2008-08-23, 19:47
Tjenis !
Ja snigla går utmärkt att använda som ugnsstekta, i soppor, i olika grytor, grillade, osv.
Oftast föredrar jag dom stora för det är mer smak i dem och de blir mycke köttigare i maträtter.
Vi kallar dem för Caracol i Latino!
Så några av dom saker jag brukar göra kommer här!
Sniglar i vitlökssmör.
Ca. 40 stora sniglar med skal, är dom mindre ja fler sniglar ( dom stora är godast )
200 g. smör
¼ finhackad gul lök
5 – 6 vitlöks klyfter finhackade
ett litet knippe fin hackad persilja
½ citron som pressas till saft
2 – 3 tsk. Salt efter smak.
Smöret och gullök, vitlök, persilja, citron, salt blandas väl till en jämn smet.
Stoppa lite smörblandning i skalet och sedan en snigel fyll sedan på med mer smörblandning.
Har man en form för sniglar så är det bäst, annars går en skål som är så pass stor att alla kan stå upp så trångt att dom inte välter.
( En del sätter skalen i grovsalt, med då går man miste om det smör som kokar ut vilket är en suverän sås. )
Sedan in i ugnen på ca. 250 grader i högst 10 min, mindre sniglar 5 – 6 min, ja det beror på storleken.
Snigel soppa.
Ca. 40 st stora sniglar eller flera små sniglar, ja rikligt med sniglar.
5 – 6 vitlöksklyftor
2 – 3 gula lökar
1 – 2 gröna paprikor
ett knippe persilja
½ dl. citronsaft
½ dl. apelsinsaft
1 porjulöl
2 dl. grädde
1 liter rödvin
½ liter. vatten
1 knippe persilja som hackas eller strimlas
olivolja
kryddor , salt och svart peppar eller chili
1 – 2 tsk. saffran eller colorante, för gulare färg.
2 mask vetemjöl
Hacka alla lök sorterna i lagom skivor, stek i olivolja till set knappt är märkbart brunt i en gryta som rymmer allt.
Var noga med att röra om så det blir jämt stekt.
Slå sedan vin och buljong på löken låt det bli varmt och slå på vattnet, gör en redning på mjöl och lite vatten genom att skaka det. Koka upp i 10 – 15 min slå sedan i sniglarna, redningen och grädden i grytan och koka vidare på svag värme i 5 min. när det är färdigt slå upp det i en soppskål och strö över persilja.
Pasta med sniglar och ortsås.
40 stora sniglar, eller flera små sniglar ja rikligt med sniglar , som blandas i när själva ostsåren är klar.
200 gram riven ost, gärna lite vällagrad som lätt smälter, gärna getost och en del mögel ost. ca 60-70% stark ost och 30-40% mögelost
knappt 2 matskedar vetemjöl
50 gram smör
4-5 dl. grädde
4-5 dl. mjölk standard
Lite salt om det behövs när inte osten är tillräckligt salt.
Paprika pulver efter smak, går utmärkt med finhackad paprika vilket ger mer smak.
Chili pulver efter smak, går också mer än väl att använda färsk chili som finhackas vilket ger en bättre styrka
6-8 vitlöks klyfter
Smält smöret och sedan i med mjölk tillsammans med en redning av mjölet. Till sätt chili, paprika, vitlök och eventuellt salt.
Koka grädden på svag värme med all ost som är riven i små bitar.
Slå samman dessa saker nä alt är varmt och löst sig. Och låt stå på svag värme. Det är viktigt att hela tiden röra i grytorna så det inte bränns vid. Och inte storm koka.
Sedan steker man sniglarna i oliv olja i ca 5 – 7 min beroende på storlek.
Tillslut blandar man i sniglarna i ostsåsen.
Och det är färdigt att äta.
Som passar till perfekt är makaroner som är gjord på färsk pasta i form av skruvar eller liknande.
Grillade sniglar med Salsa verde. ( med grön sås )
40 stora sniglar eller flera små, ja rikligt med sniglar.
2 dl persilja finhackad
1 mask basilika finhackad
1 – 2 gröna paprikor
5 – 6 vitlöksklyftor
ett knippe gräslök
2 –3 mask kapris
1 – 2 mask vinäger
2 dl. olivolja
1 mask. citron saft
3 mask. apelsinsaft
kryddor salt och peppar eller chili
ca. 100 g. smör
2 – 3 Tomater
1 gurka,
1 – 2 avokado
gröna saltads blad ett knippe
hel persilja
riven ost, hälst vällagrad
Sniglarna:
Grilla sniglarna på stekjärn i smöret, smöret måste smälta och bli varmt sedan i med sniglarna i 5 – 7 min så dom blir grillade i smöret, tiden beror på storleken på sniglarna, för lång tid gör dom sega.
Såsen:
Hacka persiljan , basilikan, paprikorna, vitlöken, gräslöken och lägg det i en skål för en handmixer. Häll i olivoljan, vinäger, citronsaft, apelsinsaft, kapris, lite salt och chili efter smak.
Kör med handmixern så det blir en välblandad smet ca. 2 min, det måste bli poröst och finhackat
Skiva tomater, gurka, avokado och strimla salladen och blanda samman detta till en snygg blandning.
Lägg upp salladen i botten på ett serveringsfat, lägg över dom grillade sniglarna och sedan ringla över med såsen i fina strängar. För att öka intrycket strö över lite persilja och riven ost.
Hur är era recept på sniglar?
Vad tycker ni om att äta sniglar?
Är stora eller dom små sniglarna godast?
Vad har ni för frågor om sniglar till matlagning?
