• 1
  • 2
2008-08-23, 04:17
Medlem
Kalaskorvs avatar
Jag tog studenten i år efter att ha läst samhäll/ekonomi och jag börjar få redig ångest. Jag vill läsa utomlands(USA, England eller Frankrike) men vet inte hur det kommer gå med tanke på mina betyg. Jag gick ut med 15.6 i snitt och har inte läst Ma C vilket jag antar är obligatoriskt för en Bachelor i Business/Economics.

Kan man nå en god skola med hjälp av bra resultat på SAT eller kollar universiteten bara på betygen? Vet att man även måste skicka personligt brev men det kan väl inte väga tungt när man har låga betyg?

Snälla hjälp mig! Hur ska jag göra för att ta mig in på ett internationellt erkänt universitet?

Mvh
Citera
2008-08-23, 07:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskorv
Jag tog studenten i år efter att ha läst samhäll/ekonomi och jag börjar få redig ångest. Jag vill läsa utomlands(USA, England eller Frankrike) men vet inte hur det kommer gå med tanke på mina betyg. Jag gick ut med 15.6 i snitt och har inte läst Ma C vilket jag antar är obligatoriskt för en Bachelor i Business/Economics.

Kan man nå en god skola med hjälp av bra resultat på SAT eller kollar universiteten bara på betygen? Vet att man även måste skicka personligt brev men det kan väl inte väga tungt när man har låga betyg?

Snälla hjälp mig! Hur ska jag göra för att ta mig in på ett internationellt erkänt universitet?

Mvh

Universitetet kollar mycket på erfarenhet med ska du se och betyg är ingen fara. Känner folk som har haft lägre men ändå kommit in på riktigt bra utbildningar. I England är nog Ma C obligatoriskt men det är även där det är som lättast att komma in på Business/Economics om man kollar betygen, inte så värst noga.

http://www.bournemouth.ac.uk/
Fett mycket drag på en skola som ligger nära stranden och har 40000 elever på skolan varav 2000 är utländska studenter. Mycket fester om det är det du söker. Dock har jag ingen aning om betygen i detta fallet men läs lite på hemsidan där det står vad som krävs för olika kurser. Ma C vet jag att du måste ha.

http://www.port.ac.uk/
Inte läst så mycket om denna skola men vet att det är stor chans för dig att komma in på Business/Econics-kurserna med ditt betyg från gymnasiet, minimumsnitt är väl 12 eller något och jag snackar om riktigt bra kurser som du kommer att utnyttja i framtiden.

Lycka till!
Citera
2008-08-23, 17:19
Medlem
Kalaskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av battan--
Universitetet kollar mycket på erfarenhet med ska du se och betyg är ingen fara. Känner folk som har haft lägre men ändå kommit in på riktigt bra utbildningar. I England är nog Ma C obligatoriskt men det är även där det är som lättast att komma in på Business/Economics om man kollar betygen, inte så värst noga.

http://www.bournemouth.ac.uk/
Fett mycket drag på en skola som ligger nära stranden och har 40000 elever på skolan varav 2000 är utländska studenter. Mycket fester om det är det du söker. Dock har jag ingen aning om betygen i detta fallet men läs lite på hemsidan där det står vad som krävs för olika kurser. Ma C vet jag att du måste ha.

http://www.port.ac.uk/
Inte läst så mycket om denna skola men vet att det är stor chans för dig att komma in på Business/Econics-kurserna med ditt betyg från gymnasiet, minimumsnitt är väl 12 eller något och jag snackar om riktigt bra kurser som du kommer att utnyttja i framtiden.

Lycka till!

Tack så mycket för denna information, Battan.

Jag kan väl inte direkt säga att jag är ute efter en skola med mycket party. Letar efter en bra skola som för med sig mycket bra framtidsutsikter. Port lät intressantare dock. Vet du ifall man har stora möjligheter att jobba på en i-bank efter en graduation där?

Någon som vet ifall jag kan ta mig in på en riktigt bra skola såsom Berkeley i CA t. ex? Måste man då skriva ett riktigt bra SAT eller är det kört ändå?

Tack på förhand
Citera
2008-08-23, 17:51
Medlem
TheGames avatar
www.hotelschool.nl

Enkelt att komma in. De förutsätter bara att du i princip klarat gymnasiet. Intervju avgör om du får komma in eller inte.

Rankad top 5 i världen.

Källa:

http://www.lesroches.edu/les_roches_...f?contentid=70

Fast hotellbranschen kanske inte är något för dig, men vad vet jag. Men det ger iallafall väldigt goda möjligheter till att göra karriär internationellt.

Skolorna i top 4 är säkerligen för dyra för dig, om du nu inte är ett rikemansbarn.
Senast redigerad av TheGame 2008-08-23 kl. 17:54.
Citera
2008-08-23, 18:11
Medlem
Kalaskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGame
www.hotelschool.nl

Enkelt att komma in. De förutsätter bara att du i princip klarat gymnasiet. Intervju avgör om du får komma in eller inte.

