2008-09-12, 03:42
Medlem
Kleivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssshh
Vad vill du ha svar på?

Är inte så att MSA har en antagningsstatistik. Det handlar självklart mycket om betyg, gärna AB i allt. Har du AB i 2/3:e delar utav kurserna lär du få det kämpigt, även om du varit aktiv i diverse studentaktiviteter.
Examineras säkert minst 100 studenter varje år med AB i det mesta, många med dubbelexamen. Vad utmärker dig bland dessa?

Många av de "100" som har högre betyg vill inte jobba för MSA utan väljer istället att jobba som fogd, åklagare eller domare.
Citera
2008-09-12, 08:49
Medlem
BasilFawltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiv
Många av de "100" som har högre betyg vill inte jobba för MSA utan väljer istället att jobba som fogd, åklagare eller domare.
Eller andra byråer. Större är inte alltid bättre.
Citera
2008-09-12, 13:01
Medlem
Ryktet går att MSA sänkt sina krav.
Citera
2008-09-12, 14:27
Medlem
Kanzlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killer driller
Ryktet går att MSA sänkt sina krav.

Jaså, jag läste någonstans att Vinge tjänat mer pengar än MSA i år, trenden med MSA i spetsen för byråerna kanske håller på att vända?
Citera
2008-09-12, 18:05
Medlem
Man hör om hur mycket man kan tjäna somm affärsjurist på de stora byråerna men hur många är det egentligen? Hur många partners har de större byråerna totalt? Vill helt enkelt ha en liten vink om hur få förunnat de stora lönerna är...
Citera
2008-09-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanzler
Jaså, jag läste någonstans att Vinge tjänat mer pengar än MSA i år, trenden med MSA i spetsen för byråerna kanske håller på att vända?

Mycket möjligt.
Citera
2008-09-14, 18:12
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Man hör om hur mycket man kan tjäna somm affärsjurist på de stora byråerna men hur många är det egentligen? Hur många partners har de större byråerna totalt? Vill helt enkelt ha en liten vink om hur få förunnat de stora lönerna är...

Du kan ju kolla på deras hemsidor, där står alla som är anställda. Det står dessutom vilka meriter de har (ej betyg). Det går att urskilja att andelen med dubbelexamen är liten. En snubbe på vinge verkar ha en trippelexamen (fast den där fil.kanden är förmodlingen bara ett extra examensarbete inom juridik; kanske i samband med en tävling?)
Citera
2008-09-14, 21:10
Medlem
En god vän till mig jobbar på MSA. Han hade cirka 2/3 AB och resten BA. Han har lite övriga meriter men inget sådär iögonfallande sjukt.

Jag hade aldrig velat jobba där, om ens i affärsbyråvärlden överhuvudtaget. Du får lägga in så sjukt många övertidstimmar som du aldrig riktigt cashar in på. Du når en sjysst lön (40 - 50 k) efter 3 - 4 året fast då har du plöjt ner massvis med timmar. Det är en oerhört bra grogrund men däremot väldigt jobbigt och ibland svårt att motivera när man sitter där 23.00 och inser att ikväll måste man stanna till 05.00.

Lite OT men domarutbildningen är nog mest lockande, det är skitig lön fast du jobbar å andra sidan 8 timmar per dag med möjlighet till flex och annat gott. Dessutom lär du dig massvis och har, när du är ordinarie domare, cirka 50 k i månaden. Det är en bra lön för 8 timmars arbetsdag. Dessutom kan du söka dig till byrå som färdig domare sedan och landa som senior associate. Då får du hålla i egna projekt och ha det trevligare.
Citera
2008-09-15, 18:08
Medlem
Kanzlers avatar
Som en äkta flashbackare måste jag fråga vad man har för lön som "senior associate"? Är det bonusar i samband med delägarskap vi snackar om här?
Citera
2008-09-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanzler
Som en äkta flashbackare måste jag fråga vad man har för lön som "senior associate"? Är det bonusar i samband med delägarskap vi snackar om här?

Senior associate ligger på 50 - 80 tusen i månaden. Eventuellt mer. Vissa byråer tillämpar provisionslön vilket kan sätta en på 100 - 120 tusen vissa bra månader.
Citera
2008-10-11, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dundermusen
En god vän till mig jobbar på MSA. Han hade cirka 2/3 AB och resten BA. Han har lite övriga meriter men inget sådär iögonfallande sjukt.

Jag hade aldrig velat jobba där, om ens i affärsbyråvärlden överhuvudtaget. Du får lägga in så sjukt många övertidstimmar som du aldrig riktigt cashar in på. Du når en sjysst lön (40 - 50 k) efter 3 - 4 året fast då har du plöjt ner massvis med timmar. Det är en oerhört bra grogrund men däremot väldigt jobbigt och ibland svårt att motivera när man sitter där 23.00 och inser att ikväll måste man stanna till 05.00.

Lite OT men domarutbildningen är nog mest lockande, det är skitig lön fast du jobbar å andra sidan 8 timmar per dag med möjlighet till flex och annat gott. Dessutom lär du dig massvis och har, när du är ordinarie domare, cirka 50 k i månaden. Det är en bra lön för 8 timmars arbetsdag. Dessutom kan du söka dig till byrå som färdig domare sedan och landa som senior associate. Då får du hålla i egna projekt och ha det trevligare.

*Bump* men jag är tvungen att kommentera på ovanstående. Du måste vara jur. stud. för förankring i verkligheten har du inte.

Berätta till exempel för mig hur många år det tar för dig att bli domare, om du ens någonsin får erbjudandet. På den tiden hinner du bli delägare flera gånger om. Det tar normalt fem år att bli en senior associate.

Man lär sig fruktansvärt mycket på att jobba på en byrå. Tempot är högre. Ansvaret är större. Kraven högre. Sen tycker de allra felsta att det är fruktansvärt kul också.
Citera
2008-10-11, 15:50
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Hur lång tid det tar att bli domare är omöjligt att säga, men runt 6 år efter tingsmeritering med goda betyg & vitsord får man räkna med. Man tar domarbanan och jobbar sedan ofta på departement medan man söker domartjänster som blir lediga. Om man vill bli justitieråd har man fördel av att antingen engagera sig i att utveckla doktrin eller förstås agera väl på departement. Departementsrutin är viktigt för att bli en högt uppsatt domare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in