Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-23, 01:48
Medlem
noremlacs avatar
Tjo, haft lite funderingar på att bygga en filserver/multidator. Jag är ute efter mycket utrymme & bra prestanda för t.e.x spel. Tänkte att det kanske räcker att köpa ett Bigtower, peta i ett gäng hdd's på såväl befintliga 3,5 platser, samt modda in på 5,25 tums platser, nåväl, man behöver ju bara EN cd/dvd/bluray-brännare, inte sant? Minst en 10TB hade jag tänkt mig. Men då tänkte jag.. moderkortet stödjer ju bara ett visst antal kontrollerkort/IDE/SATA enheter. Detsamma gäller väl nätagget, vilket man ju iofs kan "seriekoppla" 2 st tillsammans..... Jag undrar iaf, skall jag ha ett chassi enbart med hdd's, kopplat ihop med en "vanlig" burk (och isåfall, hur löser jag det smidigast?), eller vilken är den enklaste lösningen? Utrymmet känns inte som nåt stort problem, jag är mer fundersam över anslutningar & strömförsörjningen.
Citera
2008-08-23, 07:57
Medlem
Skall du ha herla 10TB så blir det ju ett gäng diskar så det bästa hade säkerligen vart en extern låda du kan gömma, hade inte velat sitta brevid en dator med så många diskar då det ju kan låta en del. Har låst in min i garaget jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in