• 1
  • 2
2008-08-23, 16:09
Bannlyst
Tre fingrar, serbiskt naitonalist tecken eller ej?
Citera
2008-08-23, 16:13
Medlem
109740s avatar
Ej.

Nationalisterna har stulit det från det serbiska folket. Typ som nazisterna har stulit den svenska fanan. Låt inte FB serberna utgöra normen för en hel del normalt folk i Serbien.
Citera
2008-08-23, 16:15
Bannlyst
De tre fingrarna är en religiös symbol.

Fadern, Sonen och den Heliga anden.

Man sluter dessa fingrar och ber.

http://www.google.se/search?q=tri+pr...L_svSE176SE222
Citera
2008-08-23, 16:17
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rani Mraz
De tre fingrarna är en religiös symbol.

Fadern, Sonen och den Heliga anden.

Man sluter dessa fingrar och ber.

http://www.google.se/search?q=tri+pr...L_svSE176SE222

Det som jag undrar dock är... Man sluter ju dessa tre fingrar när man ber? Korrekt?

Varför särar man på dem när det ska viftas med dem av diverse anledningar?
Citera
2008-08-23, 16:24
Medlem
Montbarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Ej.

Nationalisterna har stulit det från det serbiska folket. Typ som nazisterna har stulit den svenska fanan. Låt inte FB serberna utgöra normen för en hel del normalt folk i Serbien.

Jag håller inte med dig. Jag anser inte att några nazister har stulit den svenska flaggan. Däremot finns det politisk korrekt ohyra som bland annat befolkar massmedia och delar av lärarkåren som anser att tex den svenska flaggan är en nazistsymbol liksom allt annat som förknippas med Sverige och svenskar. (trots att nazimen bara har varit en ytterst marginell rörelse i Sverige). Stora delar av samma ohyra som jag syftar på hörde på 60-talet hemma i diverse olika vänstersekter som hade varit de första att hylla Röda armén vid en Sovjetisk invasion av Sverige.
Citera
2008-08-23, 16:27
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montbars
Jag håller inte med dig. Jag anser inte att några nazister har stulit den svenska flaggan. Däremot finns det politisk korrekt ohyra som bland annat befolkar massmedia och delar av lärarkåren som anser att tex den svenska flaggan är en nazistsymbol liksom allt annat som förknippas med Sverige och svenskar. (trots att nazimen bara har varit en ytterst marginell rörelse i Sverige). Stora delar av samma ohyra som jag syftar på hörde på 60-talet hemma i diverse olika vänstersekter som hade varit de första att hylla Röda armén vid en Sovjetisk invasion av Sverige.

Jaja, klart du ska komma hit och leka flashback korrekt.

Jag vet iaf att man i vissa skolor förbjöd nationalsången och den svenska fanan vid skolavslutningar ect just för att man inte skulle förknippa det med främlingsfientlighet. Där kan man dra den direkta slutsatsen i att man har "gett med sig" i kampen om fanan och således gjort den till en nationalistisk symbol. Förutom vid sportsliga sammanhang och politiska träffar.

Jag sitter inte och försvarar det, tycker det är fel, men det är tyvärr så det ser ut. Det är inte bara "politisk korrekt" media som du vill få det till, det finns där ute i vårat samhälle. Prova att gå ut och se efter istället för att leva i en Flashback värld.
Citera
2008-08-23, 16:38
Medlem
Montbarss avatar
Citat:
Jaja, klart du ska komma hit och leka flashback korrekt.

Citat:
Jag vet iaf att man i vissa skolor förbjöd nationalsången och den svenska fanan vid skolavslutningar ect just för att man inte skulle förknippa det med främlingsfientlighet.

Ja och det tycker väldigt många av svenskarna är mycket stötande. Det du för höra i skolan av lärare överstämmer knappast vad den vanlige svensken tycker. Om du tror på vad som sägs i massmedia och sägs i skolan får du en bild av att svenskarna älskar att få sitt land "berikat" av er "raketforskare" Om du varit på lite arbetsplatser där svenskar jobbar eller tagit del av diverse undersökningar som har gjorts skulle du få en annan mera korrekt bild.

