• 1
  • 2
2008-08-21, 23:54
Medlem
Jag använder en "Seagate 80GB SATA II Barracuda 7200.10 (8MB Cache / Sata II)" i en hårddiskkasett som jag flyttar mellan två helt olika datorer.

Ena datorn, där jag installerat CentOS, är skräpdator med en AMD 64bit Athlon och en del annan skit.
Andra datorn är en Intel Core2Duo E8400 3GHz med Asus P5E (Jmicron har gjort SATA chipset).

När jag startar Intel-datorn med Seagate HDDn så laddas bootloadern och ca 30 sec med laddning av andra saker som verkar gå ok, sedan får jag detta meddelande (sedan startas det om automatiskt):
Citat:
mount could not find filesystem /dev/root
setuproot moving /dev failed No such file or directory
setuproot error mounting /proc No such file or directory
setuproot error mounting /sys No such file or directory
switchroot mount failed No such file or directory
Kernel panic-not syncing: Attemted to kill init!

Jag har sökt en del och samma felmeddelande kan tydligen vara orsak av flera olika fel. Någon sa i alla fall det kan vara pga mitt SATA gränssnitt, och att man vid bootloadern ska kunna manuellt mata in vad man har för märke.
Hur gör man det?

Finns det inget sätt att konfigurera kerneln permanent så att det fungerar med båda datorerna?

Jag vill inte köra annan distribution. Jag vill inte heller installera CentOS på två olika partitioner, en för varje dator.
Det är alltså inga problem om jag installera CentOS på Intel-datorn, dock blir det då problem med AMD-datorn.
Senast redigerad av Lanix 2008-08-22 kl. 00:20.
Citera
2008-08-22, 07:22
Medlem
h-kans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanix
Jag använder en "Seagate 80GB SATA II Barracuda 7200.10 (8MB Cache / Sata II)" i en hårddiskkasett som jag flyttar mellan två helt olika datorer.

Ena datorn, där jag installerat CentOS, är skräpdator med en AMD 64bit Athlon och en del annan skit.
Andra datorn är en Intel Core2Duo E8400 3GHz med Asus P5E (Jmicron har gjort SATA chipset).

När jag startar Intel-datorn med Seagate HDDn så laddas bootloadern och ca 30 sec med laddning av andra saker som verkar gå ok, sedan får jag detta meddelande (sedan startas det om automatiskt):

Jag har sökt en del och samma felmeddelande kan tydligen vara orsak av flera olika fel. Någon sa i alla fall det kan vara pga mitt SATA gränssnitt, och att man vid bootloadern ska kunna manuellt mata in vad man har för märke.
Hur gör man det?

Finns det inget sätt att konfigurera kerneln permanent så att det fungerar med båda datorerna?

Jag vill inte köra annan distribution. Jag vill inte heller installera CentOS på två olika partitioner, en för varje dator.
Det är alltså inga problem om jag installera CentOS på Intel-datorn, dock blir det då problem med AMD-datorn.

Hmm många frågor och svårt att lösa simpelt...

Har du grub som bootloader kan du editera boot raderna genom att trycka på "e" som i edit

Du kan ploppa i disken i den nya burken och boota från en livecd. mounta upp disken, chroota och köra lsmod, lspci för att se hårdvara och moduler sen sätta igång att kompilera upp en ny kärna för den nya burken.

Lägg in infon för den i grub och starta sen rätt kärna för rätt burk.

Förutsätter att du kör 64 bitars på båda eller 32 bitars på båda.
Citera
2008-08-22, 13:26
Medlem
"Har du grub som bootloader kan du editera boot raderna genom att trycka på "e" som i edit"
Hmm, vilka rader? Slumpvisa rader...?

"chroota och köra lsmod, lspci"
Tack, men de där 3 kommandon säger mig inte mycket hur jag ska lösa det.

I alla fall har jag hittat några länkar för kernelkompilering och det verkar väl inte så svårt. Dock fungerar inte "make" med LiveCDn. Jag antar att inga kompileringsverktyg installeras med LiveCDn vilket är ganska idiotiskt, NICet fungerar inte heller med LiveCDn (dock fungerar det inte heller med riktig installation).
Citera
2008-08-22, 15:22
Medlem
Hmm, jag följde denna guide:
http://www.howtoforge.com/kernel_compilation_centos_p2

Jag packar upp kernel på den fysiska HDDn och följer guiden.
Det verkar som om "make modules_install" förstör LiveCDn.
Jag får detta meddelande i slutet:
localhost kernel:
journal commit I/O error

Efter det går det inta att starta några program alls, varken via GUI eller shell. Efter ett par min stängs alla fönster utan det aktiva och tangentbordet slutar fungera.
Citera
2008-08-22, 15:27
Medlem
h-kans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanix
"Har du grub som bootloader kan du editera boot raderna genom att trycka på "e" som i edit"
Hmm, vilka rader? Slumpvisa rader...?
grub läser från en fil som heter menu.lst där anvisningar finnns för hur enbootning ska göras
Detta går att editera dirket från bootloader med tillfäligt.