Rankad top 5 i världen.

Källa:

http://www.lesroches.edu/les_roches_...f?contentid=70

Fast hotellbranschen kanske inte är något för dig, men vad vet jag. Men det ger iallafall väldigt goda möjligheter till att göra karriär internationellt.

Skolorna i top 4 är säkerligen för dyra för dig, om du nu inte är ett rikemansbarn.

Tack så mycket. Ett jobb inom hotellbranschen känner jag dock inte är mitt kall men tack ändå.

Var får man tag på mer sådana rankingsidor? Helst då inom finans.

Tack!
Citera
2008-08-23, 19:04
Medlem
Kalaskorvs avatar
Bristol verkar ha en bra ekonomisektion. Var inne på deras hemsida och kollade på entry requirements och jag fattar ingenting. Skulle vara väldigt tacksam om någon skulle hjälpa mig översätta nedanstående.

Entry details
A Levels: AAA-ABB including Mathematics

SQA: AH: AAA-ABB including Mathematics

IB: 33-37 points overall with 6, 6, 6 at Higher level, including Higher level Mathematics grade 6 or Standard level Mathematics grade 7

EB: Average 77-85%, including 85% in Mathematics

Welsh Bacc: Pass Advanced Diploma with AA at A-Level including Mathematics

BTEC: DDD in Engineering including relevant units in Mathematics

Access: Only accepted with Mathematics A-level

IELTS: 7.0

Subjects required at A Level or equivalent: Mathematics

Subjects required at AS Level or equivalent: French grade B or German grade B for NN34

Subjects required at GCSE or equivalent: Italian grade A or Spanish grade A for NN34

Selection: UCAS form

General Studies: Not accepted

Deferred Entry: Welcomed

Part-time study available: No

Hade vart jättesnällt om någon hjälpte mig med detta.
Mvh
Citera
2008-08-23, 20:00
Medlem
TheGames avatar
Tja, ganska krångligt det här med att söka med svenska betyg utomlands. Men Bristol kräver tydligen 33 - 37 på IB för att ens kunna ha någon chans, här kan du då jämföra med en omräkningstabell från VHS:

http://www.vhs.se/upload/antagning/U...abell%20IB.pdf

Du behöver även få ett score på 7.0 på IELTS, vilket är ett test av dina engelskakunskaper. Information om testet finns i länken nedan:

http://www.ielts.org/

Denna inofficiella rankinglista kan även ge någon hint om hur högt Bristol smäller:

http://extras.timesonline.co.uk/gug/...=20&y=15&sub=9

Är du intresserad av att plugga i UK rekommenderar jag dessa trådar på FB:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=627415
https://www.flashback.org/showthread.php?t=651144
Senast redigerad av TheGame 2008-08-23 kl. 20:03.
Citera
2008-08-23, 21:31
Medlem
jumpcuts avatar
Här i Belgien så finns Solvay Business School, vars masterprogram ges topp-placering av Financial Times, möjligtvis är även bachelornivån bra. Det enda kravet för att få komma in är att du har högskolebehörighet i Sverige, de sållar ut folket genom högre krav under utbildningens gång än innan intagningarna. Nackdelen är att man tydligen inte får särskilt bra kontakt med lärarna förrän andra året, när de ser att man inte är en av alla de som åker ut.

Visserligen måste du kunna franska, men du sa ju att du kunde tänka dig Frankrike, så jag antar att du talar språket...

UCL (Université Catholique de Louvain) är tydligen bättre, men jag har för mig att deras intagning kräver lite mer. Dock inte mer än högskolebehörighet när det gäller betygen.
Citera
2008-08-24, 00:02
Medlem
Kalaskorvs avatar
Stort tack ska du ha, TheGame. Så då är det mina betyg som förstör där då.

Satt och tänkte lite på vad som är bäst egentligen. Antingen pluggar jag upp mina betyg på komvux i ett år eller så försöker jag komma in på en sämre skola och kommer snabbare ut i arbetslivet. Vad är bäst i längden egentligen? Kan man läsa upp via något annat än komvux?

Att läsa universitetsutbildning på franska skulle jag verkligen inte klara av, har endast läst Franska 3. Anledningen till att jag skrev att jag vill läsa i Frankrike är för att jag tycker landet är charmigt och för att jag vill lära mig språket bättre.

Va inne på American University of Paris (http://www.aup.edu) ett tag tills jag fick reda på de totala kostnaderna. Har för mig att de va € 38.000 per år. Någon som har hört talas om denna skola?

Mvh
Citera
2008-08-24, 00:15
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskorv
Stort tack ska du ha, TheGame. Så då är det mina betyg som förstör där då.

