2008-08-23, 08:24
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Jag är inhyrd och tjänar 12:- mindre än de ordinarie, samt också därmed får sämre ackordlön.
Jag tjänar sämre än de 18-åriga sommarjobbarna.

Gäller inte alltid bemanningsavtalet då ett bemaningsföretag hyrs in?
DVS att jag ska ha en snittlön på arbetsplatsen?
Citera
2008-08-23, 10:20
Medlem
Jo du ska ha snittlönen. Kan det inte vara någon mupp som drar ner snittet bara?
Citera
2008-08-23, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.E.R.D
Jag är inhyrd och tjänar 12:- mindre än de ordinarie, samt också därmed får sämre ackordlön.

Varför? Om du vill ha högre lön får du väl söka jobb som ordinarie på företaget.
Citera
2008-08-23, 10:46
Medlem
Citat:

Gäller inte dett från bemanningsföretag till bemanningsföretag?
Jag vet att Manpower har snittlönen på arbetsplatsen medan t.ex. Lernia har en fast månadslön?
Citera
2008-08-23, 10:58
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymfegis
Gäller inte dett från bemanningsföretag till bemanningsföretag?
Jag vet att Manpower har snittlönen på arbetsplatsen medan t.ex. Lernia har en fast månadslön?
Jag har timlön och de sa att jag skulle ligga in en högre löneklass när jag blev anställd.
Jag trodde givetvis att jag tjänade samma som de de andra, tills lönebeskedet kom igår.
Citera
2008-08-23, 14:34
Medlem
wildhorsess avatar
Under förutsättning att bemanningsföretaget är bunden till kollektivavtal (bemanningsavtalet) ska lönen utgöra motsvarande det genomsnittliga förtjänstläget (timlön + prestationslön) för jämförbara grupper hos kund. Den del av lönen som utgör prestationen (ackord, provision, bonus m.m.) utbetalas i regel en månad senare.

Den inhyrde har naturligtvis att säkerställa att kundföretaget rapporterar in verklig genomsnittsförtjänst till bemanningsföretaget och inte bluffar. Finns misstankar om falsk rapportering bör den enskilde vända sig till facket för hjälp.
Citera
2008-08-23, 15:48
Medlem
Treks avatar
Själv jobbar jag som inhyrd via Manpower och har lägre lön än de som arbetar anställt på företaget i fråga.

Spelar inte åldern på de som arbetar stor roll i ett sådant läge? De som arbetar på företaget är 10-20 år äldre än jag.
Citera
2008-08-23, 15:51
Medlem
Identisks avatar
Även jag hade lägre lön än de ordinarie. De va på den tiden då jag horade pengar åt proffice
Citera
2008-08-23, 16:20
Bannlyst
Citat:

Du skriver inget om vilka arbetsuppgifter ni har? Men man kan väl utgå från att ni har samma arbetsuppgifter?

Vem betalar din lön? Bemanningsföretaget eller firman du jobbar på?

Du vet kanske att när de centrala förhandlingarna försvann mellan facket och arbetsgivaren, så kan vem som helst gå in till chefen och be om en löneförhandling.

Inte så kul om man har svårt att tala för sig själv, men det är ju så "friheten" fungerar.

Fundera över olika argument, till varför du skall ha samma lön som de andra. Skriv ner dem så att du komer ihåg dem. Sedan ber du om ett samtal med chefen och berättar varför du är värd mer i lön

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in