2008-08-24, 13:00
Medlem
Fickludds avatar
Jag har flera gånger ätit något riktigt gott i Beijing. Det är strimlad biff som man doppar i grovmalen svartpeppar innan man äter det. På restaurang får man in ett fat med den strimlade biffen (som ser ut som pommes stripes) och en rejäl skål med grovmalen svartpeppar.

Är det någon som vet vad jag pratar om och är det någon som har ett recept på biffen? Jag har inte lyckats googla fram något vettigt svar. Köttet ser "torrfriterat" ut.

Jag vet att man kan få något liknande på muslimska restauranger men detta har vi fått på vanliga kinensiska restauranger. Och, ja, det är kineser som beställt rätten.
Citera
2008-08-24, 17:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Jag har flera gånger ätit något riktigt gott i Beijing. Det är strimlad biff som man doppar i grovmalen svartpeppar innan man äter det. På restaurang får man in ett fat med den strimlade biffen (som ser ut som pommes stripes) och en rejäl skål med grovmalen svartpeppar.

Är det någon som vet vad jag pratar om och är det någon som har ett recept på biffen? Jag har inte lyckats googla fram något vettigt svar. Köttet ser "torrfriterat" ut.

Jag vet att man kan få något liknande på muslimska restauranger men detta har vi fått på vanliga kinensiska restauranger. Och, ja, det är kineser som beställt rätten.
Det är inget hemligt med denna rätt. Den heter "Biff Sechuan" och finns i olika varianter. Återkommer med receptet.

~Paul~
Citera
2008-08-25, 11:06
Medlem
Laktostolerants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är inget hemligt med denna rätt. Den heter "Biff Sechuan" och finns i olika varianter. Återkommer med receptet.

~Paul~

TS:s beskrivning tyder på att det definitivt inte är "Biff Szechuan" det är frågan om. För det första stämmer inte utseendet på rätten och för det andra får man aldrig en skål med svartpeppar till "Biff Szechuan". Däremot innehåller "Biff Szechuan" szechuanpeppar.
Citera
2008-08-25, 11:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
TS:s beskrivning tyder på att det definitivt inte är "Biff Szechuan" det är frågan om. För det första stämmer inte utseendet på rätten och för det andra får man aldrig en skål med svartpeppar till "Biff Szechuan". Däremot innehåller "Biff Szechuan" szechuanpeppar.
Om du läser mitt förra inlägg så ser du att jag skriver att rätten finns i flera varianter. Det finns m a o inget universellt recept. Den här rätten kan se ut lite hur som helst och serveras på olika sätt. Som alltid. Och visst får du en skål med bl a svartpeppar (i denna blandning ingår också grovkrossad vitpeppar och Sechuanpeppar) i när du på vissa restauranger blir serverad biff Sechuan.

Men varför söka i dimman. Vi har ju en resident expert på kinesisk matlagning här på forumet. Hoppas han ser den här konversationen och vill kommentera den.

~Paul~
Citera
2008-08-25, 11:54
Medlem
Dengues avatar
Appropå svartpeppar till asiaktisk mat såg jag att Blue Dragon eller något annat Svenne-banan-märke har tagit fram en blackpeppersauce.
Har inte testat men den kanske kan falla dig på läppen.
Citera
2008-08-25, 12:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dengue
Appropå svartpeppar till asiaktisk mat såg jag att Blue Dragon eller något annat Svenne-banan-märke har tagit fram en blackpeppersauce.
Har inte testat men den kanske kan falla dig på läppen.
Intressant. Blir kanske till att inhandla en flaska.

~Paul~
Citera
2008-08-25, 13:15
Medlem
Laktostolerants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
den strimlade biffen (som ser ut som pommes stripes).....
Köttet ser "torrfriterat" ut.

Just denna detalj tyder på att det är någon form av frasiga biffstrimlor. Denna ypperliga anrättning går att få på bland annat Dragon Palace i Uppsala och Dragon House i Stockholm.

http://www.dragonpalace.se/varmeny.html

http://www.dragonhouse.nu/
Citera
2008-08-25, 13:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
Just denna detalj tyder på att det är någon form av frasiga biffstrimlor. Denna ypperliga anrättning går att få på bland annat Dragon Palace i Uppsala och Dragon House i Stockholm.

http://www.dragonpalace.se/varmeny.html

http://www.dragonhouse.nu/
Hm, må så vara. Lite rörigt trots allt. Vi behöver mer fakta.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in