• 1
  • 2
2008-08-23, 14:59
Medlem
Hej!

Jag är så ruktansvärt trött på att mitt brända XP krånglar hela tiden, och jag är för snål för att köpa ett OS. Så min tanke var Ubuntu.

På Ubuntus hemsida finns det 32-bit eller 64-bit Ubuntu, är det någon skillnad egentligen, någon märkbar alltså? Går 64-bitar snabbare på något sätt, finns det mycket färre program till 64-bit-versionen? Min dator är kompatibel med ett 64-bit OS och allt det där, så jag behöver egentligen bara info om det är lönt att satsa på 64-bitar eller om det är lika bra att ta 32-bitars versionen?

Tack på förhand
Citera
2008-08-23, 15:09
Medlem
emabs avatar
Jag skulle valt 32-bitars främst för att det är lite krångel för att få flash att fungera i ff i 64-bitarsversionen. De gånger jag testat har jag inte märkt någon skillnad i hastighet direkt. Kanske om du gör speciella grejjer (vad vet jag inte, eftersom jag inte gör dem ) att du kan tjäna på 64-bitar.
Citera
2008-08-23, 15:19
Bannlyst
64-bitar ska vara en fördel när man redigerar/renderar film/bild som jag har förstått det?
skulle kört på 32-bitar om jag vore du.
Citera
2008-08-23, 15:28
Medlem
Tänker ta 32-bitars efter era råd, eftersom jag är inte är någon filmskapare :P Något mer jag borde tänka på Inann jag går över till Ubuntu?

Har en del andra frågor också, om ni pallar svara
Alla mina semesterfilmer osv, som är en bra bunte gig på mina diskar är NTFS, hur kommer jag kunna läsa/skriva till diskarna med Ubuntu? Har hört om att det ska finnas NTFS-stöd som både låter mig skriva och läsa NTFS till mina diskar, nån som vet mer exakt?

Här hemma har jag också en domän, pappa tyckte det var bäst eftersom vi har massa servrar osv osv, och det är domänen jag loggar in med när jag loggar in på mitt XP just nu. Hur kommer det gå i Ubuntu? Outlook använder jag också med vår domän, finns det motsvarande program till Ubuntu som använder domäner och liknande, något som ni kan rekommendera?

Hoppas ni orkar hjälpa mig, tack igen!
Citera
2008-08-23, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brämhult
Har en del andra frågor också, om ni pallar svara
Alla mina semesterfilmer osv, som är en bra bunte gig på mina diskar är NTFS, hur kommer jag kunna läsa/skriva till diskarna med Ubuntu? Har hört om att det ska finnas NTFS-stöd som både låter mig skriva och läsa NTFS till mina diskar, nån som vet mer exakt?
ej använt det själv, men det ska fungera direkt.
Citat:
Här hemma har jag också en domän, pappa tyckte det var bäst eftersom vi har massa servrar osv osv, och det är domänen jag loggar in med när jag loggar in på mitt XP just nu. Hur kommer det gå i Ubuntu? Outlook använder jag också med vår domän, finns det motsvarande program till Ubuntu som använder domäner och liknande, något som ni kan rekommendera?
det går att lösa med samba, googla lite så hittar du... dock vill jag minnas att senaste ubuntu satsade på just windows domäner... vet tyvärr inte mer.

använder ni Exchange hemma eller vaddå? finns inget jättebra stöd för sådant i Linux, men det fungerar... just Kalendern, boka möten och liknande fungerar inte bra alls sist jag försökte.

det finns Linux-alternativ till i stort sett allt men eftersom ni verkar ha ett ganska avancerat hemmanätverk redan uppsatt är det nog inte så kul att migrera om allt fungerar som det ska och ni är nöjda...
Citera
2008-08-23, 20:30
Medlem
FAKEEEs avatar
Jag skulle kört 32-bit, det fungerar oftast bäst.
Citera
2008-08-23, 23:58
Medlem
Personligen kör jag på 64-bits versionen av ubuntu. Om man vill ha ut det mesta ur sitt system bör man inte hålla igen med att hålla sig till enbart 32-bits. Här är en bra länk som hjälper dig att guida dig rätt i djungeln mellan 32 vs 64-bit.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=765428

Lycka till! (oavsett vilket val du än väljer att göra)
Citera
2008-08-24, 00:00
Moderator
rancors avatar
Jag kör 64 som standard, både gällande Vista och Ubuntu. Om du har som t.ex. jag 4 Gb ram till datorn och sedan ett grafikkort med 1 Gb minne så behöver man 64 bitars operativsystem för att kunna adressera allt minne.

