• 1
  • 2
2008-08-22, 22:26
Medlem
Herr Reporters avatar
Jag har funderat över det här ett bra tag nu...
Jag börjar tro att det är nåt kroppsligt fel på mig då jag inte verkar svara på nån form av sömnmedicin. Kan det vara så att man är immun mot vissa saker eller att det är nåt fel på metabolismen och hur man bryter ner läkemel? Typ att det saknas nån enzym eller nåt?
Jag har prövat 10 olika sömnpreparat/lugnande det senaste halvåret. Utan större framgång...

Atarax - funkar inte, fast det gör det väl inte på nån iofs...
Lergigan - funkar inte
Propavan - fungerade ett tag men byggde upp tollerans
Theralen - funkar inte
Remeron - fungerade under några veckor
Sobril - funkar inte
Stesolid - funkar inte
Imovane - funkar inte
Stilnoct - funkar inte
Nitrazepam - funkar inte

Flera av dessa åts samtidigt och i höga doser för att få bättre effekt, men det hände ändå ingenting. Speciellt förvånad är jag över att inte de starkare (benzo och benzoderivat) pillrerna har fungerat MEN att propavan som ändå är "svagt" fungerat bäst av alla...

När jag var inlagd så fick jag otroooliga mängder och kombinationer av starka benzo för att söva mig. Personalen var själva väldigt förvånade över att jag fortfarande låg sömnlös trots det....

Någon som känner igen sig eller har nån tanke kring det hela?
Citera
2008-08-22, 22:35
Medlem
Tjohildas avatar
Hm, du har ingen diagnos? Jag läste om en kille som var manodepressiv, och han reagerade "omvänt" på medicin, dvs han blev pigg av sömntabletter och sömnig av kaffe. Sånt förekommer, vi är alla olika.
Citera
2008-08-22, 22:45
Medlem
Herr Reporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Hm, du har ingen diagnos? Jag läste om en kille som var manodepressiv, och han reagerade "omvänt" på medicin, dvs han blev pigg av sömntabletter och sömnig av kaffe. Sånt förekommer, vi är alla olika.

Ja det glömde jag nämna. Är manodepressiv. Fast jag är inte tvärtom som han iaf. Inget verkar sänka mig tyvärr. Är jävligt less på att sova 3-4 timmar var annan/tredje natt.
Citera
2008-08-22, 22:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Har inte testat lika många preparat.

Men har testat några mot mina insomningsbesvär

Atarax - ingen effekt alls
Propavan - ger ingen annan effekt än seghet dagen efter.
Imovane - ingen effekt alls
Stilnoct - ingen effekt alls utom en paradoxal effekt efter att ha varit vaken ca 30h och druckit lite alkohol. Upllevde att jag blev piggare och verkade defenitivt inte bli smartare (antagligen pga kombinationen med alkohol).

Har testat sobril en gång för att sova när jag fick en av en kompis, det verkade fungera bra. Men svårt att säga konkret efter att bara ha testat en gång.
Citera
2008-08-22, 23:13
Medlem
HorizontalEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Reporter
Ja det glömde jag nämna. Är manodepressiv. Fast jag är inte tvärtom som han iaf. Inget verkar sänka mig tyvärr. Är jävligt less på att sova 3-4 timmar var annan/tredje natt.

Varför är du trött på att sova så lite?
Får du problem att du inte orkar göra saker eller känner du dig allmänt trött i kroppen?

Jag bara undrar för jag sover själv sällan mer än 2-3 h, och jag sover heller inte varje natt, det som är positivt med det hela är att man hinner med ganska mycket. Eftersom man inte sover bort natten så att säga, själv tycker jag inte att det är så jättejobbigt.

Har testat en del sömntabletter men inte funkar det inte, fast å andra sidan så tar ju inte vanliga smärtstillande heller på mig. Utan man måste upp i starkt vanebildande medicin.

Ja jag hoppas att du får någon lösning på det hela, men med all sannolikhet så är det din manodepressivitet som ställer till det för dig med tabletterna.
Citera
2008-08-22, 23:33
Medlem
Herr Reporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HorizontalE
Varför är du trött på att sova så lite?
Får du problem att du inte orkar göra saker eller känner du dig allmänt trött i kroppen?

Jag bara undrar för jag sover själv sällan mer än 2-3 h, och jag sover heller inte varje natt, det som är positivt med det hela är att man hinner med ganska mycket. Eftersom man inte sover bort natten så att säga, själv tycker jag inte att det är så jättejobbigt.

Har testat en del sömntabletter men inte funkar det inte, fast å andra sidan så tar ju inte vanliga smärtstillande heller på mig. Utan man måste upp i starkt vanebildande medicin.

