2008-08-21, 19:30
Medlem
Hej!

Jag har ett 5.1-kort med tre utgångar (front, rear och subwoofer). Men om jag vill dra en ljudkabel till tv:n, hur gör jag då för att få med allt ljud? Det låter konstigt oavsett vilken av utgångarna jag drar kabeln ifrån. Ena låter hyfsat men ljudet "går upp och ner" emellanåt, andra blir det mest bas och tredje blir det typ ingen musik. Finns det någon slags adapter jag kan använda mig av där jag kopplar in de tre hanarna och som bara ger mig en utgång med allt ljud där jag kan dra ljudsladden ifrån?

Innan hade jag mitt 5.1-paket där det fanns en utgång för hörlurar varifrån man kunde dra ljudkabeln för att få med ljudet på ett bra sätt, men det har pajat så nu kan jag inte längre göra så. Hur gör jag enklast?

Tacksam för svar!
Citera
2008-08-21, 20:23
Medlem
Jag ändrade inställning så att det spelas upp i stereo istället så nu fungerar det rätt bra. Men det finns inget sätt att få med surroundljudet, typ?
Citera
2008-08-21, 20:38
Medlem
För det första, kan din TV spela upp 5.1-ljud?
Varje sladd har två kanaler och när du har surroundmixat ljud kommer det låta konstigt vilka två du än använder. Ska du bara ha en sladd måste du föra över ljudet digitalt med en opto, coax eller HDMI.
Citera
2008-08-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
För det första, kan din TV spela upp 5.1-ljud?
Varje sladd har två kanaler och när du har surroundmixat ljud kommer det låta konstigt vilka två du än använder. Ska du bara ha en sladd måste du föra över ljudet digitalt med en opto, coax eller HDMI.

Japp, jag har en tv med ett surroundpaket till.

Okej, tack för svar! Då måste jag alltså köpa nytt ljudkort om jag vill få bästa möjliga ljudkvalitét.
Citera
2008-08-21, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robban01
Japp, jag har en tv med ett surroundpaket till.

Okej, tack för svar! Då måste jag alltså köpa nytt ljudkort om jag vill få bästa möjliga ljudkvalitét.
Tror inte du kommer märka så mycket skillnad. Se bara till att alla sladdar är kopplade rätt och att datorn faktiskt skickar ut 5.1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in