2008-08-24, 19:13
Medlem
I fredags köpte jag ett kilo nötstek, slängde in den i ugnen, 180 grader med termometer istucken. Låg på grillgallret. Väntade tills den gått upp till 65 grader och tog ut den. Lät steken vila i folie c.a 20 min.

Resultat. En svårtuggad och ej genomstekt köttbit. Blodet rann ur steken.

Nu vill jag ha alla tips och trix för att lyckas med ugnsstekning. Vill helst kunna slänga in både kött och grönt på en och samma gång.

Beträffande steken jag misslyckades med, kan jag köra den lite till i ugnen?
Citera
2008-08-24, 19:35
Medlem
stilltons avatar
lägg köttbiten i en ugnsfast form (ingen stor långpanna). gnit in steken med salt och peppar, lägg i formen tilsammans med en hackad gul lök, 2 morötter och eventuellt lite hackade rotsaker, häll i ett par dl buljong, och eventuellt en dl rödvin. stek i 125 grader tills innertemperaturen är 60 grader. svep in köttet i alufolie och låt det vila i 20 minuter. skär upp köttet i tunna skivor (max 5mm)

Blodet ska rinna ur en varm nötstek! men du kan låta den gå upp till 70 grader om du vill ha den mer genomstekt.
köttbiten du har kan du möjligtvis göra en tjälknöl av
Senast redigerad av stillton 2008-08-24 kl. 19:41.
Citera
2008-08-24, 19:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leon01
I fredags köpte jag ett kilo nötstek
Vilken typ av stek, dvs vilken styckningsdetalj?

~Paul~
Citera
2008-08-24, 19:58
Medlem
Bloodhounds avatar
Får säga att jag flera gånger har råkat ut för liknande problematik med typ fransyska och ytterlår". Har tänkt att en långstekning i ugn bör ju mjuka upp skiten, men icke. Varje gång har jag blivit besviken och hackat om den till grytbitar istället samt gjort ett långkok. Nästa gång jag typ köper nötstek blir det fanimej att koka hela skiten.

Att tillägga är att jag gärna tar emot tips på hur man kan ungssteka detta på ett bättre sätt. Om det nu går...
Citera
2008-08-24, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vilken typ av stek, dvs vilken styckningsdetalj?

~Paul~
Vet inte, gissningsvis ytterlår. Stod nötstek på förpackningen.
Citera
2008-08-24, 20:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leon01
Vet inte, gissningsvis ytterlår. Stod nötstek på förpackningen.
Hm, det var nog det med största sannolikhet. Kan ibland upplevas som väldigt seg och köttet inte håller rätt kvalité. Inget du kan göra åt det. Antagligen har köttet inte hängt färdigt (något som är väldigt vanligt).

Personligen struntar jag oftast i att det står stek och lagar i stället sjömansbiff och liknande.

~Paul~
Citera
2008-08-24, 23:03
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hm, det var nog det med största sannolikhet. Kan ibland upplevas som väldigt seg och köttet inte håller rätt kvalité. Inget du kan göra åt det. Antagligen har köttet inte hängt färdigt (något som är väldigt vanligt).

Personligen struntar jag oftast i att det står stek och lagar i stället sjömansbiff och liknande.

~Paul~

Då är frågeställningen om man kan göra något för att bättra på köttet. En riktigt lång marinering i en sur marinad av nåt slag borde väl möra upp köttet en hel del. Rolig tanke slog mig, eftersom du snackade om humle. Att brygga ett "marinadöl", lite som matlagningsvin. Mycket rökiga maltsorter samt en helvetisk syrahalt från humlen. Givetvis skulle detta vara rätt vidrigt som dricköl men som marinad skulle det förmodligen kunna bli intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in