Citat:
Ursprungligen postat av Dundermusen
En god vän till mig jobbar på MSA. Han hade cirka 2/3 AB och resten BA. Han har lite övriga meriter men inget sådär iögonfallande sjukt.
Jag hade aldrig velat jobba där, om ens i affärsbyråvärlden överhuvudtaget. Du får lägga in så sjukt många övertidstimmar som du aldrig riktigt cashar in på. Du når en sjysst lön (40 - 50 k) efter 3 - 4 året fast då har du plöjt ner massvis med timmar. Det är en oerhört bra grogrund men däremot väldigt jobbigt och ibland svårt att motivera när man sitter där 23.00 och inser att ikväll måste man stanna till 05.00.
Lite OT men domarutbildningen är nog mest lockande, det är skitig lön fast du jobbar å andra sidan 8 timmar per dag med möjlighet till flex och annat gott. Dessutom lär du dig massvis och har, när du är ordinarie domare, cirka 50 k i månaden. Det är en bra lön för 8 timmars arbetsdag. Dessutom kan du söka dig till byrå som färdig domare sedan och landa som senior associate. Då får du hålla i egna projekt och ha det trevligare.
*Bump* men jag är tvungen att kommentera på ovanstående. Du måste vara jur. stud. för förankring i verkligheten har du inte.
Berätta till exempel för mig hur många år det tar för dig att bli domare, om du ens någonsin får erbjudandet. På den tiden hinner du bli delägare flera gånger om. Det tar normalt fem år att bli en senior associate.
Man lär sig fruktansvärt mycket på att jobba på en byrå. Tempot är högre. Ansvaret är större. Kraven högre. Sen tycker de allra felsta att det är fruktansvärt kul också.