En dator med 32-bitars operativsystem som t.ex. Windows XP och Vista kan bara adressera ca 3.5Gb minne totalt vilket även inkluderar minnet på grafikkortet.

Teoretiskt är 64-bitars processorer snabbare, speciellt som nämt video men även databas och tunga beräkningar. Tyvärr är majoriteten av all programvara skriven för 32-bitars processorer vilket gör att dem måste emuleras i 64-bitars miljöer vilket tar bort vinsten och den blir i princip lika snabb.

Testa 64, fungerar det inte som tänkt kan du alltid installera om.

Att köra 32 är som att hindra utvecklingen vilket tyvärr är ett moment 22.

Citat:
Eftersom alla program är gjorda för 32 så kör jag 32-bitars operativ och eftersom alla kör 32-bitars operativ så utvecklar vi för 32-bitars operativ.

// rancor
Citera
2008-08-24, 00:37
Medlem
tonyhassans avatar
Har haft både 32 o 64 bit på förra serien ubuntu (gutsy). Det var märkbar skillnad i flera avseenden. Men det var lite strul med flash och jag orkade inte bry mig om dom få sekunderna det handlade om när jag installerade den nya versionen Feisty.

Och när det gäller ntfs, oroa dig inte. Det finns en drivare som heter ntfs-3g som är installerat från börja som gör att man kan skriva/läsa NTFS extern/intern hd.

Men räkna med lite jobb att sätta dig in i en del skit.. men det lönar sig i längden... tro mig. MKT mindre strul. Datorn blir inte slöare o slöare varje vecka osv..
Citera
2008-08-24, 15:22
Medlem
blueCommands avatar
I 8.04 fungerade flash out of the box för mig.
Citera
2008-08-25, 22:40
Medlem
Nuså! Ubuntu installerat med allting, nästan iallafall.

Det jag behöver lite support med är först och främst hur jag ska få min SATA disk att fungera i ubuntu, samt att kunna skriva i NTFS-diskarna.

Samtidigt undrar jag varför vissa sidor, t.ex. bilddagboken, envisas med att tryckas ihop på bredden. Ni som är bekanta med bilddagboken vet att brevid "vänner"-texten i vänner-fliken kan man se antalet vänner som laddat upp någon bild sedan man kollade sist. Nu har de oranga siffrorna bytt plats och satt sig undet "vänner"-texten. Sökfunktionen "hitta vänner" är det också nått vajsing med, den är numera centrerad precis ovanför bilderna.

Har inte hittat någon annan sida jag haft problem med änsålänge. Någon som kan hjälpa mig vidare med mina problem?

Tack på förhand!

EDIT: texten på vissa forum är också väldigt liten ibland, och bokstäverna sitter väldigt nära varandra, någon annan som upplever detta i Ubuntu?
Senast redigerad av Brämhult 2008-08-25 kl. 22:47.
Citera
2008-08-25, 23:21
Medlem
[quote=Brämhult]Nuså! Ubuntu installerat med allting, nästan iallafall.

Det jag behöver lite support med är först och främst hur jag ska få min SATA disk att fungera i ubuntu, samt att kunna skriva i NTFS-diskarna.

Samtidigt undrar jag varför vissa sidor, t.ex. bilddagboken, envisas med att tryckas ihop på bredden. Ni som är bekanta med bilddagboken vet att brevid "vänner"-texten i vänner-fliken kan man se antalet vänner som laddat upp någon bild sedan man kollade sist. Nu har de oranga siffrorna bytt plats och satt sig undet "vänner"-texten. Sökfunktionen "hitta vänner" är det också nått vajsing med, den är numera centrerad precis ovanför bilderna.

Har inte hittat någon annan sida jag haft problem med änsålänge. Någon som kan hjälpa mig vidare med mina problem?

Tack på förhand!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in