2008-08-21, 18:57
Medlem
bananpoliss avatar
Behöver lite råd. Ska köpa en ny laptop för studiebruk mina krav är följande:
Liten och nätt, skärm mellan 15 och 17".
Inte för avancerad, men mkt RAM-minne
Så lång batteritid som möjligt.
Kostnad max 5000.

Användningsområden: Studier(Office-paketet), Musik- och filmtittande/lyssnande, Surfning.
Citera
2008-08-21, 19:54
Medlem
leviktors avatar
http://www.onoff.com/online/se/inet....arkID=20-20-40

Brukar oftast föredra internet butiker när det kommer till datorer men såg att onoff hade "Dator vecka" eller vad man ska säga och då brukar man ju kunna hitta en del fina grejjer till ok pris

Den har ju icke så dåligt grafikkort vilket man ofta ser med på bärbara med det där priset 2 gigabyte ram, och 160 gb hårddisk tyckte det lät som en perfekt dator om man kollar på vad du letade efter vet inte riktit hur snabb processorn (Intel T2390 DC) är men kollad på google lite och fick fram 1.86 ghz, antar att det är dubbel kärna :P så det lär ju räcka mer än väl för det du ska använda den till
Citera
2008-08-21, 20:00
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananpolis
Liten och nätt, skärm mellan 15 och 17".

FInns helt enkelt inte.

12" är litet.
15-17" är stort och tungt.
Citera
2008-08-21, 22:27
Medlem
DennisOlofs avatar
Begagnad IBM Thinkpad går ju bra att köpa, du kan köpa från företag, rekonditionerade.
Citera
2008-08-22, 15:15
Medlem
Vill du ha en "liten och nätt" dator kan jag rekommendera 13,3-tums. En 15 eller 17 tummare är definitivt inte lätt och smidig. Leta i storleken 12-14 tum istället. De väger också betydligt mindre. Dock är de mindre datorerna oftast lite dyrare.

Kan rekommendera dig att ta en titt på Vostro 1310. http://www1.euro.dell.com/content/pr...dt1&l=sv&s=bsd Välj ett 6- eller 9-cellsbatteri för att få längre batteritid.
Citera
2008-08-22, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leviktor
http://www.onoff.com/online/se/inet....arkID=20-20-40

...

Den har ju icke så dåligt grafikkort vilket man ofta ser med på bärbara med det där priset 2 gigabyte ram, och 160 gb hårddisk tyckte det lät som en perfekt dator om man kollar på vad du letade efter

Tycker inte grafikkortet var något vidare. Lär inte kunna spela något tyngre spel på den, precis som de andra bärbara i samma prisklass.

Var väl en ganska average dator för det priset och är det vad man är ute efter så är väl det bra. Men jag skulle inte kalla det en liten och nätt dator med bra batteritid. Fast det kanske går att köpa större batterier?
Citera
2008-08-22, 20:08
Medlem
leviktors avatar
Nej, grafikkortet var inge vidare men det påstog jag inte heller. Och tror knappast det behövs ett kraftigare grafikkort för att kolla på film, lyssna på musik och göra skolarbet, eller? Och det finns vell inte så mycket mindre 15-17 tums bärbara datorer. Och woooot batterie tiden, 2 timmar är fan standard för en dator för det där priset och den där hade fan 2.5 timmar :S
Citera
2008-08-22, 23:46
Medlem
Citat:
Nej, grafikkortet var inge vidare men det påstog jag inte heller. Och tror knappast det behövs ett kraftigare grafikkort för att kolla på film, lyssna på musik och göra skolarbet, eller? Och det finns vell inte så mycket mindre 15-17 tums bärbara datorer. Och woooot batterie tiden, 2 timmar är fan standard för en dator för det där priset och den där hade fan 2.5 timmar :S

Kräver en del att spela upp HD-film, men då den endast hade VGA-utgång är det nog inte att tänka på ändå.

2 timmar kanske är standard, men om batteritid är av hög prioritet bör man se sig om efter andra alternativ.

Det som avgör storleken på en bärbar är i första hand skärmstorleken, så om två datorer har samma skärmstorlek kan man utgå från de är ungefär lika stora.
Citera
2008-08-23, 22:47
Medlem
leviktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resistor
Kräver en del att spela upp HD-film, men då den endast hade VGA-utgång är det nog inte att tänka på ändå.

2 timmar kanske är standard, men om batteritid är av hög prioritet bör man se sig om efter andra alternativ.

Det som avgör storleken på en bärbar är i första hand skärmstorleken, så om två datorer har samma skärmstorlek kan man utgå från de är ungefär lika stora.

Ja det där med storleken stämmer vell bra (även om han sökte efter skärm som var 15-17 tum stor från början) men det står inge om att just vill kunna se HD-film på sin dator för den delen, och jag tror han kan få det svårt och hitta ett grafikkort som stödjer det för de priset.
Och angående batteri tiden så förstår jag inte riktigt "andra alternativ" ? Såsom dator som har lång batteri tid men sämre andra saker, köpa kraftigare batteri på sidan eller hur menar du?
Citera
2008-08-24, 11:13
Medlem
Citat:
Och angående batteri tiden så förstår jag inte riktigt "andra alternativ" ? Såsom dator som har lång batteri tid men sämre andra saker, köpa kraftigare batteri på sidan eller hur menar du?

Antingen köpa en modell som man kan köpa ett större batteri till. Eller leta efter en annan modell som helt enkelt har bättre batteritid, t ex http://www1.euro.dell.com/content/pr...dt1&l=sv&s=bsd som ligger runt 4 timmar i riktig, uppmätt batteritid, http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4362 Liknande modell finns även med större skärm.

Sen är det såklart upp till TS att göra sitt val, främst på skärmstorleken...
Citera
2009-05-06, 15:28
Medlem
HH74s avatar
Uppdaterar tråden. Letar man efter en studentnotebook från 12-15", lång batteritid(5+ timmar) och kvalitébygge så vad kan man förvänta sig? Helst under 7,000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in