2008-08-24, 12:01
Medlem
laminatkungens avatar
Jag skulle vilja blockera en hårddisk (eller båda) på datorn så att man inte kommer åt den från barnens användarkonto.

Barnens konto är inte lösenordsskyddat (de är för små) så jag vill inte att någon annan än dom ska slå på datorn, använda deras konto och sedan ha tillgång till alla mina dokument och program.

Deras spel ligger på den partition som ska blockeras, men de kan jag flytta dom om det är nödvändigt.

Jag vet att detta inte är ett idiotsäkert sätt att skydda info, men det skyddar mot vardagsnyfikna som bara vill kolla runt på min hårddisk åtminstone.

Går detta att göra?
Hur gör man?
Citera
2008-08-24, 16:21
Medlem
Se till att deras konton är vanliga användare. Då kan du ändra permissions på hela hårddisken så att inga vanliga användare kan läsa eller skriva till hårddisken. Vill du göra undantag för vissa användare så är det bara att lägga till användarens namn.
Citera
2008-08-24, 17:54
Medlem
merlin2s avatar
gör som kissekattt sa, antingen sätter du barnen som begränsad användare och sedan använder rättigheter för att begränsa användandet eller så skapar du en virtuell partition med tex truecrypt och sätter spelen på den. varje gång dem vill spela skriver du in lösenet till dem för att aktivera truecrypt-partitionen.

välj det du tycker är enklast att sätta upp
Citera
2008-08-24, 23:32
Medlem
yes yes listen to kissekatt
Citera
2008-08-27, 19:47
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Se till att deras konton är vanliga användare. Då kan du ändra permissions på hela hårddisken så att inga vanliga användare kan läsa eller skriva till hårddisken. Vill du göra undantag för vissa användare så är det bara att lägga till användarens namn.

Jo, det verkar ju som att kissekatten vet vad h*n pratar om.

Vad jag kan se är barnen just vanliga användare och jag administratör, men hur ändra man permissions?

Kan jag sedan ge barnen undantag för vissa specifika program och blockera allt annat alltså?
Citera
2008-08-27, 20:15
Medlem
psychotropics avatar
Annars om du vill göra det riktigt enkelt kan det inte vara särskilt svårt att lära barnen "1234" eller liknande som lösenord på deras konton.
Citera
2008-08-28, 16:03
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychotropic
Annars om du vill göra det riktigt enkelt kan det inte vara särskilt svårt att lära barnen "1234" eller liknande som lösenord på deras konton.

Finns det verkligen ingen annan lösning får jag väl göra så, det är ju bättre än inget. Men man kan ju fråga sig hur säkert ett sådant lösenord är??

Går det verkligen inte att göra som jag frågade eller är den tanken bara befängd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in