2008-08-23, 19:47
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis !

Ja snigla går utmärkt att använda som ugnsstekta, i soppor, i olika grytor, grillade, osv.

Oftast föredrar jag dom stora för det är mer smak i dem och de blir mycke köttigare i maträtter.
Vi kallar dem för Caracol i Latino!

Så några av dom saker jag brukar göra kommer här!

Sniglar i vitlökssmör.
Ca. 40 stora sniglar med skal, är dom mindre ja fler sniglar ( dom stora är godast )
200 g. smör
¼ finhackad gul lök
5 – 6 vitlöks klyfter finhackade
ett litet knippe fin hackad persilja
½ citron som pressas till saft
2 – 3 tsk. Salt efter smak.

Smöret och gullök, vitlök, persilja, citron, salt blandas väl till en jämn smet.
Stoppa lite smörblandning i skalet och sedan en snigel fyll sedan på med mer smörblandning.
Har man en form för sniglar så är det bäst, annars går en skål som är så pass stor att alla kan stå upp så trångt att dom inte välter.
( En del sätter skalen i grovsalt, med då går man miste om det smör som kokar ut vilket är en suverän sås. )
Sedan in i ugnen på ca. 250 grader i högst 10 min, mindre sniglar 5 – 6 min, ja det beror på storleken.

Snigel soppa.
Ca. 40 st stora sniglar eller flera små sniglar, ja rikligt med sniglar.
5 – 6 vitlöksklyftor
2 – 3 gula lökar
1 – 2 gröna paprikor
ett knippe persilja
½ dl. citronsaft
½ dl. apelsinsaft
1 porjulöl
2 dl. grädde
1 liter rödvin
½ liter. vatten
1 knippe persilja som hackas eller strimlas
olivolja
kryddor , salt och svart peppar eller chili
1 – 2 tsk. saffran eller colorante, för gulare färg.
2 mask vetemjöl

Hacka alla lök sorterna i lagom skivor, stek i olivolja till set knappt är märkbart brunt i en gryta som rymmer allt.
Var noga med att röra om så det blir jämt stekt.
Slå sedan vin och buljong på löken låt det bli varmt och slå på vattnet, gör en redning på mjöl och lite vatten genom att skaka det. Koka upp i 10 – 15 min slå sedan i sniglarna, redningen och grädden i grytan och koka vidare på svag värme i 5 min. när det är färdigt slå upp det i en soppskål och strö över persilja.

Pasta med sniglar och ortsås.
40 stora sniglar, eller flera små sniglar ja rikligt med sniglar , som blandas i när själva ostsåren är klar.
200 gram riven ost, gärna lite vällagrad som lätt smälter, gärna getost och en del mögel ost. ca 60-70% stark ost och 30-40% mögelost
knappt 2 matskedar vetemjöl
50 gram smör
4-5 dl. grädde
4-5 dl. mjölk standard
Lite salt om det behövs när inte osten är tillräckligt salt.
Paprika pulver efter smak, går utmärkt med finhackad paprika vilket ger mer smak.
Chili pulver efter smak, går också mer än väl att använda färsk chili som finhackas vilket ger en bättre styrka
6-8 vitlöks klyfter

Smält smöret och sedan i med mjölk tillsammans med en redning av mjölet. Till sätt chili, paprika, vitlök och eventuellt salt.
Koka grädden på svag värme med all ost som är riven i små bitar.
Slå samman dessa saker nä alt är varmt och löst sig. Och låt stå på svag värme. Det är viktigt att hela tiden röra i grytorna så det inte bränns vid. Och inte storm koka.
Sedan steker man sniglarna i oliv olja i ca 5 – 7 min beroende på storlek.
Tillslut blandar man i sniglarna i ostsåsen.
Och det är färdigt att äta.
Som passar till perfekt är makaroner som är gjord på färsk pasta i form av skruvar eller liknande.

Grillade sniglar med Salsa verde. ( med grön sås )
40 stora sniglar eller flera små, ja rikligt med sniglar.
2 dl persilja finhackad
1 mask basilika finhackad
1 – 2 gröna paprikor
5 – 6 vitlöksklyftor
ett knippe gräslök
2 –3 mask kapris
1 – 2 mask vinäger
2 dl. olivolja
1 mask. citron saft
3 mask. apelsinsaft
kryddor salt och peppar eller chili
ca. 100 g. smör
2 – 3 Tomater
1 gurka,
1 – 2 avokado
gröna saltads blad ett knippe
hel persilja
riven ost, hälst vällagrad

Sniglarna:
Grilla sniglarna på stekjärn i smöret, smöret måste smälta och bli varmt sedan i med sniglarna i 5 – 7 min så dom blir grillade i smöret, tiden beror på storleken på sniglarna, för lång tid gör dom sega.

