2009-07-29, 16:08
Medlem
tjock-steffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fugu
Varför inte?

Därför att Zlatans arbetsgivare inte är den som anordnar matcher/administrerar ligan mm. Det gör respektive lands förbund och t.ex. UEFA . De skiter i om Zlatan vill lira med MFF på semestern eller tävla i höjdhopp. Det gör väl däremot inte hans arbetsgivare.

UFC är ju både arbetsgivare och anordnare. Det är där det hela blir skevt.
Citera
2009-07-29, 16:14
Medlem
fugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjock-steffe
Därför att Zlatans arbetsgivare inte är den som anordnar matcher/administrerar ligan mm. Det gör respektive lands förbund och t.ex. UEFA . De skiter i om Zlatan vill lira med MFF på semestern eller tävla i höjdhopp. Det gör väl däremot inte hans arbetsgivare.

UFC är ju både arbetsgivare och anordnare. Det är där det hela blir skevt.
Exakt vad spelar det för roll om arbetsgivaren är promotor eller inte?
UFC betalar lönen för fightern. Den marknadsför fightern. Givetvis vill de inte att denne ska tävla hos andra organisationer. Dels skaderisken, dels för att de redan byggt upp ett pr och marknadsvärde hos fightern och inte gärna låter andra åka snålskjuts. De har ett ekonomiskt intresse att skydda, det är inga konstigheter.
Citera
2009-07-29, 16:28
Medlem
tjock-steffes avatar
Citat:
UFC betalar lönen för fightern. Den marknadsför fightern. Givetvis vill de inte att denne ska tävla hos andra organisationer. Dels skaderisken, dels för att de redan byggt upp ett pr och marknadsvärde hos fightern och inte gärna låter andra åka snålskjuts. De har ett ekonomiskt intresse att skydda, det är inga konstigheter.

Därför att det blir en konflikt mellan affärsintressen och sportsliga intressen. Jag skulle helst se en oberoende arrangör som inte har egna fighters, det skulle vara bäst rent sportsligt men såklart inte bäst för UFCs kassakista.

Vad sedan respektive idrottsman och dess arbetsgivare kommer överens om är ju deras ensak. Dock är det väl lätt att bli rätt utnyttjad som idrottsman eftersom de allra flesta är okunniga inom affärs- och juridikfrågor. Men de kommer säkert att organisera sig efter ett tag, det har ju 'alla andra' gjort.
Citera
2009-07-29, 16:39
Medlem
fugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjock-steffe
Därför att det blir en konflikt mellan affärsintressen och sportsliga intressen. Jag skulle helst se en oberoende arrangör som inte har egna fighters, det skulle vara bäst rent sportsligt men såklart inte bäst för UFCs kassakista.

Vad sedan respektive idrottsman och dess arbetsgivare kommer överens om är ju deras ensak. Dock är det väl lätt att bli rätt utnyttjad som idrottsman eftersom de allra flesta är okunniga inom affärs- och juridikfrågor. Men de kommer säkert att organisera sig efter ett tag, det har ju 'alla andra' gjort.
Fast att det blandas sportsliga och affärsintressen är ju sant för i stort sett alla professionella sporter. Att Fedor signas/signar och möter Brock är väl av högsta sportsliga vikt om något.

Jag tror inte det kommer bli något överorgan inom MMA. UFC har totalt monopol och har sett tydligt vad det gjort med boxning att ha alla jävla gamar som ska in och styra och utse champs hit och dit. Enda skillnaden blir att "gamarna" flyttas uppåt och istället för UFC blir det bara urvattnat. Det kommer inte bli något slags FIFA av det hela, det har inte fungerat i fightbranchen och jag har svårt att se hur det skulle funka rent praktiskt.

