2008-08-24, 00:20
Medlem
brackspaces avatar
Nu vill jag ha en persons sista siffror i person nummret. Jag vet att personen kan vara född i Stockholms området, kan vara uppsala.

Personen i fråga är en kille.

Någon av siffrorna står väl för födelselän? en för pojke/flicka och resten är slumpat.

Hur bära mig åt?

Edit: Lösenordet till en viss hemsida är personens sista fyra siffror i personnummret, Så några siffror är säkra vet jag och resten är att slumpa. Så hur kan jag komma på vilka dom fasta siffrorna borde vara?
Citera
2008-08-24, 00:24
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace

Någon av siffrorna står väl för födelselän? en för pojke/flicka och resten är slumpat.

Nej.

Näst sista siffran är udda om det är en kille.

http://www.personnummer.nu/Information.aspx
Citera
2008-08-24, 02:54
Medlem
Lobengulas avatar
De fyra sista siffrorna kan du ta reda på var personen bor. Du går helt enkelt in på t.ex. upplysning.se.

Det enda du kan utläsa av de fyra sista siffrorna är vilket kön personen har. Den näst sista siffran är udda för man, jämn för kvinna.

De tre första siffrorna i den sista fyrgruppen är slumpade, den fjärde en kontrollsiffra som är matematiskt uträknad av de första 11 siffrorna i det totala personnumret.

Förut kunde man se vart en person var född genom att granska de sista fyra siffrorna. Typ 001-200 var Stockholm, 800- var västerbotten. Men det är numera skippat, dock giltigt om du kollar på en person som är 30+.
Citera
2008-08-24, 10:19
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
De fyra sista siffrorna kan du ta reda på var personen bor. Du går helt enkelt in på t.ex. upplysning.se.

Det enda du kan utläsa av de fyra sista siffrorna är vilket kön personen har. Den näst sista siffran är udda för man, jämn för kvinna.

De tre första siffrorna i den sista fyrgruppen är slumpade, den fjärde en kontrollsiffra som är matematiskt uträknad av de första 11 siffrorna i det totala personnumret.

Förut kunde man se vart en person var född genom att granska de sista fyra siffrorna. Typ 001-200 var Stockholm, 800- var västerbotten. Men det är numera skippat, dock giltigt om du kollar på en person som är 30+.

Det där med att man kan se vart någon bor så stämmer det även idag, kanske inte på yngre men jag själv, hela min familj, äldre släkt och folk i min egen ålder har samma två första siffror.

Min ålder är 22 år.

Så vet du vad stockholm har för två första siffror?
Citera
2008-08-24, 13:27
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Det där med att man kan se vart någon bor så stämmer det även idag, kanske inte på yngre men jag själv, hela min familj, äldre släkt och folk i min egen ålder har samma två första siffror.

Min ålder är 22 år.

Så vet du vad stockholm har för två första siffror?

Förut så var det någon form av indelning där Stockholm hade 000-200 ungefär. Tredje siffran udda för män och jämn för kvinnor.

Men det systemet används tydligen inte längre, nu får man siffrorna slumpmässigt. Ja förutom att tredje siffran fortfarande är udda för män, jämn för kvinnor.
Citera
2008-11-08, 01:07
Bannlyst
jag har organisationsnumret om de e till nån hjälp
Citera
2008-11-09, 00:42
Medlem
mattias_rs avatar
Näst sista siffran visar om det är en kille eller tjej - den sista siffran är en kontrollsiffra.
Man kan räkna ut kontrollsiffran så här:

Personnummer: 471729-829 (inget riktigt personnummer)

Man "räknar" från den sista till den första siffran. (penna och papper är bra att ha)

Den sista siffran (9 i detta fall) dubblar man. 9x2=18
Nästa siffra 2 är den siffra man skriver ner.
Den 3:e siffran (8) dubblar man. 8x2=16
osv.... alltså man dubblar varannan gång.

18 2 16 9 4 7 2 7 8

Nu måste man sära på siffrorna i tiotalen.
1 8 2 1 6 9 4 7 2 7 8

Sedan summera siffrorna.
1+8+2+1+6+9+4+7+2+7+8=55

Så summan blev alltså 55.

Sedan "rundar man uppåt" för att få tag på kontrollsiffran, och i detta fall rundar man upp till 60.

60-55=5

5 är då kontrollsiffran i personnumret 471729-829(5)

Testa på ditt eget personnummer.
Bra att ha ett personnummer ifall någon frågar

Lycka till!!
Citera
2008-11-09, 23:12
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula

Nejdå, regionsindelningen gäller fortfarande. Det som togs bort var att alla invandrare fick 90-nummer, dessa slumpas nu ur övriga serier.

/capmac
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in