• 1
  • 2
2008-08-24, 00:38
Medlem
Vet vi något om henne? Hon finns gestaltad i Strages bok Fans och lever tydligen fortfarande. Någon som vet vem det är eller känner till hennes historia närmare?
Citera
2008-08-24, 13:04
Medlem
Lord Kitcheners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Vet vi något om henne? Hon finns gestaltad i Strages bok Fans och lever tydligen fortfarande. Någon som vet vem det är eller känner till hennes historia närmare?

Här kan du läsa mer om henne

http://www.everttaube.info/index.php?id=184
Citera
2008-09-20, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Kitchener
Här kan du läsa mer om henne

Vilken otrolig historia. Man borde kanske läsa boken.
Citera
2009-08-30, 12:53
Medlem
Mona Wallén-Hjerpe

När Evert dog fick inte Sven Bertil ärva kärringen efter honom då ?
Jag menar ärva problemen med henne.
Citera
2009-08-31, 14:30
Medlem
Mona Wallen-Hjerpe utgav 1987 boken ‘Sjösala Brinner’ som utkom på Författarnas Bokmaskin. I Strages bok står att boken blev en flopp och den är mycket riktigt en verklig raritet idag. Men vad han inte nämner är att Astri och Sven-Bertil Taube mutade förlaget att inte alls distribuera boken, vare sig till biblioteken eller till bokhandeln. Efter en tid köpte Sven-Bertil Taube hela upplagan och brände upp den. Ett fåtal böcker hade då sålts till privatpersoner av Mona själv, eller givits bort till bibliotek. Detta har jag hört från en trovärdig källa, en gammal Psykiatriker som en gång i tiden behandlade Mona. Hon hade paranoid schizofreni men var intelligent och framfusig, som hon visade genom sina ändlösa trakasserier mot familjen Taube.
Lunds UB hade ett exemplar av ‘Sjösala Brinner’, som emellertid stals, och ett bibliotek i Umeå har också bestulits på sitt exemplar. Det ENDA exemplar av denna bok som idag finns bevarat hade givits till Astrid Lindgren (!) av Mona själv, och sedan kommit till Kungl. Biblioteket i den s.k. Astrid Lindgren-samlingen. Enligt bibliotekskatalogen finns den ännu i samlingarna. Jag skall skriva till dem att denna bok är unik och om Sven-Bertil Taube kommer på besök ska dom hålla den väl inlåst...
Citera
2012-10-27, 08:55
Medlem
Har också läst nånstans att Sven-bertil blev hennes nya mål för förföljelser då hans far dog. Hon ska tom ha dykt upp vid hans hem i London. Lever hon verkligen fortfarande?
Då Sven bertil gästade Skavlan hoppades man att Skavlan skulle ha civilurage att fråga om denna sak, men då hoppades man förgäves.
Citera
2012-10-27, 10:02
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajlajlaj34
Har också läst nånstans att Sven-bertil blev hennes nya mål för förföljelser då hans far dog. Hon ska tom ha dykt upp vid hans hem i London. Lever hon verkligen fortfarande?
Då Sven bertil gästade Skavlan hoppades man att Skavlan skulle ha civilurage att fråga om denna sak, men då hoppades man förgäves.

Enligt Wikipedia så avled hon 2008:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mona_Wall%C3%A9n-Hjerpe

Lite utdrag ur boken finns här:

Denna märkliga och uppenbarligen mycket svårt sjuka kvinna verkar ha fött två barn vid 19 resp. 20 års ålder. Man kan undra hur deras uppväxt såg ut...............
Citera
2017-10-28, 02:54
Medlem
Den s.k Sjösala kvinnan som började stalka Evert Taube under 50-talet i en snedvänd sexuell perversitet, dog 2008! De gånger hon var inlgd inom akut psykiatrin var vi oftast två läkare och ytterligare vårdpersonal vid tvångs sprutning, eftersom vi visste att det alltid skulle komma anmälnigar om övergrepp efteråt.

Efter Evert Taubes död började hon stalka Sven-Bertil... När hon var intagen på avd 92, Södermalms sektorns slutna intags avdelning, fick hon frigång efter ett tag och personalen missade att se efter om hon ev hade passet på sig. Det nästa vi hörde var när London polisen hörde av sig till oss... Då hade hon jagat Mikaela Taube (Sven-Bertil´s hustru) med en yxa i närheten av deras hem....

Väl åter till Sverige lyckas hon ta sig till Paris och lyckas bryta sig in hos Sven-Bertil´s bror....

Vi, personal kring henne, misstänkte ofta att hon var den som eldade upp Fåfängan, innan hon drog till London!

Intagen, satt hon oftast och plöjde tidning efter tidning för att se var Sven-Bertil befann sig el skulle komma att befinna sig...
Citera
2017-10-28, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeartist
Den s.k Sjösala kvinnan som började stalka Evert Taube under 50-talet i en snedvänd sexuell perversitet, dog 2008! De gånger hon var inlgd inom akut psykiatrin var vi oftast två läkare och ytterligare vårdpersonal vid tvångs sprutning, eftersom vi visste att det alltid skulle komma anmälnigar om övergrepp efteråt.