Ja vi kan snacka om allt som har med sniglar att göra i denna tråd!
http://abroadinspain.com/images/1060...4/caracol1.jpg
http://svenska.yle.fi/matochfritid/b...at_sniglar.jpg

Oftast föredrar jag dom stora för det är mer smak i dem och de blir mycke köttigare i maträtter.
Vi kallar dem för Caracol i Latino!
Så några av dom saker jag brukar göra kommer här!
Sniglar i vitlökssmör.
Ca. 40 stora sniglar med skal, är dom mindre ja fler sniglar ( dom stora är godast )
200 g. smör
¼ finhackad gul lök
5 – 6 vitlöks klyfter finhackade
ett litet knippe fin hackad persilja
½ citron som pressas till saft
2 – 3 tsk. Salt efter smak.
Smöret och gullök, vitlök, persilja, citron, salt blandas väl till en jämn smet.
Stoppa lite smörblandning i skalet och sedan en snigel fyll sedan på med mer smörblandning.
Har man en form för sniglar så är det bäst, annars går en skål som är så pass stor att alla kan stå upp så trångt att dom inte välter.
( En del sätter skalen i grovsalt, med då går man miste om det smör som kokar ut vilket är en suverän sås. )
Sedan in i ugnen på ca. 250 grader i högst 10 min, mindre sniglar 5 – 6 min, ja det beror på storleken.
Snigel soppa.
Ca. 40 st stora sniglar eller flera små sniglar, ja rikligt med sniglar.
5 – 6 vitlöksklyftor
2 – 3 gula lökar
1 – 2 gröna paprikor
ett knippe persilja
½ dl. citronsaft
½ dl. apelsinsaft
1 porjulöl
2 dl. grädde
1 liter rödvin
½ liter. vatten
1 knippe persilja som hackas eller strimlas
olivolja
kryddor , salt och svart peppar eller chili
1 – 2 tsk. saffran eller colorante, för gulare färg.
2 mask vetemjöl
Hacka alla lök sorterna i lagom skivor, stek i olivolja till set knappt är märkbart brunt i en gryta som rymmer allt.
Var noga med att röra om så det blir jämt stekt.
Slå sedan vin och buljong på löken låt det bli varmt och slå på vattnet, gör en redning på mjöl och lite vatten genom att skaka det. Koka upp i 10 – 15 min slå sedan i sniglarna, redningen och grädden i grytan och koka vidare på svag värme i 5 min. när det är färdigt slå upp det i en soppskål och strö över persilja.
Pasta med sniglar och ortsås.
40 stora sniglar, eller flera små sniglar ja rikligt med sniglar , som blandas i när själva ostsåren är klar.
200 gram riven ost, gärna lite vällagrad som lätt smälter, gärna getost och en del mögel ost. ca 60-70% stark ost och 30-40% mögelost
knappt 2 matskedar vetemjöl
50 gram smör
4-5 dl. grädde
4-5 dl. mjölk standard
Lite salt om det behövs när inte osten är tillräckligt salt.
Paprika pulver efter smak, går utmärkt med finhackad paprika vilket ger mer smak.
Chili pulver efter smak, går också mer än väl att använda färsk chili som finhackas vilket ger en bättre styrka
6-8 vitlöks klyfter
Smält smöret och sedan i med mjölk tillsammans med en redning av mjölet. Till sätt chili, paprika, vitlök och eventuellt salt.
Koka grädden på svag värme med all ost som är riven i små bitar.
Slå samman dessa saker nä alt är varmt och löst sig. Och låt stå på svag värme. Det är viktigt att hela tiden röra i grytorna så det inte bränns vid. Och inte storm koka.
Sedan steker man sniglarna i oliv olja i ca 5 – 7 min beroende på storlek.
Tillslut blandar man i sniglarna i ostsåsen.
Och det är färdigt att äta.
Som passar till perfekt är makaroner som är gjord på färsk pasta i form av skruvar eller liknande.
Grillade sniglar med Salsa verde. ( med grön sås )
40 stora sniglar eller flera små, ja rikligt med sniglar.
2 dl persilja finhackad
1 mask basilika finhackad
1 – 2 gröna paprikor
5 – 6 vitlöksklyftor
ett knippe gräslök
2 –3 mask kapris
1 – 2 mask vinäger
2 dl. olivolja
1 mask. citron saft
3 mask. apelsinsaft
kryddor salt och peppar eller chili
ca. 100 g. smör
2 – 3 Tomater
1 gurka,
1 – 2 avokado
gröna saltads blad ett knippe
hel persilja
riven ost, hälst vällagrad
Sniglarna:
Grilla sniglarna på stekjärn i smöret, smöret måste smälta och bli varmt sedan i med sniglarna i 5 – 7 min så dom blir grillade i smöret, tiden beror på storleken på sniglarna, för lång tid gör dom sega.
Såsen:
Hacka persiljan , basilikan, paprikorna, vitlöken, gräslöken och lägg det i en skål för en handmixer. Häll i olivoljan, vinäger, citronsaft, apelsinsaft, kapris, lite salt och chili efter smak.
Kör med handmixern så det blir en välblandad smet ca. 2 min, det måste bli poröst och finhackat
Skiva tomater, gurka, avokado och strimla salladen och blanda samman detta till en snygg blandning.
Lägg upp salladen i botten på ett serveringsfat, lägg över dom grillade sniglarna och sedan ringla över med såsen i fina strängar. För att öka intrycket strö över lite persilja och riven ost.
Hur är era recept på sniglar?
Vad tycker ni om att äta sniglar?
Är stora eller dom små sniglarna godast?
Vad har ni för frågor om sniglar till matlagning?
Ja vi kan snacka om allt som har med sniglar att göra i denna tråd!
http://abroadinspain.com/images/1060...4/caracol1.jpg
http://svenska.yle.fi/matochfritid/b...at_sniglar.jpg