• 2
  • 3
2008-08-27, 09:08
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronan
Min fråga var vad är det som gör SAP så jäkla komplext och dyrt som det verkar vara.
Det är helt enkelt stort och komplext, och bär på många gamla arv. Lite som att bygga och och till sitt hus lite vartenda månad i tjugo år. Komplexiteten gör ju att det blir dyrt. Orsaker till att det är dyrt, och kan bli ännu dyrare, hittar du i mitt inlägg ovan.
Citera
2008-08-27, 09:18
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Hmmm...nu kanske jag gör bort mig helt.... Men passar inte denna egentligen bättre i Systemutveckling/Databaser?

ÖD&It -> Databaser

/Mod
Citera
2008-08-27, 11:50
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Hmmm...nu kanske jag gör bort mig helt.... Men passar inte denna egentligen bättre i Systemutveckling/Databaser?

ÖD&It -> Databaser

/Mod
Personligen tycker jag ÖD&It som den låg i passade bättre då SAP är ett affärssystem, och ett kopiöst omfattande sådant.

Med andra ord är detta inte en diskussion om databashantering eller ren systemutveckling.

Men men... det är upp till er.
Citera
2008-08-27, 13:52
Medlem
katten80s avatar
Är SAPs affärssystem ungefär som vad MS windows system är för OS på PC?
Finns det något vettigt alternativ eller är det helt enkelt så att att ska man standardisera "sitt" affärssystem så är SAP som gäller?
Citera
2008-08-27, 14:40
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Är SAPs affärssystem ungefär som vad MS windows system är för OS på PC?
Finns det något vettigt alternativ eller är det helt enkelt så att att ska man standardisera "sitt" affärssystem så är SAP som gäller?
Nej, ett affärssystem är inget operativsystem, utan ett system som skall stödja alla (stora) processer ett företag har, t ex tillverkning, försäljning, inköp, prognosticering, artikelunderhåll, fakturering osv. Dessa delar är ofta moduler där man kan välja ut de delar man vill använda, och man skulle kunna jämföra varje modul med t ex olika SPCS-program som SPCS Administration, SPCS Lön osv. Dock är dessa extremt mycket större och mer konfigurerbara, och ofta så anpassas de till viss del efter företaget. Ett affärssystem består av tusentals program, där ett program t ex skulle kunna vara att skriva ut fakturor på papper. Ett annat program skulle kunna vara att justera lagersaldon.

Det finns en hel del olika leverantörer av stora affärssystem, t ex de svenska IBS och IFS, halvsvenska Lawson (fd Intentia), Oracle, Epicor och SAP för de riktigt stora företagen. Det finns Jeeves, Microsoft Dynamics, Pyramid mfl för halvstora företat, och för små företag Visma/SPCS, Mamut osv.

SAP är mest för de väldigt stora företagen, t ex Volvo och Ericsson i Sverige, samt inkompetenta myndigheter och liknande som skiter i vad det kostar, och nästan alltid misslyckas.
Citera
2008-08-27, 21:26
Moderator
Ruskigbusss avatar
Tillbaka till Övrig IT.
/Mod

SAP är alltså ett affärssystem, med kundhantering, ekonomi etc.
Däremot måste det oftast anpassas med hjälp av dyra konsulter.
Citera
2008-08-29, 19:03
Medlem
katten80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Tillbaka till Övrig IT.
/Mod

SAP är alltså ett affärssystem, med kundhantering, ekonomi etc.
Däremot måste det oftast anpassas med hjälp av dyra konsulter.

SAP = MS windows ?
Citera
2022-09-10, 18:38
Medlem
Retropropagations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronan
Dagligen läser jag om SAP konsulter som kan debitera otroliga summor! Men även om jag själv jobbar som IT-konsult så har jag väldigt lite kunskap om vad SAP egentligen är.

Har vi någon här som kan förklara lite vad som är grejjen med SAP? Kan man jämföra SAP med AS 400 under IBMs storhetstid?

Ett något sent svar... Men en väldigt bra artikel:

https://retool.com/blog/erp-for-engineers/

Citat:
What's SAP? And why is it worth $163B?
...
The modern ERP software industry

The largest players in ERP today are Oracle and SAP. While both are market leaders, their ERP products are surprisingly different. SAP’s product has been largely built in-house, while Oracle has aggressively acquired their way to the front of the pack, buying out competitors like PeopleSoft and NetSuite.

Oracle and SAP are so dominant that even Microsoft uses SAP instead of their own ERP offering, Microsoft Dynamics.

Because most industries have fairly specific ERP needs, Oracle and SAP have pre-built configurations for many industries, such as food, automotive, and chemical, as well as vertical-built configurations, such as sales organization specific processes. Nonetheless, there’s always space for niche players, which are generally vertical-focused:
Citera
2022-09-11, 11:10
Moderator
Protons avatar
Programvara: Windows --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto