvete vad den måste kosta i drifts-/bensinkostnader, det sitter väl en 5 liters V8 i den? Och gud förbjude att den börjar krångla..
Citera
2008-08-28, 11:17
Bannlyst
Suzuki SJ410, den bästa vinterbil jag haft.
Dock tråkig och instbil som vardagsbil.
Citera
2008-08-28, 15:49
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Jag instämmer att detta är ett otroligt förnämligt åkdon!
Men helvete vad den måste kosta i drifts-/bensinkostnader, det sitter väl en 5 liters V8 i den? Och gud förbjude att den börjar krångla..
Nej, man åker billigt. Självklart har man bara trafikförsäkring. Värdeminskningen är noll. Bensinförbrukningen ca 1,1 l/mil (går att köra ännu snålare om man anstränger sig). Man får ge fan i att laga alla elektriska motorer som sitter överallt i bilen och som börjar lägga av en efter en vid det här laget. Den 5,6 liters åttan på 272 hk brukar vara problemfri. Den har ju ofta framlevt sitt liv på strax över tomgångsvarv.

Det fina är att man, om man får lust, kan läxa upp de flesta moderna bilar vid rödljusen. Men då kostar det lite bensin förstås.

Min egen 560SEL kostade 695.000 kr då den såldes av Philipsson i Uddevalla 1989. Jag köpte den för 50.000 kr 1999 och sålde den för 30.000 tre år senare. Billigare går knappast att åka om man vill ha något ståndsmässigt.
Citera
2008-08-28, 16:02
Medlem
Baalzamons avatar
Bästa vinterbilen jag haft är BMW E28, det vill säga 5-serien mellan 82-87. Bekväma bilar, enkelt att meka, och framför allt kungliga på vägen. Särskillt 518i har underbar balans, men även de sexcylindriga är välbalanserade. Dessutom är det nog den standardbil där det är vanligast med diffbroms, i första hand på de mera motorstarka förstås. Kombinationen välbalanserad bakhjulsdriven bil med diffbroms, bra motorstyrka och skärpa i styrning och reglage gör tex. 528i till den perfekta vinterbilen för 10k. Man kan köra på ställ hela vägen till jobbet med underbar precision. Risken är bara att bilen antingen blir slutkörd redan under början på vintern bara för att den är så kul, eller om den håller att man behåller den över sommaren. Synd att det blir allt svårare att hitta exemplar i vettigt skick bara
Citera
2008-08-28, 16:30
Medlem
volvo 240s avatar
Varför ska det va bakhjulsdrivet? Är du bondtölp eller?

Förstår verkliken inte vitsen med "vinterbil" Sköter du bilen och skyddar lacken osv så kan du ha vilken bil som helst på vintern.

Förvånad att det finns så mkt "sladdande slödder" här på FB.
Citera
2008-08-28, 16:38
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Varför ska det va bakhjulsdrivet? Är du bondtölp eller?

Förstår verkliken inte vitsen med "vinterbil" Sköter du bilen och skyddar lacken osv så kan du ha vilken bil som helst på vintern.

Förvånad att det finns så mkt "sladdande slödder" här på FB.
Vilket funkar bäst, att skjuta en skottkärra framför sig eller släpa den efter sig? Just det, därför bakhjulsdrift. Bättre kontroll helt enkelt.
Att drivhjulen samtidigt är de man svänger med innebär ju att styrförmågan upphör när drivhjulen tappar greppet.
Jo jag vet, framhjulsdrift är effektivare vid halt väglag. Men detta gäller bara tills det släpper, då är man såld i en framhjulsdriven bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in