Citat:
Ursprungligen postat av
Isnatt
En av Sveriges kändaste stalkers kanske. På vilket sätt trakasserade hon familjen Taube?
Vad var historien bakom uppeldandet av Sjösala?
Kära hjärtans då, har ingen svarat på din fråga på en månad? Vart har folkvettet försvunnit från Flashback? För att få den fullständigaste versionen av historien rekommenderar jag att du söker rätt på Fredrik Strages bok
Fans. Tyvärr har jag inte mitt eget exemplar av boken inom räckhåll, och jag har inte memorerat kapitlet tillräckligt bra för att kunna återge skildringen.
Men i korthet kan sägas att Mona Wallén-Hjerpe i flera år hade varit helt besatt av Evert Taube. Hon hade inte bara gjort långa resor till platser som han nämnde i sina visor. Hon också förföljde honom och hans familj, angrep honom fysiskt, bröt in sig på Sjösala och så vidare. Hon inbillade sig dessutom att Taube i själva verket älskade henne och ville lämna sin förskräckliga familj för att leva med henne, samt att han kommunicerade med henne genom "dolda budskap" i tidningarna. I slutet av 1969 trodde hon sig få ett specialuppdrag av sin idol ... Så här lyder skildringen i
Sjösala brinner:
Citat:
Efter en vecka får jag en uppmaning i tidningen av Evert Taube att bränna ner det förskräckliga Sjösala . Jag ber till Gud att få slippa detta uppdrag, då det känns motbjudande att göra något sådant! Sjösala är ju visserligen bara en skräphög, men jag vill ju inte agera som en brottsling!
Till slut så kryper ändå löftet till Evert Taube fram, om att vi lovat hjälpa varandra och jag tänker, och jag tänker att jag får väl offra ett halvår till på mentalsjukhus bara Evert Taube har nytta av branden. Han får ju ut sina försäkringspengar som han vill ha, eller snarare hans hustru Astri vill ha! Men det blir inte bara ett halvår som jag räknat med...
...Den 19 december 1969 går min dotter och jag och lägger oss omkring klockan nio på kvällen. Min son befinner sig vid den här tiden på annat håll, så han är inte hemma. Min dotter, som ligger i ett rum för sig, somnar snart....
...Jag ger mig ut i kolmörkret och pulsar i snön fram till Sjösalas tugan...
...Så funderar jag ett tag på var jag skall antända härden, men beslutar mig för att anlägga den nere i källarens bråte under taket till hörnrummet med skrivbordsbyrån, för att det skall ta lite tid för elden att sprida sig till övervåningen, så att jag hinner in till stan, innan branden blir upptäckt av grannarna.
...och öppnar sedan dörren till källartrappan och går ned i källaren. Där tänder jag stearinljuset och placerar det under en välfylld papperskasse, som snart tar eld och flammar upp. Det brinner friskt när jag går uppför källartrappan.
Medan jag avlägsnar mig från huset, vänder jag mig om, och kan genom källarfönstret se, hur lågorna blir större och större.
Eftersom kvinnan vid det här laget var välkänd för bade familjen Taube och polisen, kunde hon gripas bara timmar efter branden. Den 10 mars 1970 erkände hon brottet och den 1 augusti dömdes hon till sluten psykiatrisk vård. Hon sattes in på Umedalens mentalsjukhus.
Källa:
http://www.everttaube.info/index.php...%C3%A9n-Hjerpe