2008-08-22, 13:41
Medlem
Kommer inte in i Windows förutom i felsäkert läge. Har räddat de viktigaste filerna men vill se om det går att lösa utan formatering.

Felet uppstår efter den där laddningsrutan med windowsloggan och plupparna som åker på den där mätaren. Efter det blir det bara svart.

Har inget virusprogram (har haft problem att hitta något som är gratis samt varit slapp) vilket kan vara orsaken.

Vad ger ni mig för råd? Har inga jätteviktiga saker som inte är backupade men det vore såklart skönt att slippa formatering, med tanke på musik och så som jag har sparad.
Citera
2008-08-22, 15:00
Medlem
Har du provat att använda Systemåterställning på datorn? Ifall det är en desktop version av Windows?

Om Avast fungerar på din Windows version är det ett utmärkt gratisalternativ. Även AVG är gratis för hemanvändare.
Citera
2008-08-22, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burritomannen
Kommer inte in i Windows förutom i felsäkert läge. Har räddat de viktigaste filerna men vill se om det går att lösa utan formatering.

Felet uppstår efter den där laddningsrutan med windowsloggan och plupparna som åker på den där mätaren. Efter det blir det bara svart.

Har inget virusprogram (har haft problem att hitta något som är gratis samt varit slapp) vilket kan vara orsaken.

Vad ger ni mig för råd? Har inga jätteviktiga saker som inte är backupade men det vore såklart skönt att slippa formatering, med tanke på musik och så som jag har sparad.

släcker skärmen eller stänger den av? För det låter exakt som ett fel jag hade, de visade sig att det var för mycket ström på ett vägguttag. Jag kunde också bara köra i felsäkert läge, då den drar mindre ström.

Har du pluggat in någonting mer nyligen?

Om skärmen släcker sig men Windows är igång, stäng av datorn och dra ur ALLA kablar och ha in dom igen. Om detta inte funkar, försök att ha ur några strömslukande saker och försök igen.
Citera
2008-08-22, 16:04
Medlem
Det blir bara svart. Det verkar inte hända något emd själva bildskärmen, utan jag kommer bara till en svart ruta. Den tänker lite, sen händer inget mer. Laddar ner avg-antivirus så får se hur det går.
Citera
2008-08-22, 16:07
Medlem
När man kommer till det stället där man väljer felsäkert läge, så har jag provat att försöka starta med senast fungerande inställningar. Är det systemåterställning? I så fall fungerade det inte.
Citera
2008-08-22, 16:33
Medlem
NiKz0rs avatar
är det en relativt ny dator så brukar det finnas vid uppstart då du spammar någon av F# tangenterna... då du kommer in i ett slags återställnings-läge..

där brukar du få olika alternativ att gå väga.. ett brukar vara att återställa windows till dess nyinstalerade skick...

helpdesk på fabrikantens hemsida brukar man få reda på vilken knapp du ska trycka "spamma" på under uppstart.

Värt ett försök!
Citera
2008-08-22, 16:41
Medlem
Hehe, gick inte att starta virusprogrammet. Startade då om datorn och kom då in i vanliga windows (hade provat flera gånger innan) Virusprogrammet fungerar fortfarande inte, och inte heller firefox. Det är skumt, men det känns som det går framåt nu.

Tack för all hjälp!
Citera
2008-08-22, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiKz0r
är det en relativt ny dator så brukar det finnas vid uppstart då du spammar någon av F# tangenterna... då du kommer in i ett slags återställnings-läge..

Det är en funktion i Windows och har funnits sedan i alla fall sedan Windows 95. Vilken tangent det är har dock varierat lite, men i Windows XP och senare är det F8. Den behöver heller inte "spammas" utan det räcker med att du trycker ner den en gång precis innan Windows-loggan kommer upp.

Där kan man sedan välja hur datorn ska startas.
Citera
2008-08-22, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burritomannen
När man kommer till det stället där man väljer felsäkert läge, så har jag provat att försöka starta med senast fungerande inställningar. Är det systemåterställning? I så fall fungerade det inte.

Systemåterställning är ett program som ligger under Tillbehör -> Systemverktyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in