2008-08-23, 01:53
Medlem
Tja, finns det nåt godare än nybakat bröd? tror inte det va ^__^

Jag undrar ifall det finns någon deg man kan baka och sen bara frysa in i bitar som man kan tina över natten och sedan stoppa in i ugnen på morgonen, man orkar ju inte ställa sig och baka bröd på morgonen så tänkte om det finns någon sådan deg, det skulle ju underlätta att bara stoppa in degen i ugnen på morgonen

Det får gärna vara något nyttigare sorts bröd men inget måste

Det måste vara gott också såklart ^__^

Posta gärne recept om ni har det
Citera
2008-08-23, 02:00
Medlem
ant's avatar
Det funkar inte att frysa ner då du har jäst.
Man kanske bara kan lämna det framme i ett lite svalt rum, då kommer det jäsa lite segare och vara klart på morgonen?

Annars finns det wienerbröd som ser ut som bullar, bara att värma i 10 minuter i ugnen så blir det nästan som nybakat
Citera
2008-08-23, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ant'
Man kanske bara kan lämna det framme i ett lite svalt rum, då kommer det jäsa lite segare och vara klart på morgonen?

Annars finns det wienerbröd som ser ut som bullar, bara att värma i 10 minuter i ugnen så blir det nästan som nybakat

Ok, men finns det deg man kan ha väldigt länge i kylen, iaf minst en vecka så man inte måste baka ny deg varje dag??

Weinerbröd känns mer som fikabröd och inte frukostbröd. Det är frukostbröd jag är ute efter

eller det funkar också med halvgäddat bröd, som man kan ha i frysen så det smakar som nybakat
Citera
2008-08-23, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaxumi
Tja, finns det nåt godare än nybakat bröd? tror inte det va ^__^

Jag undrar ifall det finns någon deg man kan baka och sen bara frysa in i bitar som man kan tina över natten och sedan stoppa in i ugnen på morgonen, man orkar ju inte ställa sig och baka bröd på morgonen så tänkte om det finns någon sådan deg, det skulle ju underlätta att bara stoppa in degen i ugnen på morgonen

Det får gärna vara något nyttigare sorts bröd men inget måste

Det måste vara gott också såklart ^__^

Posta gärne recept om ni har det
Du kan ta i princip vilket recept som helst. Har själv provat med flera olika. Jag gör degen och låter den jäsa. Delar sedan i lagom "frallstorlek" och styckfryser dessa bitar. På kvällen innan tar jag fram önskat antal och låter tina i kylen över natten . På morgonen gräddar jag dem i ugnen. Om de bara är ett pat st frallor jag ska grädda, plattar jag ut dem till ett stekpannebröd istället. Gräddar i en osmord stekpanna ca 4 min/sida.Mmmm, det är jättelyxigt med nybakat bröd till frukost.
Citera
2008-08-23, 03:33
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag vet inte riktigt hur deg funkar i frysen, men det finns ju bröd man köper fryst som ska gräddas in det äts så jag antar att det går på nåt sätt.

Annars kan jag rekommendera en bakmaskin. Lätt att bara kasta i lite ingredienser på kvällen och ställa in timern för att sen vakna upp till lukten av nybakt bröd.
Citera
2008-08-23, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag vet inte riktigt hur deg funkar i frysen, men det finns ju bröd man köper fryst som ska gräddas in det äts så jag antar att det går på nåt sätt.

Annars kan jag rekommendera en bakmaskin. Lätt att bara kasta i lite ingredienser på kvällen och ställa in timern för att sen vakna upp till lukten av nybakt bröd.

Ok, finns det nå bakmanskiner som är hyffsat billiga, inte mer än 1000 kr, dom får dock inte suga ^^
Citera
2008-08-23, 03:39
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaxumi
Ok, finns det nå bakmanskiner som är hyffsat billiga, inte mer än 1000 kr, dom får dock inte suga ^^

Har aldrig ägt någon själv utan bara bott med andra som har haft bakmaskin.
De verkar kosta 500-1000kr, vet inte om det är nån skillnad mellan de billigare och de dyrare.
Citera
2008-08-23, 10:19
Medlem
Stoppables avatar
Maskiner till matlagning är inget jag brukar föredra, inte ens i restaurang kök.
Handarbete är alltid bäst
Citera
2008-08-23, 10:38
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ant'
Skitsnack, fungerar hur bra som hellst att frysa jäst deg. Bara att frysa in i portions bitar (den form du vill ha) och sedan ta ut dem och låta de bli rumstemperatur och jäsa lite innan du sätter in de i ugnen.
prova http://www.matklubben.se/recept/kejsarbullar_19522.html

På steg 4 kan du annars låta de jäsa 15 minuter och sedan frysa in dem. ta ut och låt tina när du vill äta en. Låt den tina på plåt och jäsa lite till före du kör in den i ugnen. Klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in