2008-08-22, 19:13
Medlem
hej.
idag var jag och en polare på konsum för att köpa lite chips. när vi kommer fram till kassan inser vi att det är sjukt lång kö, ångrar oss och går och lägger tillbaka chipsen på sin plats. när vi sedan ska gå stannar killen i kassan oss och säger jävligt otrevligt åt oss att man inte får gå in i affären med ryggsäck. (fast flera i kön har det och det verkar han inte ha några problem med.) samt att vi måste vänta bredvid kassan tills han är klar med kunden han håller på med för att han ska kolla igenom ryggsäcken sen. han kollar igenom ryggsäcken medan alla i kön står och glor som fan. eftersom vi inte har snott nånting får vi snart gå men först säger han åt oss att han inte vill se oss där igen med väskor.

det kändes jävligt kränkande
och nu undrar jag:
får ett vanligt butiksbiträde på en mataffär kolla igenom ens väska fast han/hon inte har nån anledning till brottsmisstanke?
och
får en affär förbjuda vissa människor(ungdomar) att ta med sig sina saker in i butiken?

tack på förhand! //knapsu
Citera
2008-08-22, 19:25
Medlem
Tjena, jag jobbar själv i butik (klädaffär), och vad jag har fått lära mig, så får vi absolut inte gå igenom en persons tillhörigheter.. det är just det som är så knepigt, jag kan ofta se lätt som fan om nån har stoppat på sig något, men jag måste vänta tills den personen lämnat butiken, innan det är snatteri/stöld. Tror inte vi får gå igenom nåns ryggsäck innan ett larm pipit..

Däremot tror jag affärer får sätta upp egna regler på vissa sätt. Jag vet en Konsumbutik i närheten, som ligger nära en högstadieskola, och dom har haft sjukt mycket snatterier, så nu får ungdomar bara gå in 2 och 2 vid många tillfällen. Det kan jag ändå tänka mig är inom lagens ramar.. däremot tror jag inte att man kan rättfärdiga att helt stänga ute en hel grupp människor, som ungdomar, zigenare, män/kvinnor, vad man nu vill..

skit i honom, säger jag.. även om han inte brutit mot nån lag så är han ett pucko
Citera
2008-08-22, 19:25
Medlem
Trasigt Porslins avatar
Dem får INTE kolla igenom era väskor. De kan ge en tillsägelse/porta er från butiken alternativt ringa polis om det finns misstanke om snatteri/stöld. Men som sagt, en vanlig konsumknegare får inte ens ta på er.
Citera
2008-08-22, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korpralen
Tjena, jag jobbar själv i butik (klädaffär), och vad jag har fått lära mig, så får vi absolut inte gå igenom en persons tillhörigheter.. det är just det som är så knepigt, jag kan ofta se lätt som fan om nån har stoppat på sig något, men jag måste vänta tills den personen lämnat butiken, innan det är snatteri/stöld. Tror inte vi får gå igenom nåns ryggsäck innan ett larm pipit..

Däremot tror jag affärer får sätta upp egna regler på vissa sätt. Jag vet en Konsumbutik i närheten, som ligger nära en högstadieskola, och dom har haft sjukt mycket snatterier, så nu får ungdomar bara gå in 2 och 2 vid många tillfällen. Det kan jag ändå tänka mig är inom lagens ramar.. däremot tror jag inte att man kan rättfärdiga att helt stänga ute en hel grupp människor, som ungdomar, zigenare, män/kvinnor, vad man nu vill..

skit i honom, säger jag.. även om han inte brutit mot nån lag så är han ett pucko

okej men då vet jag.
tänkte kolla upp hur det egentligen är med det där eftersom jag handlar där ganska ofta och inte har lust att lämna min väska utanför affären. (vilket han sa vi va tvungna att göra nästa gång) tack så mycket
Citera
2008-08-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trasigt Porslin
Dem får INTE kolla igenom era väskor. De kan ge en tillsägelse/porta er från butiken alternativt ringa polis om det finns misstanke om snatteri/stöld. Men som sagt, en vanlig konsumknegare får inte ens ta på er.