Såsen:
Hacka persiljan , basilikan, paprikorna, vitlöken, gräslöken och lägg det i en skål för en handmixer. Häll i olivoljan, vinäger, citronsaft, apelsinsaft, kapris, lite salt och chili efter smak.
Kör med handmixern så det blir en välblandad smet ca. 2 min, det måste bli poröst och finhackat

Skiva tomater, gurka, avokado och strimla salladen och blanda samman detta till en snygg blandning.

Lägg upp salladen i botten på ett serveringsfat, lägg över dom grillade sniglarna och sedan ringla över med såsen i fina strängar. För att öka intrycket strö över lite persilja och riven ost.

Hur är era recept på sniglar?
Vad tycker ni om att äta sniglar?
Är stora eller dom små sniglarna godast?
Vad har ni för frågor om sniglar till matlagning?

Ja vi kan snacka om allt som har med sniglar att göra i denna tråd!

http://abroadinspain.com/images/1060...4/caracol1.jpg
http://svenska.yle.fi/matochfritid/b...at_sniglar.jpg

Citera
2008-08-23, 19:48
Medlem
ant's avatar
Skulle aldrig få för mig att äta sniglar :s
Citera
2008-08-23, 20:06
Medlem
rullkragens avatar
Sniglar är ju en delikatess !

Tjenis !

Ja nu lagar vi sniglar!
Så vad är era favoriter?

Ja kom igen alla som gillar dessa djur som maträtt!
Citera
2008-08-23, 20:11
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ant'
Skulle aldrig få för mig att äta sniglar :s

Tjenis !

Det är nog utseendet som avskräcker.
Men det är en mycke gott kött, speciellt dom stora!
Smaken går knappast att jämföra med något annat. En av mina favoriter når det är förrätter eller något extra.

Jag rekommenderar dig att prova, titta inte på det som det vore en snigel utan bara smaka.
Citera
2008-08-23, 20:36
Medlem
Jag har utterst liten erfarenhet av att äta sniglar men har helt klart tänkt öka på det en del. Det är om inte annat en ganska festlig grej att bjuda på, ganska exotiskt för de flesta.

En liten fråga dock, var får man tag på sniglar? Plocka själv är jag på tok för lat att göra, brukar det tex finnas i saluhallar och hur mycket kan de små rackarna kosta?
Citera
2008-08-23, 22:11
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Mustard
Jag har utterst liten erfarenhet av att äta sniglar men har helt klart tänkt öka på det en del. Det är om inte annat en ganska festlig grej att bjuda på, ganska exotiskt för de flesta.

En liten fråga dock, var får man tag på sniglar? Plocka själv är jag på tok för lat att göra, brukar det tex finnas i saluhallar och hur mycket kan de små rackarna kosta?

Tjenis !

Ja det var en mycke knepig fråga för mig som inte bor i Sverige, var man kan köpa sniglar!

Ja plocka skall du inte behöva, skulle tro det säljs både konserverade, frysta och färska i olika storlekar och sorter.
Kanske någon saluhall eller någon affär som har lite delikatesser.
Hoppas Paul tittar in i denna tråd för han vet säkert var det går att köpa

Ja det är som du säger lite exotiskt och dessutom lite annorlunda att bjuda på sniglar som förrätt eller som lunch.
Mycke god smak, tror verkligen du hade gillat det.
Här jag bor odlar vi mycke vindruvor och oliver och sniglarna trivs mycke bra på dessa träd och buskar.
Dessutom är det inte samma arter på dessa olika grödor. Dom aldra största trivs i skog av lövträd och på vindruvas planeter trivs en stor sort som också är godast, mest smak och minst sega, på olivträd trivs en mindre sort som är helt okay att äta, men betydligt mindre, och det finns även sniglar i havet som är goda och används till paella.

Ja prova lte olika saker att laga till och du blir säkert nöjd och överraskar dina vänner!
Citera
2008-08-24, 14:05
Medlem
rullkragens avatar
Intressanta fyllningar att tillaga dem med !

Tjenis !

Hittade en sida med mycke information om snigla och flera intressanta fyllningar att tillaga dem med.
Jag skickar med dom här.