Satt och tänkte lite på vad som är bäst egentligen. Antingen pluggar jag upp mina betyg på komvux i ett år eller så försöker jag komma in på en sämre skola och kommer snabbare ut i arbetslivet. Vad är bäst i längden egentligen? Kan man läsa upp via något annat än komvux?

Att läsa universitetsutbildning på franska skulle jag verkligen inte klara av, har endast läst Franska 3. Anledningen till att jag skrev att jag vill läsa i Frankrike är för att jag tycker landet är charmigt och för att jag vill lära mig språket bättre.

Va inne på American University of Paris (http://www.aup.edu) ett tag tills jag fick reda på de totala kostnaderna. Har för mig att de va € 38.000 per år. Någon som har hört talas om denna skola?

Mvh

Du kan läsa på folkhögskola i stället för komvux, eller så kan du läsa franska i två terminer för att sedan studera i Frankrike, på franska. Har visserligen ingen koll på intagning eller kostnad, men i Paris har du ju faktiskt HEC. Annars har du som sagt både Solvay och UCL i Belgien (båda på franska) som inte kommer titta mer än flyktigt på dina betyg, men som fortfarande är bra skolor.

Vad som är bäst i längden? Jag skulle rekommendera två års arbete parallellt med 50 % komvuxstudier på kvällstid för att få lite mer personlig mognad och livserfarenhet innan du påbörjar en universitetsutbildning. Förutsatt att du är 19 i dag så kommer du då vara 25 när du har din bachelor. Det är ingen ålder överhuvudtaget, och möjligheten finns ju att du kommer göra bättre ifrån dig och ta till dig studierna på ett annat sätt med lite erfarenhet av hur man gör "på riktigt" och inte bara i skolan.
Citera
2008-08-24, 13:13
Medlem
Kalaskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Du kan läsa på folkhögskola i stället för komvux, eller så kan du läsa franska i två terminer för att sedan studera i Frankrike, på franska. Har visserligen ingen koll på intagning eller kostnad, men i Paris har du ju faktiskt HEC. Annars har du som sagt både Solvay och UCL i Belgien (båda på franska) som inte kommer titta mer än flyktigt på dina betyg, men som fortfarande är bra skolor.

Vad som är bäst i längden? Jag skulle rekommendera två års arbete parallellt med 50 % komvuxstudier på kvällstid för att få lite mer personlig mognad och livserfarenhet innan du påbörjar en universitetsutbildning. Förutsatt att du är 19 i dag så kommer du då vara 25 när du har din bachelor. Det är ingen ålder överhuvudtaget, och möjligheten finns ju att du kommer göra bättre ifrån dig och ta till dig studierna på ett annat sätt med lite erfarenhet av hur man gör "på riktigt" och inte bara i skolan.

Tack så mycket jumpcut. Att läsa franska i två terminer kanske skulle vara något. Kan jag ansluta mig till en franskakurs på universitetet idag? Behörigheten är väl bara att man ska ha läst franska 3?

Jag vet inte om jag orkar så länge som två år innan jag börjar min utbildning, vill komma ut snabbt i arbetslivet sen. Därefter jobba två år och förhoppningsvis kunna ta en master på en bättre skola om jag har gjort bättre ifrån mig på universitetet.
Citera
2008-08-24, 13:36
Medlem
orkarNs avatar
Ingen som känner att matten kunde bli ett problem? Du nämner IB-skiten precis som alla andra, men hur hade du tänkt att du skulle klara av det när du inte, säg, vet vad en differentialekvation är? Det kanske bara är jag, men jag får intrycket av att du ställer upp två helt oförenliga saker - dåliga betyg och kvalifikationer, och säger att du vill in på en "erkänd" skola.
Du får gärna berätta vad du tror gör dig kvalificerad till att läsa på en sådan skola, så kanske vi kan hjälpa dig mer; vad har du gjort för extragrejer under skoltiden, har du någon bra anledning till att ha (relativt) kassa betyg? Det kommer du ändå få göra i ansökan. Bristols L100 sökte jag själv in till med 37 IB-poäng/20.0 svenska och matte D, men det ville de inte veta av, främst pga att mattekunskaperna var för dåliga.
Å andra sidan är systemet skevt, man kan uppenbarligen ha tur och bara få admissions officers som inte har någon koll på det svenska skolsystemet, eller nåt.

Innan du hinner säga något kommer nån sorts preliminärt tips från A&S-coachen: plugga upp ma C+D på komvux, styr upp betygen genom prövningar i ämnen du kan ha lätt för, genom kurser i ämnen du kan ha svårt för. Låt det ta 1-2 år och gör samtidigt SATs/GMAT (samt TOEFL/IELTS) om du vill till USA, samt jobba och spara pengar om du inte har. Jag vet inte hur det är i Frankrike men i UK kommer det kosta >£3145 och i USA är det betydligt dyrare än så. Also, se relevanta trådar för mer info (IB-tråden, bland andra, har en del folk med exakt samma frågor om jag inte minns fel).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in