• 1
  • 2
2008-08-22, 14:52
Medlem
Jag har en massa nedladdade plattor i mp3-format. Kvaliteten varierar ju väldigt. Vissa av skivorna har jag också som CD. Hur får jag in dem i Macen så jag kan spela dem i iTunes och i min iPod? Vilket format gäller? Jag vill ha ett format som fungerar i andra spelare också ifall jag skulle vilja dela med mig av musiken. Att det tar mer plats än mp3 får jag väl ta, kvaliteten är viktigast.
Citera
2008-08-22, 15:19
Medlem
FLAC, men räkna inte med att kunna spela upp dom överallt.
WAV borde väl fungerar med det mesta, tar en jäkla plats dock, annars är det väl bara att köra 320kbit mp3 eller mer.
Citera
2008-08-22, 15:19
Medlem
Pallemans avatar
Apple lossless borde fungera finfint!

Edit: FLAC går väl inte spela upp i iTunes?
Citera
2008-08-22, 15:55
Medlem
Om jag kör 320 kbit, blir det någon märkbar försämring jämfört med flac eller apple lossless?

Vilket program använder jag? Är det bara att stoppa i en skiva och fixa i iTunes? Hur fungerar det med skrivskydd och sånt?
Citera
2008-08-22, 16:24
Medlem
Jag hittar inte något i iTunes där jag kan konvertera filerna. Om jag drar dem till skrivbordet blir de i formatet .aiff och väldigt stora.
Citera
2008-08-22, 16:36
Medlem
Jag har hittat lite info om hur man gör nu. Återkommer förmodligen med fler nybörjarfrågor snart. :-)
Citera
2008-08-22, 23:12
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violater
Jag hittar inte något i iTunes där jag kan konvertera filerna. Om jag drar dem till skrivbordet blir de i formatet .aiff och väldigt stora.

Du har inte funderat på först ställa in iTunes på hur du vill att iTunes skall importera dem och sedan dra in filerna i iTunes?
Citera
2008-08-24, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Du har inte funderat på först ställa in iTunes på hur du vill att iTunes skall importera dem och sedan dra in filerna i iTunes?

Jo, jag hittade att man kunde göra så. :-) Det var inte så avancerat med andra ord. :-)
Citera
2008-08-24, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Apple lossless borde fungera finfint!

Edit: FLAC går väl inte spela upp i iTunes?
Jo, men man måste installera skriptet Fluke.
http://code.google.com/p/flukeformac/downloads/list
Citera
2008-08-24, 23:56
Medlem
men en ipod kan fortfarande inte spela upp flac om du inte installerar något annat operativsystem på den, men apple lossless funkar ju.. hursomhelst är skillnaden mellan bra mp3rippar och lossless väldigt liten
Citera
2009-01-07, 18:38
Medlem
Lånar tråden lite, vad kan man använda för program när man rippar en cd till flac? Vill inte låsa den till itunes utan den ska upp för torrents och då vill jag ha den i flac och inte lossless..

Någon som kan något program? Som ni nog förstår gäller detta till Mac?
Citera
2009-01-07, 18:45
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lil_farny
Lånar tråden lite, vad kan man använda för program när man rippar en cd till flac? Vill inte låsa den till itunes utan den ska upp för torrents och då vill jag ha den i flac och inte lossless..

Någon som kan något program? Som ni nog förstår gäller detta till Mac?

Detta kan nog hjälpa, har inte läst igenom 100 % men verkar vara en guide för PC & Mac om att rippa cd till FLAC.

http://www.netlobo.com/rip-to-flac.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in