Fast detta har ju trots allt väldigt lite med sakfrågan att göra. Att ufc inte tillåter sina kontrakterade fighters att fightas för andra organisationer ser jag som rätt självklart. Men jag tar gärna emot argument varför det skulle vara så.
Citera
2009-07-29, 18:42
Medlem
RonaldoUtds avatar
Citat:
Skillnaden här är att UFC endast betalar sina killar efter att de gått sin match. Inter däremot betalar månadslöner trots att man skadat sig i tex en landskamp. Sen får Zlatan delta i jippo matcher hur mycket han vill. MMA borde istället fungera som tennis och friidrott. Man tävlar vart man vill och får betalt därefter. Jag tror inte speciellt många skulle gå till andra organisationer bara för att de kan. UFC skulle fortfarande vara den mest atraktiva och välbetalda organisationen så jag ser ingen anledning till att låt säga Rampage emellanåt drar iväg till Dream, när hans och de flesta andras mål är att lyckas så bra som möjligt i UFC.
Senast redigerad av RonaldoUtd 2009-07-29 kl. 18:47.
Citera
2009-07-29, 18:58
Medlem
epiqs avatar
Har en länk till en sida som berättar vad UFC's kontrakt handlar om, jag visste att dom vara hårda men inte i denna utsträckning.

http://www.sportsnet.ca/mma/2008/03/20/ufc_hearing/
Citera
2009-07-29, 19:39
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robertson
Det är fullt möjligt att Danas kontrakt är oacceptablet för Fedor, men jag tycker också Fedors manager, tillika ägare av M-1, Vadim Finkelstein verkar vara en ruggigt mysko figur. Känns som det ständigt kommer vara han som sätter käppar i hjulet för drömmatchen, och jag tror snarare att han tänker på sitt eget bästa än Fedors.

Man ska nog inte skylla för mycket på Vadim. Fedor är ju själv delägare i M-1 och satsar tydligen en stor del av sina pengar på denna organisation. Om Fedor skriver kontrakt med UFC så vill de naturligtvis inte att M-1, dvs. en konkurrerande organisation, ska tjäna på detta. Men Fedor är tydligen allt för insyltad i M-1 för att ska kunna släppa dem. Det är nog där skon klämmer.
Citera
2009-07-29, 23:04
Medlem
!!

verkar inte bli nån Fedor i ufc inom det närmaste
Citera
2009-07-29, 23:29
Medlem
http://din-mma.blogspot.com/2009/07/fedor.html
Citera
2009-07-29, 23:45
Medlem
fugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldoUtd
Skillnaden här är att UFC endast betalar sina killar efter att de gått sin match. Inter däremot betalar månadslöner trots att man skadat sig i tex en landskamp. Sen får Zlatan delta i jippo matcher hur mycket han vill. MMA borde istället fungera som tennis och friidrott. Man tävlar vart man vill och får betalt därefter. Jag tror inte speciellt många skulle gå till andra organisationer bara för att de kan. UFC skulle fortfarande vara den mest atraktiva och välbetalda organisationen så jag ser ingen anledning till att låt säga Rampage emellanåt drar iväg till Dream, när hans och de flesta andras mål är att lyckas så bra som möjligt i UFC.
Fast Tennis och Friidrott handlar inte om att sälja PPV's eller att promota fighters. Detta är fighting, och samma regler gäller inte som i andra idrotter. Det finns i stort sett ingen fightgren som är framgångsrik utefter denna mall.
Citera
2009-07-29, 23:47
Medlem
fugus avatar
Citat:
Finkelstein said the UFC made a new offer to Emelianenko, and M-1 Global made a counteroffer. However, Finkelstein said Emeliananko would not proceed without a co-promotional effort between M-1 and the UFC where they shared expenses and profits.
HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

Ja herrejävlar. Nu får det nästan vara nog.
Citera
2009-07-30, 00:20
Medlem
Cleganes avatar
Blir så trött på M-1. Nog för att UFC kan anses vara snåla och giriga emellanåt, men det är självklart att dem inte låter en konkurrerande organisation co-promota deras event.
Hade varit underbart att få se Fedor spöa Brock men den drömmen har jag gett upp nu.
Dra åt helvete Vadim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in