2008-09-05, 10:28
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis !

Något lustigt i denna diskussion om dom bästa kockarna är att det kommer upp så många Engelska kockar, vilket jag också håller med om att flera av dem som nämnts är mycke bra.
Annars brukar folk säga att det i England lagas den mest smaklösa maten, konstigt att man oftast får sådan mat när man är ute på restaurang i Englad, när dom verkligen har bra kockar.
Citera
2008-09-05, 10:59
Medlem
Fatskulls avatar
@Rullis: Det beror nog mest på att vi matintresserade endast har BBC Food att tillgå utöver de svenska kanalerna. Jag skulle vara överförtjust om de kunde släppa in kockar från andra länder i (svensk) TV.
Citera
2008-09-05, 12:12
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen

Något lustigt i denna diskussion om dom bästa kockarna är att det kommer upp så många Engelska kockar, vilket jag också håller med om att flera av dem som nämnts är mycke bra.
Annars brukar folk säga att det i England lagas den mest smaklösa maten, konstigt att man oftast får sådan mat när man är ute på restaurang i Englad, när dom verkligen har bra kockar.

Maten i England blir bättre och bättre för varje år. Det finns dock fortfarande massor med bottennapp. Även om England har massor med bra kockar så har dom också massor av riktigt dåliga kockar.
Citera
2008-09-05, 13:09
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatskull
@Rullis: Det beror nog mest på att vi matintresserade endast har BBC Food att tillgå utöver de svenska kanalerna. Jag skulle vara överförtjust om de kunde släppa in kockar från andra länder i (svensk) TV.

Håller med - enligt min mening är den mest underhållande av alla matprogram det japanska programmet Dotch! Tyvärr lades serien ner 2005, men det är väl värt att titta på de gamla programmen.
Dotch! är en mattävling där det är maträtterna som tävlar mot varandra, t ex varmkorv mot ostburgare, Hiroshima okonomiyaki mot Osaka okonomiyaki eller oxfilé mot fläskkotlett. Maten lagas av stjärnkockar med (i princip) obegränsade resurser av ingredienser.
Jag tror inte att det har sänts i Sverige. Det finns något avsnitt på youtube, men kvaliteten är för dålig för att göra programmet rättvisa. Dotch har sänts på amerikansk tv så det borde finnas versioner med engelsk text. Jag har laddat ner en ganska stor uppsättning avsnitt från emule - men tyvärr är det bara på japanska med kinesiska undertexter
Citera
2008-09-05, 18:33
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Maten i England blir bättre och bättre för varje år. Det finns dock fortfarande massor med bottennapp. Även om England har massor med bra kockar så har dom också massor av riktigt dåliga kockar.

Tjenis !

Det låter trevligt att höra, för förr ( ja ca. 8 – 10 år sedan ) åkta jag till England varge höst och såg en utställning om lantbruk i London.
Jag som har stort intresse av mat försökte hitta bra restauranger där man blev nöjd med maten, men det var sällan man lyckades.
Skulle man äta gott så var det restauranger från andra länder som etablerat sig där.
Samtidigt så gick flera program på tv om Keith Floyd när han lagar mat, vilket är en som verkligen har kunnandet i sig även om han är lite packad och tokig.
Det ser oftast mycke gott ut och man skulle vilja prova något sådant, men inte hittade man någon sådan god mat.
Citera
2008-09-06, 14:37
Medlem
Gusten grodsluks avatar
Gordon Ramsay, kör väldigt klassiskt och många av hans rätter är lätta att laga. Kör på många av hans mantra i köket.

Per Morberg, ger även oss halvkassa noviser i köket självförtroende genom att avglamourifiera matlagningen och visa upp det som ett riktigt hantverk. Oftast mycket smakfulla recept och inspirerar en verkligen till att laga mat. Förstår inte varför hans program sänds på tv4+... jag ser mycket hellre honom på riktiga tv4 på prime-time tid än någon skitnödig timell som står och slipar golv

DePaul, hjälpsam och ödmjuk med mycket bra tips och inspiration anpassade för de han ger tipsen till. Har fått göka otaliga gånger tack vare hans hjälp och har numera en mycket bra standing i flera brudkretsar än tidigare
Citera
2008-09-06, 16:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusten grodsluk

DePaul, hjälpsam och ödmjuk med mycket bra tips och inspiration anpassade för de han ger tipsen till. Har fått göka otaliga gånger tack vare hans hjälp och har numera en mycket bra standing i flera brudkretsar än tidigare
Haha, där ser man. Inte riktigt vad jag hade gissat på .

Tack i alla fall och lycka till i både matlag och annat .

~Paul~
Citera
2008-09-06, 19:33
Medlem
Elenhins avatar
Gordon Ramsay
Marco Pierre White
Keith Floyd

är dom som inspirerar mig absolut mest, på olika sätt.
Citera
2008-09-07, 12:24
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elenhin
Gordon Ramsay
Marco Pierre White
Keith Floyd

är dom som inspirerar mig absolut mest, på olika sätt.

Tjenis !

Marco Pierre White är det en Engelsman?
Hittade flera bilder på google med det verkar vara flera med samma namn.
Citera
2008-09-07, 13:27
Medlem
00010000s avatar
Min personliga favorit, och den som inspirerat mig mest, är Per Moberg.
Finns gott om duktiga TVkockar men Moberg har en inställning till mat och matlagning som faller mig på läppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^
Hehe kanske är uppenbart med min avatar. Men jag gillar verkligen Marco Pierre-White. Samt Per Moberg, men jag vet inte om han kan klassas som en riktig kock?
Per Moberg är utbildad kock (Kristinebergs hotell och restaurangskola) och har arbetat på flera större restauranger i Stockholm (ställen som Café Opera och Riche t.ex.) innan han blev skådespelare så nog kan man klassa honom som riktig kock alltid.
Citera
2008-09-07, 13:59
Medlem
Skrt^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis !

Marco Pierre White är det en Engelsman?
Hittade flera bilder på google med det verkar vara flera med samma namn.

Har du dåligt minne kompis?

Skrev tidigare i tråden, på sidan 2 tror jag, att ja han är engelsman men hans föräldrar är från Italien. Youtuba honom så får du kanske lite bättre koll. För övrigt killen jag har på min avatar.
Citera
2008-09-07, 14:03
Medlem
Skrt^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 00010000
Min personliga favorit, och den som inspirerat mig mest, är Per Moberg.
Finns gott om duktiga TVkockar men Moberg har en inställning till mat och matlagning som faller mig på läppen.

Per Moberg är utbildad kock (Kristinebergs hotell och restaurangskola) och har arbetat på flera större restauranger i Stockholm (ställen som Café Opera och Riche t.ex.) innan han blev skådespelare så nog kan man klassa honom som riktig kock alltid.

Okej. Jag håller med dig angående inställningen till mat. Han gör det rejält! Vill faktiskt även slå ett slag för han bagaren på Lättlagat. Såg att någon tidigare hade nämnt honom också. Han inspirerar mig till att baka och har mycket tips samtidigt som han har en schysst attityd.

Dom värsta kockarna/bagarna på TV enligt mig är Niklas (Niklas mat), Kråke (Fan hette hon verkligen så? Den rödhåriga i Lättlagat som lagar maträtter där ALLA ingredienser är utbytbara) och Leila (Skiter faktiskt i hennes kunskaper, det är dom förbannade kameravinklarna som förstör allt).

Sen har jag en pizzabagare på min skola som har vart verksam inom branschen i 19 år. Han ägnade 2 timmar åt att förklara skillnader i pizzadeg för mig. Maken till pizza-passion har jag aldrig skådat. Tummen upp för honom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in