2002-08-09, 15:58
Medlem
Peter Harolds avatar
Hej go'vänner!

Upphovsrättslagen ger skaparen av ett verk sin rätt upp till 50 år efter döden (så att arvingarna skall ha nått att leva av...). Så långt har jag fattat saken. Men hur förhåller det sig med ett skrivet verk om författaren varit död i 100 år?

Anledningen till den här frågan är att jag samlar på Jules Verne-romaner och många titlar publicerades för första och enda gången under 1800-talet, bl.a. på Oscar Lamms förlag, Ljusets förlag, m.fl.

Jag har slagits av tanken att man med modern teknik skulle ge ut dessa alster på nytt i en nyskriven version i smärre upplagor (print-on-demand). Men innan jag sätter igång att redigera skulle jag vilja veta mera om de juridiska aspekterna kring projektet.

Tack på förhand!

Hälsningar,
Peter Harold
Citera
2002-08-09, 16:28
Medlem
Visst är det fritt fram att ge ut gamla verk. Men tänk på att översättare och dylikt också får upphovsrätt. Detta borde då logiskt sett även gälla de moderniserade böcker som säljs. Hittar du en gammal översättning så är det alltså fritt fram (men det är 70 år efter författarens död som gäller, inte 50). Jag tror att det finns lite om/av Jules Verne på Projekt Runeberg, vilket kan vara värt att kika på.
Citera
2002-08-09, 20:16
Medlem
Peter Harolds avatar
Tackar

Tack för hjälpen. Jag känner mig mycket inspirerad!

Peter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in