Citat:
Där kan man dra den direkta slutsatsen i att man har "gett med sig" i kampen om fanan och således gjort den till en nationalistisk symbol. Förutom vid sportsliga sammanhang och politiska träffar.

Nej den uppfattningen stämmer inte med vad svensken i gemen tycker. Om du bemödar dig att ta en cykeltur till ett villaområde, där svenskar bor kommer du få se massor av flaggstänger och svenska flaggor. Tror du att alla dessa är nazister?

Citat:
Jag sitter inte och försvarar det, tycker det är fel, men det är tyvärr så det ser ut. Det är inte bara "politisk korrekt" media som du vill få det till, det finns där ute i vårat samhälle. Prova att gå ut och se efter istället för att leva i en Flashback värld.

Ha ha, du ska snacka om att leva i en flashback värld. Du om någon är nationalist, ditt folk dvs "bosnijakerna" har förlutet som nazistiska kolloboratörer.

Sedan spenderar du avsevärt mera tid på flashback än vad jag gör. Bara att räkna inläggen.

Du ska inte uttala dig om ett land som du inte kan historia om, ett folk som jag tror du har ganska dålig kontakt med.
Citera
2008-08-23, 16:50
Medlem
109740s avatar
Nu börjar vi sjunka lågt, kom jag åt en känslig nerv

Citat:
Ursprungligen postat av Montbars
Ja och det tycker väldigt många av svenskarna är mycket stötande. Det du för höra i skolan av lärare överstämmer knappast vad den vanlige svensken tycker. Om du tror på vad som sägs i massmedia och sägs i skolan får du en bild av att svenskarna älskar att få sitt land "berikat" av er "raketforskare" Om du varit på lite arbetsplatser där svenskar jobbar eller tagit del av diverse undersökningar som har gjorts skulle du få en annan mera korrekt bild.

Har jobbat sen jag var 16 år. Ofta på arbeten där "arbetarklassen" håller hus, d.v.s. människor med gymnasialutbildning och arbetar inom industrin eller lager. Jag har såklart kommit i kontakt med många. Betydligt fler är positiva till invandrare än negativa. Dock så ogillade ingen kriminella, oavsett härkomst. Rimligt? Du kanske går runt och tror på idioter i I&I forumet och all statistik de hittar. Fortsätt med det. Dock så kommer Måna Muslim att vara det högsta hönset 2010. Bara det borde väl visa vad svenskarna tycker. Koppla?

Citat:
Nej den uppfattningen stämmer inte med vad svensken i gemen tycker. Om du bemödar dig att ta en cykeltur till ett villaområde, där svenskar bor kommer du få se massor av flaggstänger och svenska flaggor. Tror du att alla dessa är nazister?

Behövs inte, jag är hos mina föräldrar över helgen i ett villaområde. Klart att svenska flaggor svajar vilket är fint. Men det är oftast vid högtider, inte direkt varje dag som i t.ex. USA eller andra normala länder där man inte riskerar att bli klassar nationalist bara för man är patriot.

Citat:
Ha ha, du ska snacka om att leva i en flashback värld. Du om någon är nationalist, ditt folk dvs "bosnijakerna" har förlutet som nazistiska kolloboratörer.

Och det rullade absolut inga nazistiska tåg genom Sverige med tyska trupper under WW2. Det fanns så klart inget frivilligt svenska förband i Wehrmacht. Nej nej, det var bara vi, bosniakerna och kroaterna.

Citat:
Sedan spenderar du avsevärt mera tid på flashback än vad jag gör. Bara att räkna inläggen.

So? Fortsätt du räkna, jag har iallafall mina egna åsikter och rapar inte upp vad FB fjunen på I&I skriker sig hesa på.

Citat:
Du ska inte uttala dig om ett land som du inte kan historia om, ett folk som jag tror du har ganska dålig kontakt med.

Och så det slutliga på hur sorglig man är: Ge dig på personangrepp samtidigt som man inte vet ett skit om användaren. Du tror säkert att jag är nån ghetto nigger wannabee från hooden Sorglig du är "svensken". Vågar inte ens säga vilket land du härstammar ifrån. Varför, rädd att din "neutralitet" i Balkanämnena kommer att ifrågasättas? Too late for that, Skogsturken

Nästa gång du vill ge dig på personangrepp och tomma påståenden så ska du PMa mig, inte gapa dig hes i en tråd. Här diskuterar vi serbiska tecken och om de är nationalistiska eller ej. Förstått, "svensken" ?
Citera
2008-08-23, 16:58
Medlem
baller08s avatar
Jag hittade en bra beskrivning i en artikel i Aftonbladet, denna tycker jag stämmer bra överens med verkligheten.

Citat:
Det nämnda ”nationalistiska fingertecknet” har ingenting med Serbiens forna president att göra. Det är bara en variant av V-tecknet (victory), som i Serbien är modifierat så att man visar tre i stället för två fingrar. På så sätt har det blivit ett tecken som också betyder ”vi är serber”. Tecknet är mycket populärt, folkligt, och används ofta och spontant. Till exempel används tecknet av den av väst hyllade demokratiska oppositionen i Serbien och i sportsammanhang.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article491457.ab

En annan artikel i SvD som jag tycker visar hur tre fingrar kan missförstås..

Citat:
Trefingertecknet väcker känslor från kriget. Det bara schlager, men nationalistiskt ändå. Att Serbien vann säger jag inget om, men de gjorde det för att alla forna Sovjet- och Jugoslavienländer röstade på dem, säger Bakir Prlja, ordförande i Bosniska Hercegovinska riksförbundet i Sverige.

Han är oroad för att tävlingen blir ointressant ”eftersom det inte handlar om musik utan om människor från Östeuropa och Balkan som uttrycker sina nationalistiska känslor”.

Senast redigerad av baller08 2008-08-23 kl. 17:02.
Citera
2008-08-23, 17:05
Medlem
109740s avatar
Baller08:

Kan du förklara följande:

Det som jag undrar dock är... Man sluter ju dessa tre fingrar när man ber? Korrekt?

Varför särar man på dem när det ska viftas med dem av diverse anledningar?

Alltid undrat det. Tack på förhand.
Citera
2008-08-23, 17:17
Medlem
Montbarss avatar
Citat:
Nu börjar vi sjunka lågt, kom jag åt en känslig nerv

Nej.

Citat:
Har jobbat sen jag var 16 år. Ofta på arbeten där "arbetarklassen" håller hus, d.v.s. människor med gymnasialutbildning och arbetar inom industrin eller lager. Jag har såklart kommit i kontakt med många. Betydligt fler är positiva till invandrare än negativa. Dock så ogillade ingen kriminella, oavsett härkomst. Rimligt? Du kanske går runt och tror på idioter i I&I forumet och all statistik de hittar. Fortsätt med det.

1 Svenskar är i regel mycket toleranta, ja det är ju bara att jämföra med er balkaneser för att förstå vidden av den svenska toleransen. Ja, många svenskar är positiva till invandrare så länge som sköter sig och inte kommer med massa krav om specialbehandlingar. Jag personligen har inget emot personer som sköter sig. Men de flesta svenskar är tveksamma till den massinvandring som varit sedan 90-talet. Många av de grupper som har kommit in har haft problem att anpassa sig, är kraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken och som klienter hos socialen.

Du får tycka vad du vill om de som skriver i I&I forumet, visst en del är extremister och nationalister, ja även rasister men den statistik som de lyfter fram brukar ju inte vara något som de själva har gjort utan är korrekt gjorda studier.

Sedan är det ganska kul att se du som är en nationalist och indirekt förespråkar ett Bosnien under muslimskt dominans klaga på när en del svenskar vill detsamma om Sverige.

Citat:
Dock så kommer Måna Muslim att vara det högsta hönset 2010. Bara det borde väl visa vad svenskarna tycker. Koppla?