nej jag tänkte det också! liksom vafan man ska väl få va klädd hur som helst och ändå gå till affären utan att bli anklagad för att ha snott nåt.
Citera
2008-08-22, 19:33
Medlem
PacmanSwes avatar
I min förra skola gick folk praktiskt taget in och hämtade en snusdosa i en närliggande ica affär vilket slutade med att man inte fick gå in i grupper över 3 pers. Detta hölls inte så hårt.
Citera
2008-08-22, 19:35
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knapsu
får ett vanligt butiksbiträde på en mataffär kolla igenom ens väska fast han/hon inte har nån anledning till brottsmisstanke?
och
får en affär förbjuda vissa människor(ungdomar) att ta med sig sina saker in i butiken?
Om du går med på att visa upp din ryggsäck, ja. Annars, nej. En affär får förbjuda vad som helst och vem som helst så länge det inte är straffbart (t.ex. om det är diskriminering).
Citera
2008-08-22, 19:41
Medlem
Rooters avatar
Citat:
hej.
idag var jag och en polare på konsum för att köpa lite chips. när vi kommer fram till kassan inser vi att det är sjukt lång kö, ångrar oss och går och lägger tillbaka chipsen på sin plats. när vi sedan ska gå stannar killen i kassan oss och säger jävligt otrevligt åt oss att man inte får gå in i affären med ryggsäck. (fast flera i kön har det och det verkar han inte ha några problem med.) samt att vi måste vänta bredvid kassan tills han är klar med kunden han håller på med för att han ska kolla igenom ryggsäcken sen. han kollar igenom ryggsäcken medan alla i kön står och glor som fan. eftersom vi inte har snott nånting får vi snart gå men först säger han åt oss att han inte vill se oss där igen med väskor.

och nu undrar jag:
och

Förstår att ni inte gjorde det men det hade ju varit roligt om gått förbi kassan och stått kvar och påpekat detta för honom varje gång en kund kommit till kassan bärandes ryggsäck.

Jag förstår samtidigt butiksägarna med då jag bor vid en butik som är väldigt utsatt för idioter/pundare/småglin som snattar och lever rövare.
Citera
2008-08-22, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av term
Om du går med på att visa upp din ryggsäck, ja. Annars, nej. En affär får förbjuda vad som helst och vem som helst så länge det inte är straffbart (t.ex. om det är diskriminering).

okej, men är det inte diskriminering om det bara är vissa människor som inte får gå in i affären med väska?
Citera
2008-08-22, 19:45
Medlem
Tråknicks avatar
Man får inte gå igenom någon annans väskor etc, däremot kan man göra det efter man har frågat alternativt kan man ju alltid pröva och se vad personen gör, om man inte gör något motstånd (verbalt eller fysiskt) så kanske det är ok också, vet inte. Men det är ju jävligt svinigt.

För att förstå sig på butiksägaren/ansvarige så får man inse att det händer en väldig massa skit där folk bara går in och hämtar saker och att detta nog görs mer för att avskräcka andra kunder, på er bekostnad naturligtvis.

När jag var liten stod jag och lekte med ett sugrör (som jag tagit med mig in) i en leksaksaffär, när jag slutat fibbla med det stoppade jag tillbaka det i fickan och fortsatte titta på prylar, när jag skulle gå så stoppade en stor vakt mig och började rota i mina fickor, hittade sugröret och sa "jaha det var bara sugröret", han hade tydligen haft en jävla koll på mig utan att jag märkt det. Sen ringde min farmor (lol) dit och skällde ut dom i en timme. Visst känns det surt att bli misstänkt som snattare, den enda trösten är att slika aktioner gör att priserna kan hållas någotsånär nere (nåja).

Det är ju verkligen ingen som bryr sig om "inga väskor i affären"-skylten.
Citera
2008-08-22, 20:11
Medlem
Danneskjölds avatar
Citat:
hej.

och nu undrar jag:
och

Har ni vittnen/bevis på vad som hände? Förfarandet från konsums sida är olagligt och brottsligt. Kontakta konsum och begär skadestånd för kränkningen. Berätta att du överväger att polisanmäla..
Citera
2008-08-22, 20:15
Medlem
terms avatar
Citat:
okej, men är det inte diskriminering om det bara är vissa människor som inte får gå in i affären med väska?
Jo, men inte straffbar diskriminering. Straffbar diskriminering är t.ex. pga kön, etnicitet och sexualitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in