• 1
  • 2
2008-08-23, 20:01
Medlem
hompzs avatar
Hej, jag undrar som rubriken lyder vad jag ska ha för inställningar i kameran och blixten för att det ska gå att fota med blixten trådlöst!

Har suttit och sökt lite och läst i manualen, men blir inte klok på det.
Någon som vet?
Citera
2008-08-23, 20:37
Medlem
hompzs avatar
Hittade en guide till slut!
Citera
2008-08-23, 21:44
Medlem
Håll inne knappen mitt i styrkorset (SEL) på blixten så kommer du in i en meny. Där sätter du blixten på Remote. Nästa steg är att gå in i kamerans meny och sätta den inbyggda blixten på Commander. Sen är det bara att fota. Se bara till att du har fri sikt till den lilla IR-sensorn på sidan av blixten. Du kan alltså behöva vrida blixthuvudet 180 grader om du vill rikta den åt "fel" håll.
Citera
2008-08-24, 11:26
Medlem
fenomenals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hompz
Hittade en guide till slut!

Kan du länka?
Citera
2008-08-24, 11:57
Medlem
systems avatar
Ja, länk tack.

Dessutom, funkar det även med SB-600? Manualerna till såväl D80 som kameran lämnar en hel del att önska i detta avseende.
Citera
2008-08-24, 13:54
Medlem
hompzs avatar
http://digital-photography-school.co...hp/t-3221.html
Citera
2008-08-24, 14:49
Medlem
systems avatar
Tack för länken.

Citat:
Ursprungligen postat av system
Ja, länk tack.

Dessutom, funkar det även med SB-600? Manualerna till såväl D80 som kameran lämnar en hel del att önska i detta avseende.
”… som blixten” skulle det självklart stå.
Citera
2008-08-24, 15:17
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Det funkar minst lika bra med SB-600. Faktum är att det är lättare att lista ut inställningarna på den, jag gjorde det på några minuter utan att ha manualen med mig.
Citera
2010-06-20, 14:36
Medlem
Jag har lånat en SB-800 som jag ska använda ikväll. Jag har fått det att funka med att avfyra den trådlöst med hjälp av inbyggda blixten på min D90, så det är inget problem. Men jag undrar om det finns något smart sätt att exponeringskompensera på blixten när jag kör trådlöst? Det går ju genom att gå igenom menyn där man ställer in commander-inställningar, men det känns ju lite omständigt när man kör. I en av artiklarna i tråden stod det att den vanliga blixt-ex-komp:en på kameran styr den externa blixten, men är det någon som kan bekräfta det?

Sen så står det ett mm-tal, tex 18 mm på blixtens display, som jag antar har med hur blixten vinklar ljuset beroende på brännvidd och avstånd, men det känns som att den inte hinner ändra det när man kör trådlöst, eftersom blixten får information just när bilden tas? Går det att ställa in det manuellt på något sätt, eller spelar det ingen roll?

Jag brukar inte använda blixt och har ingen manual till blixten, så därför noob-frågorna.

Ska ut med den om ett par timmar, så jag uppskattar snabba svar!
Citera
2010-06-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feznt
Jag har lånat en SB-800 som jag ska använda ikväll. Jag har fått det att funka med att avfyra den trådlöst med hjälp av inbyggda blixten på min D90, så det är inget problem. Men jag undrar om det finns något smart sätt att exponeringskompensera på blixten när jag kör trådlöst? Det går ju genom att gå igenom menyn där man ställer in commander-inställningar, men det känns ju lite omständigt när man kör. I en av artiklarna i tråden stod det att den vanliga blixt-ex-komp:en på kameran styr den externa blixten, men är det någon som kan bekräfta det?

Sen så står det ett mm-tal, tex 18 mm på blixtens display, som jag antar har med hur blixten vinklar ljuset beroende på brännvidd och avstånd, men det känns som att den inte hinner ändra det när man kör trådlöst, eftersom blixten får information just när bilden tas? Går det att ställa in det manuellt på något sätt, eller spelar det ingen roll?

Jag brukar inte använda blixt och har ingen manual till blixten, så därför noob-frågorna.

Ska ut med den om ett par timmar, så jag uppskattar snabba svar!
Jag tror inte att styrkan på den interna blixten påverkar styrkan på slaven. JAg har pillat lite med det och inte lyckats se någon skillnad. Jag brukar ta den omständliga vägen i menyerna.
Ja du får nog vackert zooma blixten själv för det är inte mycket bytta med att den skall följa objektivet om blixten inte sitter på kameran. Det är bara att trycka på höger och vänster på styrkorset på blixten så ändras ljusspridningen. Tänk på att den är låst på 14 mm om du har diffusiorn monterad. Du måste alltså ta av den för att kunna ändra brännvidden".
Ett annat tips är att gå in i kameramenyn och ställa blixtvärdet till "--" så slipper man att få med den i exponeringen om man inte vill.
Citera
2010-06-20, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Jag tror inte att styrkan på den interna blixten påverkar styrkan på slaven. JAg har pillat lite med det och inte lyckats se någon skillnad. Jag brukar ta den omständliga vägen i menyerna.
Ja du får nog vackert zooma blixten själv för det är inte mycket bytta med att den skall följa objektivet om blixten inte sitter på kameran. Det är bara att trycka på höger och vänster på styrkorset på blixten så ändras ljusspridningen. Tänk på att den är låst på 14 mm om du har diffusiorn monterad. Du måste alltså ta av den för att kunna ändra brännvidden".
Ett annat tips är att gå in i kameramenyn och ställa blixtvärdet till "--" så slipper man att få med den i exponeringen om man inte vill.
Tack så mycket för snabbt svar!

Men du menar alltså att inte ha den på TTL, för då tar kameran med blixten i beräkning om man kör (semi-)automatiskt exponering? Om man sätter på "--" så exponerar kameran bara efter motivet, så får man exp-kompensera blixten utifrån vad som behövs?

Edit: Kom på en till fråga. När man ställer in brännvidden på blixten, ska man ha ungefär samma som på objektivet eller ska man vara kreativ och ställa in vitt eller snävt, beroende på vad man vill ska belysas?
Senast redigerad av feznt 2010-06-20 kl. 15:22.
Citera
2010-06-20, 18:08
Medlem
Ähh, det blev inställt pga sjukdom, men det var bra att lära sig något nytt iaf!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in