Citat:
"chroota och köra lsmod, lspci"
Tack, men de där 3 kommandon säger mig inte mycket hur jag ska lösa det.
chroot ändrar din root envoiroment.. hänvisar mer till det senare...
lsmod vissar vilka moduler som används och kan vara bra köra när du bootar från en livecd för att se vad som används.

lspci visar hårdvaran i din burk

Citat:
I alla fall har jag hittat några länkar för kernelkompilering och det verkar väl inte så svårt. Dock fungerar inte "make" med LiveCDn. Jag antar att inga kompileringsverktyg installeras med LiveCDn vilket är ganska idiotiskt, NICet fungerar inte heller med LiveCDn (dock fungerar det inte heller med riktig installation).
Rekommenderar dig att dra hem gentoo 2008 ison och bränna ner den...
Läs även igenom deras information om hur du mountar upp och chrootar till din egen disk och där kan du sedan kompilera om din kärna för all hårdvara i din nya burk...
Är en ganska avancerad process om man inte gjort det förut men fixar sig nog... irssi ligger på gentoo skivan så bara dra igång en till console och logga in på IT på flashback servern så kan jag förklara mer för dig
Citera
2008-08-22, 16:43
Medlem
Jag, vill försöka få det fungera på CentOS. Det fungerar ju trots allt om jag gör en installation på Intel-datorn. Då borde det ju fungera att kompilera en ny kernel.

Jag har ändrat lite mer med "make menuconfig" men jag får fortfarande alltid samma crash. Jag hittar inget på nätet om detta fel.
Ska jag verkligen bli tvungen att installera CentOS på nya datorn och kopiera kerneln bara för att få en fungerande kernel? Det verkar nästan så...
Ett ganska omständigt sätt att kompilera en kernel.
Senast redigerad av Lanix 2008-08-22 kl. 16:46.
Citera
2008-08-22, 17:28
Medlem
Installera på två partitoiner. Jämför sen startfilerna. Du ska inte behöva kompilera om kerneln.
Citera
2008-08-22, 17:50
Medlem
h-kans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Installera på två partitoiner. Jämför sen startfilerna. Du ska inte behöva kompilera om kerneln.

Han skrev ju att han inte vill ha två olika partitioner...
Och jo förmodligen behöver han kompilera om kärnan för att få stöd för hårdvaran i dator två då den antagligen skiljer sig från dator 1 där installationen utfördes från början...
Citera
2008-08-22, 19:30
Medlem
Lanix, antar att du går nackademins linuxsystem. Vad jag vet så gav dom oss CentOS 5 i både livecd och dvd cd. Jag rekomenderar att du laddar ner CentOS 5.2 från CentOS's hemsida så borde det inte uppstå några problem med drivrutierna

Om du vill slippa all krångel med att kompilera en ny kernel för att du ska kunna använda i både Intel och AMD datorn så kan du skapa tre partitioner.
En för Intel en för AMD och sen den tredje som en "sluss" för att kunna föra över dina filer mellan partitionerna för amd och intel.
Senast redigerad av benden 2008-08-22 kl. 19:36.
Citera
2008-08-22, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h-kan
Han skrev ju att han inte vill ha två olika partitioner...
Och jo förmodligen behöver han kompilera om kärnan för att få stöd för hårdvaran i dator två då den antagligen skiljer sig från dator 1 där installationen utfördes från början...

Försök förstå det jag skrev. Förstår du inte så kan jag gärna förklara mer ingående.
Citera
2008-08-22, 19:56
Medlem
h-kans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Försök förstå det jag skrev. Förstår du inte så kan jag gärna förklara mer ingående.

Förstår vad du skriver men läser du vad han är ute efter så sa han specifikt att han inte ville ha samma OS på två partitioner...

Anser du inte själv att de är bättre att bara ha 2 kernels på nån mb styck än två kopier av hela OS'et?
Citera
2008-08-22, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h-kan
Förstår vad du skriver men läser du vad han är ute efter så sa han specifikt att han inte ville ha samma OS på två partitioner...

Anser du inte själv att de är bättre att bara ha 2 kernels på nån mb styck än två kopier av hela OS'et?

Vem har sagt att 2 partitioner är permanent. Läs mer än min första mening så tror jag nog att du kommer förstå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in