Efter Evert Taubes död började hon stalka Sven-Bertil... När hon var intagen på avd 92, Södermalms sektorns slutna intags avdelning, fick hon frigång efter ett tag och personalen missade att se efter om hon ev hade passet på sig. Det nästa vi hörde var när London polisen hörde av sig till oss... Då hade hon jagat Mikaela Taube (Sven-Bertil´s hustru) med en yxa i närheten av deras hem....

Väl åter till Sverige lyckas hon ta sig till Paris och lyckas bryta sig in hos Sven-Bertil´s bror....

Vi, personal kring henne, misstänkte ofta att hon var den som eldade upp Fåfängan, innan hon drog till London!

Intagen, satt hon oftast och plöjde tidning efter tidning för att se var Sven-Bertil befann sig el skulle komma att befinna sig...

Tack för en makalös historia
Hade hon några släktingar eller vänner som kom på besök ?
Senast redigerad av ascheberg 2017-10-28 kl. 08:37.
Citera
2017-10-29, 05:57
Medlem
Vad jag minns i dag är att hon hade en dotter, som bodde i Uppsala. Törs dock inte svära på det. Själv bodde hon då vid Hornstull..
Citera
2018-02-13, 17:11
Medlem
Isnatts avatar
En av Sveriges kändaste stalkers kanske. På vilket sätt trakasserade hon familjen Taube?
Vad var historien bakom uppeldandet av Sjösala?
Citera
2018-03-17, 21:43
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
En av Sveriges kändaste stalkers kanske. På vilket sätt trakasserade hon familjen Taube?
Vad var historien bakom uppeldandet av Sjösala?

Kära hjärtans då, har ingen svarat på din fråga på en månad? Vart har folkvettet försvunnit från Flashback? För att få den fullständigaste versionen av historien rekommenderar jag att du söker rätt på Fredrik Strages bok Fans. Tyvärr har jag inte mitt eget exemplar av boken inom räckhåll, och jag har inte memorerat kapitlet tillräckligt bra för att kunna återge skildringen.

Men i korthet kan sägas att Mona Wallén-Hjerpe i flera år hade varit helt besatt av Evert Taube. Hon hade inte bara gjort långa resor till platser som han nämnde i sina visor. Hon också förföljde honom och hans familj, angrep honom fysiskt, bröt in sig på Sjösala och så vidare. Hon inbillade sig dessutom att Taube i själva verket älskade henne och ville lämna sin förskräckliga familj för att leva med henne, samt att han kommunicerade med henne genom "dolda budskap" i tidningarna. I slutet av 1969 trodde hon sig få ett specialuppdrag av sin idol ... Så här lyder skildringen i Sjösala brinner:

Citat:
Efter en vecka får jag en uppmaning i tidningen av Evert Taube att bränna ner det förskräckliga Sjösala . Jag ber till Gud att få slippa detta uppdrag, då det känns motbjudande att göra något sådant! Sjösala är ju visserligen bara en skräphög, men jag vill ju inte agera som en brottsling!

Till slut så kryper ändå löftet till Evert Taube fram, om att vi lovat hjälpa varandra och jag tänker, och jag tänker att jag får väl offra ett halvår till på mentalsjukhus bara Evert Taube har nytta av branden. Han får ju ut sina försäkringspengar som han vill ha, eller snarare hans hustru Astri vill ha! Men det blir inte bara ett halvår som jag räknat med...

...Den 19 december 1969 går min dotter och jag och lägger oss omkring klockan nio på kvällen. Min son befinner sig vid den här tiden på annat håll, så han är inte hemma. Min dotter, som ligger i ett rum för sig, somnar snart....

...Jag ger mig ut i kolmörkret och pulsar i snön fram till Sjösalas tugan...

...Så funderar jag ett tag på var jag skall antända härden, men beslutar mig för att anlägga den nere i källarens bråte under taket till hörnrummet med skrivbordsbyrån, för att det skall ta lite tid för elden att sprida sig till övervåningen, så att jag hinner in till stan, innan branden blir upptäckt av grannarna.

...och öppnar sedan dörren till källartrappan och går ned i källaren. Där tänder jag stearinljuset och placerar det under en välfylld papperskasse, som snart tar eld och flammar upp. Det brinner friskt när jag går uppför källartrappan.

Medan jag avlägsnar mig från huset, vänder jag mig om, och kan genom källarfönstret se, hur lågorna blir större och större.

Eftersom kvinnan vid det här laget var välkänd för bade familjen Taube och polisen, kunde hon gripas bara timmar efter branden. Den 10 mars 1970 erkände hon brottet och den 1 augusti dömdes hon till sluten psykiatrisk vård. Hon sattes in på Umedalens mentalsjukhus.

Källa:
http://www.everttaube.info/index.php...%C3%A9n-Hjerpe
Senast redigerad av Ördög 2018-03-17 kl. 22:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in