2008-08-21, 20:59
Medlem
brolijas avatar
Har sökt på forumet och läst avtalet för handel, men det är så vilseledande. I princip omöjligt att förstå. Håller på att göra ett Excel dokument för att hålla koll på arbetade timmar samt lön, och nu återstår bara denna punkt.

Jag jobbar 20 timmar i veckan, men blir oftast mera. Räknas timme 21 som övertid? Och blir det då 50, 70 eller 100 % mer lön? Eller är det vid 41, alltså timmen efter såkallat "heltid" som övertidsklockan börjar ticka?

Tack på förhand!
Citera
2008-08-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolija
Har sökt på forumet och läst avtalet för handel, men det är så vilseledande. I princip omöjligt att förstå. Håller på att göra ett Excel dokument för att hålla koll på arbetade timmar samt lön, och nu återstår bara denna punkt.

Jag jobbar 20 timmar i veckan, men blir oftast mera. Räknas timme 21 som övertid? Och blir det då 50, 70 eller 100 % mer lön? Eller är det vid 41, alltså timmen efter såkallat "heltid" som övertidsklockan börjar ticka?

Tack på förhand!

Nja, det beror ju på hur du är anställd. Är du anställd på att jobba 20 timmar veckan bör du få övertid ifrån 21:a timmen.
Citera
2008-08-21, 21:23
Medlem
brolijas avatar
Skrev på kontrakt om 20 timmar, med någonting på 88XX Kr i lön.
Citera
2008-08-21, 22:40
Medlem
Då borde det vara förmodligen vara övertid på 21:a timmen. Själv har jag jobbat på rullande schema tidigare där man ibland kunde jobba 200h i månaden i extremfall och ibland inte ens 100h, men med samma månadslön. Däremot om du jobbade något extra utöver det som var schemalagt så var det ÖT direkt, även om du inte ens kom upp till "normal" fulltid den månaden.

edit: Missade att det var handels! Då kan det nog stämma med mertid som han/hon här under säger!
Senast redigerad av gebe 2008-08-21 kl. 23:16.
Citera
2008-08-21, 22:50
Lite osäker men har butiken öppet 7 dagar i veckan får du inte övertidsersättning förens du har jobbat 38,25h/v. (40h/v om det är öppet mindre än 7 dagar i veckan).

Tid över det du är schemalagd kallas mertid men ger inget extra i timlön.

Som sagt lite osäker - nån som har koll får gärna rätta
Senast redigerad av Nebukadnessar 2008-08-21 kl. 22:52.
Citera
2008-08-21, 23:22
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebukadnessar
Lite osäker men har butiken öppet 7 dagar i veckan får du inte övertidsersättning förens du har jobbat 38,25h/v. (40h/v om det är öppet mindre än 7 dagar i veckan).

Tid över det du är schemalagd kallas mertid men ger inget extra i timlön.

Som sagt lite osäker - nån som har koll får gärna rätta
Du har helt rätt. Arbetstiden beräknas dock per vecka i genomsnitt.

Arbetstidslag (1982:673)

10 § Med mertid förstås sådan arbetstid som vid deltidsanställning överstiger arbetstagarens ordinarie arbetstid och jourtid enligt anställningsavtalet.

Ovanstående innebär att mertid infaller vid arbete i genomsnitt mellan arbetstagarens överenskomna arbetstidsmått (enligt det egna anställningsavtalet) och det lagstadgade heltidsmåttet, 40 tim/v. Övertid infaller vid arbete utöver heltidsmåttet.

Det bör alltså observeras att Handels detaljhandelsavtal föreskriver heltidsmått om 38,15 tim/v pga helgdags reducering.

Vid mertidsarbete ersätts i regel endast med ordinarie lön. Vid övertidsarbete utgår dock särskild ersättning enligt kollektivavtalet.
Citera
2011-04-04, 22:37
Medlem
goodfellass avatar
Öh hej. Nån som kan hjälpa mig?

Anställd i butik på 25h/vecka. Jobbar typ heltid. Vissa veckor ca 48 timmar, vissa 35. Frågade chefen idag om jag borde ha övertidsersättning, men enligt henne skulle jag inte det, utan man fick bara övertidsersättning när den var beordrad. Så de timmarna jag jobbar utöver mina 25 timmar per vecka är bara mertid och inte övertid. En normal vecka är väl 40 timmar? Borde jag då inte få någon ersättning (och isf vad?) för tiden som är över 40 timmar?
Citera
2011-04-04, 23:26
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodfellas
Öh hej. Nån som kan hjälpa mig?

Anställd i butik på 25h/vecka. Jobbar typ heltid. Vissa veckor ca 48 timmar, vissa 35. Frågade chefen idag om jag borde ha övertidsersättning, men enligt henne skulle jag inte det, utan man fick bara övertidsersättning när den var beordrad. Så de timmarna jag jobbar utöver mina 25 timmar per vecka är bara mertid och inte övertid. En normal vecka är väl 40 timmar? Borde jag då inte få någon ersättning (och isf vad?) för tiden som är över 40 timmar?
Enligt Handels detaljhandelsavtal kan arbetsgivaren förlägga din arbetstid i genomsnitt och variera din veckoarbetstid med maximalt plus/minus fem timmar vid deltidsanställning. I genomsnitt skall din veckoarbetstid alltid vara 25 timmar.

Arbetstid utöver 25 tim/vecka upp till 40 tim/vecka kallas mertid och ersätts endast med ordinarie lön. Övertidersättning utgår vid arbetstid utöver 40 tim/vecka i genomsnitt.

Mertid och övertid får inte schemaläggas, och arbetsgivaren får inte neka befrielse från mertid- och övertidsarbete om du kan lämna godtagbara skäl.
Citera
2011-04-05, 22:07
Medlem
goodfellass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Enligt Handels detaljhandelsavtal kan arbetsgivaren förlägga din arbetstid i genomsnitt och variera din veckoarbetstid med maximalt plus/minus fem timmar vid deltidsanställning. I genomsnitt skall din veckoarbetstid alltid vara 25 timmar.

Arbetstid utöver 25 tim/vecka upp till 40 tim/vecka kallas mertid och ersätts endast med ordinarie lön. Övertidersättning utgår vid arbetstid utöver 40 tim/vecka i genomsnitt.

Mertid och övertid får inte schemaläggas, och arbetsgivaren får inte neka befrielse från mertid- och övertidsarbete om du kan lämna godtagbara skäl.
Okej tack för hjälpen, verkar som idioterna inte följer reglerna. Måste gå med i facket. Blir förbannad, är det inte meningen att man ska ta hand om sina anställda? Det är ju såna här grejer som gör att folk säger upp sig helt plötsligt med kort varsel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in