Ja jag hoppas att du får någon lösning på det hela, men med all sannolikhet så är det din manodepressivitet som ställer till det för dig med tabletterna.

Jag vill verkligen sova. Min kropp mår absolut inte bra av att sova så här lite. Inte heller är det bra för min mentala hälsa då brist på sömn bara ökar risken för att jag går in i ett maniskt skov igen.
Själv tycker jag det är ytterst tråkigt att vara vaken. Kan inte sysselsätta mig med nåt varken läsa, titta på film osv. Beror säkert på min depression, vill gärna sova bort livet som det är nu.

Det jag är mest förvånad över är att benzo inte funkar men att propavan gjorde det. Aldrig hört nån som är immun mot benzo....
Citera
2008-08-22, 23:37
Medlem
kaffa kan funka att sova p

Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
om man dricker kaffe och lägger sej på en gång efteråt kan det vara sövsnde. fick rådet en gång när jag ringde sjukrådgivningen en natt jag inte kunde sova.
Citera
2008-08-23, 10:32
Medlem
denvitemannens avatar
TS lägger du dig i sängenoch försöker sova när du har tagit din medicin eller sitter du framför datrn och väntar på att bli trött?

det underlättar ju en hel del om man ligger i en skön säng och blundar.
Citera
2008-08-23, 13:54
Medlem
Herr Reporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denvitemannen
TS lägger du dig i sängenoch försöker sova när du har tagit din medicin eller sitter du framför datrn och väntar på att bli trött?

det underlättar ju en hel del om man ligger i en skön säng och blundar.

Självklart ligger jag i sängen! Jag har testat att följa alla råd man fått så som att ha det svalt och mörkt i rummet, inte äta innan läggdags, göra sig fysiskt trött osv.

Nitrazapam som jag fick senast och verkligen trodde skulle bli räddaren i nöden visade sig att ge mig ångestattacker. Vilket låter helt uppåt väggarna då det ju är benzo och ska mildra ångest.

Vad är det för fel med mig och vafan ska jag göra för att få sova!?
Citera
2008-08-23, 14:25
Medlem
Tjohildas avatar
Nu är jag kanske ute på djupt vatten, men om du har omvända reaktioner på mediciner kanske du borde prova Ritalin, den där svaga amfetaminmedicinen man ger till ADHD-patienter. Trots att amfetamin ju är uppiggande har det en dämpande inverkan på dessa patienter, kanske det skulle funka för dig? Men prata med en läkare om det först.
Citera
2008-08-23, 14:47
Medlem
Det är allmänt kännt att det finns en stor variation bland människor när det gäller genen som kodar för enzymet CYP2D6 som bryter ner de många läkemedel. Ca 8% av den svenska befolkningen, om jag inte minns fel, är så kallade "poor metabolizers" och saknar eller har mycket liten mängd av detta enzym samtidigt som det finns andra med multipel genuppsättning, "ultrarapid metabolizers", för enzymet. rekordet har jag för mig var 13 st.

Beroende på om det är läkemedlet i sig eller någon av dess metaboliter som är den verksamma (eller mest verksamma) substansen har denna genetiska variation olika betydelse.

Tex upplevs kodein väldigt olika av UM's och PM's då kodein omvandlas till morfin av detta enzym. Desto mer enzym desto större mängd morfin.

Administrering av flera läkemedel samtidigt kan också göra att CYP2D6-enzymet blir inhiberat. Övrig mängd läkemedel blir då inte metaboliserat.

Man har även kommit fram till att PM's jämfört med "extensive metabolizers" (normala) har en avikande personlighet i form av att vara mer effektiva och alerta men mer ångest-benägna och sämre socialt fungerande och gör oftare extremare val. Detta tros bero på att CYP2D6 återfinns i hjärnan och där tros påverka bildandet av dopamin från tyramine.
Citera
2008-08-23, 18:42
Medlem
Herr Reporters avatar
overwhelming: Det där var intressant! Kodein har jag också, och kan inte påstå att jag känner speciellt stor smärtlättnad utav det. Så det kanske ligger nåt i det. Ovanligt tålig för tandläkarbedövning är jag med, vilket förvånat min tandläkare.
Och det där med att äta många läkemedel stämmer väl delvis. Äter just nu Lamictal, Citalopram, Folacin, B12 och Omeprazol dagligen. Sedan de substanser jag nämnde innan för sömn och ångest, utan effekt dårå.

Om jag skulle ha fel på en gen så skulle jag väl iofs inte bli jätteförvånad då jag redan har en defekt kromosom 11 vilket ger sjukdomen talassemi.

Usch vad sjuklig jag verkar när jag läser igenom min text...

Tack för alla svar btw!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in