2008-08-21, 14:05
Medlem
Vad krävs egentligen för att få jobb som biträdande jurist hos MSA?
Är det tex möjligt om man har låt säga 1/3 AB och resten BA om man vart aktiv i studentskåren & kanske en politisk förening? Eller räker BA rakt genom + vart mkt aktiv i politisk förening/ studentkår?
Citera
2008-08-21, 15:42
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Varför chansa? Skaffa AB rätt igenom och en Civ.ek med halvgoda betyg så är du nästan helt säkert i hamn åtminstone ifall du är någorlunda vettig som människa och inte ser ut som quasimodo.
Citera
2008-08-21, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Varför chansa? Skaffa AB rätt igenom och en Civ.ek med halvgoda betyg så är du nästan helt säkert i hamn åtminstone ifall du är någorlunda vettig som människa och inte ser ut som quasimodo.

Hur svårt är det att få AB?
Citera
2008-08-21, 17:28
Medlem
Maizers avatar
Någon lust att förklara förkortningarna MSA, AB och BA?
Citera
2008-08-21, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maizer
Någon lust att förklara förkortningarna MSA, AB och BA?

MSA= Mannheimer Swartling Advokatbyrå, just den sortens ställe som en viss typ av människor som läser juridik vill till...

AB och BA är betyg, AB det högre...
Citera
2008-08-21, 17:51
Medlem
MSA= Prestigefylld affärsjuridisk byrå.

AB-Ba-B-U= Betygsskalan på juristprogrammet, där AB är bäst betyg( c:a 80-82,5 % rätt på en tenta).

Det bästa svaret på hur svårt det är att få ett AB är helt enkelt att det beror på. Vissa verkar plugga dygnet runt och toppplacerar sig på varje tenta medan andra pluggar 30h/veckan(eller mindre) och får gränsfalls AB.
Senast redigerad av fredrik_h3 2008-08-21 kl. 17:54.
Citera
2008-08-21, 19:40
Medlem
Är proven mycket svårare än de på gymnasiet eller? annars låter inte 80%-82,5% särkskilt farligt. För om man får det på ett prov i gymnasiet(där jag nu går) så tycker iaf jag att jag har gjort väldigt dåligt ifrån mig och misslyckats
Citera
2008-08-21, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Är proven mycket svårare än de på gymnasiet eller? annars låter inte 80%-82,5% särkskilt farligt. För om man får det på ett prov i gymnasiet(där jag nu går) så tycker iaf jag att jag har gjort väldigt dåligt ifrån mig och misslyckats

Vet ej hur svår juristlinjen är men antar att det ej går att jämföra med kraven på gtmnasiet.
Citera
2008-08-21, 19:57
Medlem
ssshhs avatar
Min bror har verkligen inte AB rakt igenom, och blev erbjuden arbete hos MSA. Han har dock läst på Handels också, men inte avslutat studierna.

Han tackade nej till jobbet, då han tyckte det var skittrist att sommarjobba där.

Så ja, det går utan att ha AB rakt igenom, men perfekta betyg hjälper dig verkligen. Var dock beredd på galna övertidstimmar du inte får betalt för osv.
Citera
2008-09-09, 16:17
Medlem
Någon?
Citera
2008-09-11, 23:36
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Är verkligen ens MSA bäst? Alla anställda där ser så stela ut; vinge, linklaters och roschiers verkar minst lika bra och presentationsbilderna på deras hemsidor ser inte lika förvrängda ut.
Citera
2008-09-12, 02:17
Medlem
ssshhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympia-
Någon?
Vad vill du ha svar på?

Är inte så att MSA har en antagningsstatistik. Det handlar självklart mycket om betyg, gärna AB i allt. Har du AB i 2/3:e delar utav kurserna lär du få det kämpigt, även om du varit aktiv i diverse studentaktiviteter.
Examineras säkert minst 100 studenter varje år med AB i det mesta, många med dubbelexamen. Vad utmärker dig bland dessa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in