Folk röstar på tex socialdemokraterna för a-kassan, välfärdsfrågor, skatter etc, det är främst plånboksfrågor som styr vad folk röstar på. Dessa frågor väger ofta tyngst när svenskarna lägger sin röst.

Mona Sahlins parti har varit mera restriktivt mot invandring än de borgerliga partierna. Du har dåliga kunskaper om svensk inrikespolitik. Faktiskt motsatte sig socialdemokraterna länge att ta emot flyktingar från Bosnien, det var de borgerliga partierna tillsammans med Ny demokrati som lät er komma in i landet. Hade vi haft en socialdemokratisk regering under åren 1991-1994 hade Sverige förmodligen inte släppt in så många från forna Jugoslavien.

Att socialdemokraterna lät den sk amnestin gå igenom berodde på att de satt i knäna på miljöpartiet och vänsterparitet.Hade sossarna haft egen majoriet i riksdagen hade det inte blivit någon allmän amnesti åt illegala invandrare.

Citat:
Behövs inte, jag är hos mina föräldrar över helgen i ett villaområde. Klart att svenska flaggor svajar vilket är fint. Men det är oftast vid högtider, inte direkt varje dag som i t.ex. USA eller andra normala länder där man inte riskerar att bli klassar nationalist bara för man är patriot.

I Sverige har vi sedan länge haft allmänna flaggdagar. Att vifta med flaggan hela tiden har vi inte känt något behov av att göra. Vi har varit en suverän nation sedan sekler och inte haft krig på länge så den sortens patriotismen har inte behövst i Sverige. Tex i Norge som fick sin självständighet först 1905 och som under kriget var ockuperade av Tyskland så har dom ett större behov av att manifesterar sin självständighet tydligare än vad svenskar har.

Citat:
Och det rullade absolut inga nazistiska tåg genom Sverige med tyska trupper under WW2. Det fanns så klart inget frivilligt svenska förband i Wehrmacht. Nej nej, det var bara vi, bosniakerna och kroaterna.

1 Sverige lät tyska tåg passera, på detta sätt räddade vi oss från att bli ockuperade (vilket förmodligen lätt till att judarna i Sverige hade utrotats). Så här i efterhand är det bara att konstatera att det var ett klokt beslut.

2 De fanns ett fåtal svenska frivilliga men dessa stred inte i Wehrmacht utan i SS, främst Waffen-SS. Det rörde sig om något hundratal förvirrade själar. I bosniska SS-Hanjdar stred 20 000 frivilliga för Hitler.

3 Jag har aldrig påstått att de var bara ni som hjälpte tyskarna. Jag tog bara upp er egen historia när du anklagar den svenska flaggan för att vara en nazistsymbol. Kroater har jag aldrig diskuterat så jag förstår inte varför du blandar in dom i våran diskussion.

Citat:
So? Fortsätt du räkna, jag har iallafall mina egna åsikter och rapar inte upp vad FB fjunen på I&I skriker sig hesa på.

Du verkar vara lite fjunig själv. Jag håller inte med allt som skrivs i I&I men helt klart har många som skriver där en del poänger.

Citat:
Sorglig du är "svensken". Vågar inte ens säga vilket land du härstammar ifrån. Varför, rädd att din "neutralitet" i Balkanämnena kommer att ifrågasättas? Too late for that, Skogsturken

Sverige, Småland och Dalarna. Nöjd?

Citat:
Nästa gång du vill ge dig på personangrepp och tomma påståenden så ska du PMa mig, inte gapa dig hes i en tråd. Här diskuterar vi serbiska tecken och om de är nationalistiska eller ej. Förstått, "svensken" ?

Du ska hålla dig till serbiska tecken då och inte blanda in svenska flaggan. Deltar du i debatten och kommer med felaktiga påståenden får du räkna med att bli emotsagd, offentligt.
Citera
2008-08-23, 17:22
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubioza
Tre fingrar, serbiskt naitonalist tecken eller ej?

Tre fingrar betyder Masonik.
Här en bra sida om teckenspråk:
http://www.scribd.com/doc/3289775/Fa...masons-Exposed
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in