Jag använder en "Seagate 80GB SATA II Barracuda 7200.10 (8MB Cache / Sata II)" i en hårddiskkasett som jag flyttar mellan två helt olika datorer.
Ena datorn, där jag installerat CentOS, är skräpdator med en AMD 64bit Athlon och en del annan skit.
Andra datorn är en Intel Core2Duo E8400 3GHz med Asus P5E (Jmicron har gjort SATA chipset).
När jag startar Intel-datorn med Seagate HDDn så laddas bootloadern och ca 30 sec med laddning av andra saker som verkar gå ok, sedan får jag detta meddelande (sedan startas det om automatiskt):
Citat:
mount could not find filesystem /dev/root
setuproot moving /dev failed No such file or directory
setuproot error mounting /proc No such file or directory
setuproot error mounting /sys No such file or directory
switchroot mount failed No such file or directory
Kernel panic-not syncing: Attemted to kill init!
Jag har sökt en del och samma felmeddelande kan tydligen vara orsak av flera olika fel. Någon sa i alla fall det kan vara pga mitt SATA gränssnitt, och att man vid bootloadern ska kunna manuellt mata in vad man har för märke.
Hur gör man det?
Finns det inget sätt att konfigurera kerneln permanent så att det fungerar med båda datorerna?
Jag vill inte köra annan distribution. Jag vill inte heller installera CentOS på två olika partitioner, en för varje dator.
Det är alltså inga problem om jag installera CentOS på Intel-datorn, dock blir det då problem med AMD-datorn.