En bild på stora sniglar som brukar kallas vinbergssnäckor.
http://www.zoonen.com/res/forum/1603984/p7190201.jp

Ingredienser:
ca 50 st. förberedda vinbergssnäckor
1 liter vatten
1 liter enkelt vitt vin
2 msk salt
5 vitpepparkorn
1 st gul lök
2 st vitlöksklyftor
2 st små morötter
1 st lagerblad
några persiljekvistar
1 tsk timjan

Sardellfyllning:
1 hg smör
7-8 sardeller
2 msk finhackad gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
4 msk hackad persilja
ett stänk vitpeppar
1/2 tsk paprikapulver
2 tsk pressad citron

Fyllning med kryddörter:
1 hg extrasaltat smör
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk hackad dill
4 msk hackad persilja
2 msk hackad gräslök
ett stänk vitpeppar

Fyllning med vitlök:
1 hg extrasaltat smör
2 msk hackad persilja
2 pressade vitlöksklyftor
1 finhackad schalottenlök
ett stänk vitpeppar
2 tsk pressad citron

Konjaksfyllning:
1 hg extrasaltat smör
2 finhackade schalottenlökar
3 msk hackad persilja
några droppar konjak i varje skal

Hasselnötssmör:
150 g smör
1 skiva rökt skinka (ca 15 g)
2 msk hackad gräslök (eller 1 msk gul lök)
20 hasselnötter
2-3 vitlöksklyftor
2 1/2 krm salt
1 krm peppar

Tillredning
1. Blanda lagen i en stor kastrull och lägg ner sniglarna. Lagen skall stå över sniglarna. Om så behövs tillsätts mer vin/vatten i lika delar. Koka sniglarna på jämn värme i cirka 3 timmar. Sniglarna är klara när de känns mjuka. Låt dem rinna av.

2. Skalen kokas några minuter i vatten tillsatt med vanlig soda. Cirka 1 msk per 3 - 4 liter vatten. Skölj noga med kallt vatten och låt skalen torka.

3. När sniglarna är förkokta återstår endast det slutgiltiga skedet - gratineringen. Här får man följa den egna smaken och välja vilken fyllning som passar bäst. Se nedan.

Den som inte har tillgång till färska vinbergssnäckor, eller finner vägen till denna kulinariska högtid alltför lång, kan givetvis ta vid här och använda sig av konserverade sniglar med lösa skal som finns i välsorterade livsmedelsaffärer.

4. Tillredningen är densamma. Först en klick smör i skalet, sen en snigel och så smetas hela öppningen igen med smör. Vid konjaksfyllningen byts den första smörklicken ut mot ett par droppar konjak.

5. Sniglarna ställs i snigeltallrikar med fördjupningar och gratineras i het ugn 250 °C - 275 °C, tills smöret fräser. Serveras genast med vitt bröd så att man kan fånga upp smöret. Små smörgåsgafflar går bra om man inte har speciella snigelbestick, en smal gaffel och en tång.
Citera
2008-08-24, 16:34
Medlem
Seamus Costellos avatar
Måste säga att den där Rullkragen har gjort en najs debut i forumet. Kolla efter Riddarens snigeltråd, en av Mat och Drycks milstolpar. Orkar inte leta rätt på den själv.
Citera
2008-08-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Måste säga att den där Rullkragen har gjort en najs debut i forumet. Kolla efter Riddarens snigeltråd, en av Mat och Drycks milstolpar. Orkar inte leta rätt på den själv.

Så sant. https://www.flashback.org/showthread.php?t=479084

Säga vad man vill om käre rullkragens sätt att uttrycka sig i skrift men ett intresse för matlagning har han onekligen.
Citera
2008-08-24, 17:01
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello

Tackar för det!

Jag skrev innan lite i andra delar av FB men efter som matlagning intresserar mig mycke och speciellt mat från andra länder, ja mest Latino.
Så är det mer kul i denna del av FB.

Och caracol, ja stora sniglar eller vinbergssnäckor som det också heter använder vi ganska ofta och är utmärkt till många rätter.

Så jag tänkte en tråd om recept på sniglar kunde vara kul.

Vet inte varför förra bilden inte funkade men här kommer den igen.
http://www.zoonen.com/res/forum/1603984/p7190201.jpg

Det är från ett annat forum men vet inte om man får länka till sidan här från FB.
Ja det handlar mest om att föda upp sniglar och inget om att laga till dem. Men bilden tyckte jag passa för det visar riktigt hur stora sniglar det finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in