2008-08-22, 16:14
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser."
- 19:e artikeln om de mänskliga rättigheterna

Så inleds regelsektionen på Flashback forum. Man får direkt bra vibbar. Men sen följer dock en mängd olika förordningar om vad man INTE får göra. Samtidigt är ju Flashback faktiskt ett väldigt fritt och demokratiskt forum. Du har rätt att diskutera vad du vill, du har rätt att debattera och kritisera forumets ledning och utformning. Du kan säkert veta att beslut om varningar och bannlysningar tas gemensamt av mods med omröstningar i outlaw. Din rätt till anonymitet är total. Du har helt enkelt rätt till en jävla massa saker.

Nu kommer iofs en del folk och säger, "Nej, du har inte rätt till något, detta är admins varddagsrum och vi är här på hans nåder osv". Men på samma sätt som han kan ge oss regler (och reglerna finns ju i grunden där för att skapa ett trivsamt forum och en bra debattmiljö) så kan han ju också ge oss rättigheter. Vore det kanske inte dags för en konstitution på flashback. Ett dokument som sammanfattar alla de rättigheter som sakta har vuxit fram under åren.

//Bloodhound
Citera
2008-08-22, 16:22
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Samtidigt är ju Flashback faktiskt ett väldigt fritt och demokratiskt forum.
Nej. Flashback är en diktatur där admin bestämmer. Att det finns yttrandefrihet här innebär inte att det är en demokrati. Folk måste sluta kalla allt de gillar för "demokrati". Vanliga medlemmar bestämmer inte på Flashback, därför är Flashback inte en demokrati.
Citera
2008-08-22, 16:24
Medlem
Katarsiss avatar
Jag tycker det låter stiligt. Flashbacks konstitution
Citera
2008-08-22, 16:30
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Nej. Flashback är en diktatur där admin bestämmer. Att det finns yttrandefrihet här innebär inte att det är en demokrati. Folk måste sluta kalla allt de gillar för "demokrati". Vanliga medlemmar bestämmer inte på Flashback, därför är Flashback inte en demokrati.

Okej, demokrati var att ta i. Men det påverkar inte resonemanget i övrigt.
Citera
2008-08-22, 17:30
Medlem
ubersantas avatar
Skillnaden mellan ett internetforum och det verkliga livet är att du när som helst kan skita i ett forum om du inte gillar läget. Inte lika lätt att lämna ett land om man inte gillar läget.

Min personliga åsikt är att allt funkar fint nu och att det inte behövs nån "konstitution" med rättigheter. Take it, or leave it.
Citera
2008-08-22, 17:51
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Skillnaden mellan ett internetforum och det verkliga livet är att du när som helst kan skita i ett forum om du inte gillar läget. Inte lika lätt att lämna ett land om man inte gillar läget.

Min personliga åsikt är att allt funkar fint nu och att det inte behövs nån "konstitution" med rättigheter. Take it, or leave it.

Givetvis är det take it or leave it, men frågan är vad meningen med forumet är. Forumet finns ju där för användarna, och det är nog till det goda både för användare samt forumledning om det blir tydligare vad som gäller.

Att tillägga är att vad jag eftersträvar är inte några egentliga förändringar i regelverk. Dock så finns det mängder med uttalanden och trådar av admin och mods uttalar sig om regler, och gör förändringar i "existerande" praxis. Min idé vore att sammanfatta allt sånt här i några "grundregler". Någon form av samlat dokument som samlar den idéologiska basen för flashback och gör det lättare för både användare och mods att tolka existerande regler samt situationer där det inte finns några regler.
Citera
2008-08-22, 18:26
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Givetvis är det take it or leave it, men frågan är vad meningen med forumet är. Forumet finns ju där för användarna, och det är nog till det goda både för användare samt forumledning om det blir tydligare vad som gäller.

Att tillägga är att vad jag eftersträvar är inte några egentliga förändringar i regelverk. Dock så finns det mängder med uttalanden och trådar av admin och mods uttalar sig om regler, och gör förändringar i "existerande" praxis. Min idé vore att sammanfatta allt sånt här i några "grundregler". Någon form av samlat dokument som samlar den idéologiska basen för flashback och gör det lättare för både användare och mods att tolka existerande regler samt situationer där det inte finns några regler.

Jag vet inte om förslaget, men först och främst måste du förklara varför något sådant skall finnas, och det har du ännu inte gjort. Vilka reella problem vill du lösa med införandet av en "konstitution"? Tycker du att användare och mods har svårigheter att tolka existerande regler, till exempel?
Citera
2008-08-22, 18:50
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Jag vet inte om förslaget, men först och främst måste du förklara varför något sådant skall finnas, och det har du ännu inte gjort. Vilka reella problem vill du lösa med införandet av en "konstitution"? Tycker du att användare och mods har svårigheter att tolka existerande regler, till exempel?

Första tråden var det som gav mig idén till en början. Någon mod som helt enkelt har privattolkat reglerna lite. Andra var helt enkelt ett slenterianmässigt förfarande som levde kvar utan att någon egentligen reagerade. Användarna i aktuellt forum var nöjda då men det gick helt klart emot flashbacks övergripande policy.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=726101
https://www.flashback.org/showthread.php?t=407154

Sen handlar det väl inte om att det skulle vara ett så jävla stort problem med regeltolkningar. Utan mer ett bevis för att flashback existerar pga. alla dessa medlemmar som lägger ner så mycket tid på det, och att admin i gengäld ger folk rättigheter.
Citera
2008-08-22, 18:52
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Vore det kanske inte dags för en konstitution på flashback. Ett dokument som sammanfattar alla de rättigheter som sakta har vuxit fram under åren.

//Bloodhound

Känns det inte jäkligt krystat och velouraktigt?
Citera
2008-08-22, 19:15
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Känns det inte jäkligt krystat och velouraktigt?

Finns det någon form av "samlat värderingsdokument" som inte är det?
Citera
2008-08-23, 05:43
Medlem
Empresss avatar
Ja det var nog lättare att skriva med de enkla skyldigheterna du har som medlem på FB..

Resten är ju rättigheter du har här...
Citera
2008-08-23, 22:11
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard

Expressen skriver ju att man blir glad av demokrati.
http://www.expressen.se/halsa/1.1273729/lyckostrategier

OnT: Jag tycker det känns som en onödigt omständlig idé.
Det bör inte vara så svårt att lista ut vad man får göra.
Det är ett diskussionsforum; skriv vad du vill, men håll dig till reglerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in